Hej! Tack för all input. Vi har varit och smakat på vattnet och det smakar likadant när man smakade från brunnen som när man tar det från kranen. Vi har också provat att koka det och då smakar det mindre konstigt men fortfarande den här lite runda smaken i munnen är kvar fast mycket mindre tydligt och vattnet smakar också lite salt. det är också nästintill en osynlig hinna som är genomskinlig när man kokar det. (Det är ju sit-ups smaker så det känns nästan som jag gissar men jag tror att det är dessa smaker jag upplever).

Vi pratade med rörmokaren som bor i byn och han var ganska övertygad om att det fanns typ döda smådjur i brunnen som kanske inte syntes, annars var vattnet klart i brunnen.

Vi funderar på att antingen sätta ett uv-filter med uv lampa för att få bort bakterierna eller eventuellt UV-filter med LED-teknik i de kranar där man dricker i vattnet. Är det någon som har några tankar om det?
 
Redigerat:
Fixa problemet i brunnen istället för att försöka åtgärda symptomen i huset?
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
LouiceH LouiceH skrev:
Hej! Tack för all input. Vi har varit och smakat på vattnet och det smakar likadant när man smakade från brunnen som när man tar det från kranen. Vi har också provat att koka det och då smakar det mindre konstigt men fortfarande den här lite runda smaken i munnen är kvar och. det är också nästintill en osynlig hinna som är genomskinlig när man kokar det.

Vi pratade med rörmokaren som bor i byn och han var ganska övertygad om att det fanns typ döda smådjur i brunnen som kanske inte syntes, annars var vattnet klart i brunnen.

Vi funderar på att antingen sätta ett uv-filter med uv lampa för att få bort bakterierna eller eventuellt UV-filter med LED-teknik i de kranar där man dricker i vattnet. Är det någon som har några tankar om det?
Täta brunnen istället! Det är effektivare och billigare!!!
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
U USund skrev:
Täta brunnen istället! Det är effektivare och billigare!!!
 
U USund skrev:
Täta brunnen istället! Det är effektivare och billigare!!!
Okej, tack, tänker du täta och också rengöra brunnen?
 
Om brunnen är otät, täta den. Hittar ni döda djur i den är den såklart otät nånstans, med lite tur bara i locket. Krävs inte stor glipa för att gnagare ska ta sig in och ramla ned och drunkna. Som jag frågat innan, är det naturstensbrunn eller cementringar? Naturstensbrunn lite mer jobb att täta. Har ni inte kunskap själva finns säkert hjälp att få inte allt för långt bort förhoppningsvis. Är ni oroliga för restföroreningar osv från döda djur går det att rena med olika medel (till exempel klor). Då får man ha i det när brunnen fyllts upp, låta det verka och sen pumpa ur igen i omgångar för att bli av med det. Även öppna kranar etc en tid för att låta kloret sköljas ur.

EDIT; att sanera grävda brunnar från döda djur är inget ovanligt och finns mycket info att hitta på nätet om detta om man själv inte har kunskapen. Med lite tur finns någon granne som haft samma problem och kan vara behjälplig i hur man råder bot på det hela.

EDIT 2: Bra tips från Leif nedan!
 
  • Gilla
lena99 och 2 till
  • Laddar…
Köp en billig dränkbar pump på varuhus typ Jula och tillhörande mjuk slang!

Töm brunnen, sedan antingen sätt i en stege och gå ner och gräv bort löst sand och hissa upp, eller med en klotskopa stå uppe och grävbort kontaminerad sand.
Fyll sedan på med några dm med ren natursand i botten som filter.

Som nämnt tidigare kontroller dom övre skarvarna eventuellt foga med avsedd cement.
Montera limma en mjuk packning som locket ligger på så inte ytvatten kan tränga in i brunnen. En del brunnar har fel lock det skall vara större än ytterdiameter på brunnsröret! Häller man vatten på locket skal detta hamna på marken utanför brunnen.
När brunnen fyllts med nytt vatten tag ett smakprov.
Lycka till.
 
  • Gilla
lena99 och 3 till
  • Laddar…
Hej igen alla som hjälper till, stort tack, sådan vänlighet från främlingar, det känns så fint att mötas av. Vi har efter era kommentarer resonerat att vi försöker lösa problemet med brunnen som första steg och tagit kontakt med ett företag för att få brunnen sköljd och även tillsyn efter läckage då det är en stenbrunn så vi kan inte det själva. Vi får se om det räcker och hoppas såklart på det.

Trevlig kväll till er alla därute!
 
LouiceH LouiceH skrev:
Hej igen alla som hjälper till, stort tack, sådan vänlighet från främlingar, det känns så fint att mötas av. Vi har efter era kommentarer resonerat att vi försöker lösa problemet med brunnen som första steg och tagit kontakt med ett företag för att få brunnen sköljd och även tillsyn efter läckage då det är en stenbrunn så vi kan inte det själva. Vi får se om det räcker och hoppas såklart på det.

Trevlig kväll till er alla därute!
Uppdatera gärna! Vi har också en grävd stensatt brunn och är lite oroliga för att den ska kollapsa om man tömmer den.
Vi har lyckligtvis vår brunn inbyggd i ett uthus, så det är mindre risk att smådjur ramlar ner i den, men vi har hört att man ska göra rent den ändå ibland.
 
  • Gilla
LouiceH
  • Laddar…
En död råtta i brunnen kan ställa till mycket. Hade problem innan jag satte dit ett tätt lock och gjorde rent brunnen. Har grävd brunn med betongringar.
 
K Kirre2 skrev:
Uppdatera gärna! Vi har också en grävd stensatt brunn och är lite oroliga för att den ska kollapsa om man tömmer den.
Vi har lyckligtvis vår brunn inbyggd i ett uthus, så det är mindre risk att smådjur ramlar ner i den, men vi har hört att man ska göra rent den ändå ibland.
Hej! Vi har tömt vår och det gick bra, men vattnet fick tillbaka konstig smak igen efter ca två veckor så vi ska kolla med vattenprover här nu i veckan.
 
Totem Totem skrev:
En död råtta i brunnen kan ställa till mycket. Hade problem innan jag satte dit ett tätt lock och gjorde rent brunnen. Har grävd brunn med betongringar.
Okej, tack. vi får se hur vi löser vårt, är inte riktigt i mål ännu.
 
LouiceH LouiceH skrev:
Hej! Vi har tömt vår och det gick bra, men vattnet fick tillbaka konstig smak igen efter ca två veckor så vi ska kolla med vattenprover här nu i veckan.
Och inget hittades vid tömningen som kan förklara smaken? För jag antar att ni inte bara tömde och lät brunnen fyllas igen utan var ned i brunnen och inspekterade och letade efter möjliga orsaker?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
LouiceH LouiceH skrev:
Hej! Vi har tömt vår och det gick bra, men vattnet fick tillbaka konstig smak igen efter ca två veckor så vi ska kolla med vattenprover här nu i veckan.
Är det skillnad på varmvatten eller kallvatten särskilt om man spolar en stund blir det friskare då?
En sak som kan lukta är järnhaltiga vatten som står i en varmvattberedare, det stinker!
Blir det bruna rostavlagring i toaletten?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.