Jag har fått en offert på 47 000 kr för material (6 000 liter Leca-stenar, avfuktare, isolerad ång- och radonbarriär, isoleringstejp) plus kostnader för 80 timmars arbete. Det verkar vara mycket både för materialet – enskilda komponenter verkar kosta mycket mindre än så på Google – och för arbetskraften. Kan det verkligen ta 80 timmar? Krypgrunden är redan öppet, golvet har tagits bort och stenar har tagits ut, så det är klart.

Jag måste göra detta eftersom det inte är möjligt att gräva krypgrunden till ett djup där det kan inspekteras regelbundet – det finns berggrund under.

Beroende på vilken sorts avfuktare det är, kondens eller absorption, så verkar 47.000 vara ett rimligt pris för allt material. Bara 6.00 liter leca själv kostar runt 10-15.000.

Självklart kostar det mindre att köpa allt material själv. Men då kan du få svårt att hitta något företag som vill göra enbart jobbet istället.

80 timmars jobb för att kräla omkring i krypgrunden och lägga ut plast och sen fylla på med leca verket fullt rimligt. Kolla bara om det är 80 timmars per person och hur många som kommer arbeta. Annars kan det bli en räkning på 160 timmar om 2 arbetar.

Redigerat:
  • Gilla
kjellinge och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter rimligt, 2 man en vecka = 80 tim..
Men totalpriset är väl efter rot?

• Gilla
kjellinge och 2 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Beroende på vilken sorts avfuktare det är, kondens eller absorption, så verkar 47.000 vara ett rimligt pris för allt material. Bara 6.00 liter leca själv kostar runt 10-15.000.

Självklart kostar det mindre att köpa allt material själv. Men då kan du få svårt att hitta något företag som vill göra enbart jobbet istället.

80 timmars jobb för att kräla omkring i krypgrunden och lägga ut plast och sen fylla på med leca verket fullt rimligt. Kolla bara om det är 80 timmars per person och hur många som kommer arbeta. Annars kan det bli en räkning på 160 timmar om 2 arbetar.
Tack, det är mycket betryggande. Jag uppskattar det verkligen. Jag ska kolla som du föreslår.

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Jag tycker det låter rimligt, 2 man en vecka = 80 tim..
Men totalpriset är väl efter rot?
Tack. Det gläder mig att höra.
För arbetskostnader står det ”Totalt: 55 000 SEK (inkl. moms) – Detta belopp är berättigat till ROT-avdrag”, så jag antar att inget ROT-avdrag har gjorts. Men jag har ändå inget ROT-avdrag kvar i år.

Ett alternativ är ju så klart att du, eller någon du känner, gör jobbet själva. Är inget som direkt kräver specialkunskaper utan är mest fysiskt svårt.

Nu var golvet borttaget, vilket gör det hela mycket enklare.

Vem är det för resten som föreslagit att det ska in 6000 liter leca i krypgrunden? Ska den vara under eller över byggplatsen?
Täcka marken med byggplast och en avfuktare brukar räcka.

• Gilla
Berndtan och 4 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ett alternativ är ju så klart att du, eller någon du känner, gör jobbet själva. Är inget som direkt kräver specialkunskaper utan är mest fysiskt svårt.

Nu var golvet borttaget, vilket gör det hela mycket enklare.

Vem är det för resten som föreslagit att det ska in 6000 liter leca i krypgrunden? Ska den vara under eller över byggplatsen?
Täcka marken med byggplast och en avfuktare brukar räcka.
Tack för det här. Tyvärr är vi lite för gamla för att göra det själva. Det var företaget som lämnade offerten som föreslog Leca-stenarna.
Så här säger de: ”Vi kommer att installera ett material som kallas ”krypgrunds-leca" (lätt expanderad leragregat), som är utmärkt för att absorbera fukt från marken.
Därefter installerar vi en isolerad ång- och radonbarriär och slutligen avfuktaren (Trygghetsvakten).
Denna kombination ger en effektiv och långvarig lösning för att förbättra krypgrundens hälsa och stabilitet."
Jag ska dubbelkolla med dem om det du säger. Tack!

C Caroline 33 skrev:
Jag har fått en offert på 47 000 kr för material (6 000 liter Leca-stenar, avfuktare, isolerad ång- och radonbarriär, isoleringstejp) plus kostnader för 80 timmars arbete. Det verkar vara mycket både för materialet – enskilda komponenter verkar kosta mycket mindre än så på Google – och för arbetskraften. Kan det verkligen ta 80 timmar? Krypgrunden är redan öppet, golvet har tagits bort och stenar har tagits ut, så det är klart.

Jag måste göra detta eftersom det inte är möjligt att gräva krypgrunden till ett djup där det kan inspekteras regelbundet – det finns berggrund under.
Kör löpande timmar istället om du bedömmer att 80 timmar är för mycket. Entreprenören har givetvis tagit i lite gör att täcka upp för oförutsedda händelser. Om han inte gör det finns risken att han får jobba gratis.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag är inte expert på det här, men jag undrar om Leca verkligen är rätt material här, Leca kan nämligen absorbera en del fukt, och då får du värsta fall upp fukten istället för att bromsa den i underjorden. Det påstås att tvättad makadam är både billigare och bättre. Det kan du nog få inblåst med hjälp av slamsugningsbil/pumpbil, men gissningsvis dammar det en del,,,,

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Finns väl ingen anledning att lägga fuktabsorberande material under den täta isolerade ång-och radonbarriären, den (barriären) kommer att hålla fukten under sig och avfuktaren behöver bara hantera luftfukt.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Det här med att åtgärda fukt i krypgrunden är otroligt svårt. Det som fungerar på ett hus kan göra fukten värre i ett annat. Så huruvida entreprenörens förslag är bra eller dåligt är svårt att säga

Hur stor del av huset är det som ska åtgärdas?
Om det är.en del av grunden hur ser den övriga ut?
Hur mycket plats är det mellan marken och golvreglarna idag i krypgrunden?

En fördel med att ha leca på marken under plasten är att det blir jämnare att lägga ut plasten, och möjligen att risken minskar att plasten går sönder när en rör sig i krypgrunden efter installationen.

det finns andra alternativ, som att ha isodrän kross ovanpå plasten. Men det beror ju på vad företaget en anlitar är bekanta med. Och om grunden redan är isolerad på utsidan till exempel.

Sen är det ju inte en avfuktare i ordets rätta bemärkelse som kommer installeras.

https://share.google/images/sdEwBGYDin4yWKVfu

Dom är dels billiga och fungerar vad jag förstått bara som element; högre temperatur sänker luftfuktigheten men fukten är likväl där. Det bygger sen på att fukten flyttar på sig pga temperaturskillnaden.

Jag har kört både dyra sorptionsavfuktare och nu vanliga kondensavfuktare avsedda för krypgrund. Den förstnämnda drar mycket ström och den dyraste av dom två jag har nu (kondens) är en Woods som pumpar ut vattnet ur krypgrunden.

Hur som helst kostar dessa maskiner mer i storleksordningen 20-30 tusen. Den mindre och enklare jag har kostar 6000. Men jag har inte ens övervägt den där "vakten".

• Älska
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Micleg Micleg skrev:
Sen är det ju inte en avfuktare i ordets rätta bemärkelse som kommer installeras.

[länk]

Dom är dels billiga och fungerar vad jag förstått bara som element; högre temperatur sänker luftfuktigheten men fukten är likväl där. Det bygger sen på att fukten flyttar på sig pga temperaturskillnaden.

Jag har kört både dyra sorptionsavfuktare och nu vanliga kondensavfuktare avsedda för krypgrund. Den förstnämnda drar mycket ström och den dyraste av dom två jag har nu (kondens) är en Woods som pumpar ut vattnet ur krypgrunden.

Hur som helst kostar dessa maskiner mer i storleksordningen 20-30 tusen. Den mindre och enklare jag har kostar 6000. Men jag har inte ens övervägt den där "vakten".
Nu är trygghetsvakten ett varumärke som även har 4 olika sorptionsavfuktare i sortimentet. Så det beror på vad företaget har valt för produkt. Citatet är ju avfuktare (Trygghetsvakten) så det tordes vara DH1, 2, 4 eller 6 som ska installeras.

Jag lämnade nyss pris på en krypgrundsavfuktare på 45 800 kr efter ROT. Inga Leca-stenar dock. Där installerar vi en sorptionsavfuktare modell "näst minsta". Man klarar sig ofta långt på minsta modellen, men då får man inte någon display inne i huset. Det ska dock vara en som verkligen flyttar luft, inte något litet värmeelement som länkas till här ovan.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.