Hej jag hade tänkt gräva en grund för mitt attefallshus på 30kvm ner 50cm, det är lera, sand och silt. Hade tänkt hyra en 2 tons grävskopa men har svårt att uppskatta hur lång tid det skulle ta, jag har mest helger samt kvällar efter jobbet att jobba med, hur många timmar totalt minimum och maximum tror ni att detta tar?

Har fått offert på 6000kr per dag för en gubbe och maskin att komma ut och göra jobbet. Eller 1500kr per dag för maskinen utan gubbe och då kör jag själv då

Floyergilmour Floyergilmour skrev:
Hej jag hade tänkt gräva en grund för mitt attefallshus på 30kvm ner 50cm, det är lera, sand och silt. Hade tänkt hyra en 2 tons grävskopa men har svårt att uppskatta hur lång tid det skulle ta, jag har mest helger samt kvällar efter jobbet att jobba med, hur många timmar totalt minimum och maximum tror ni att detta tar?

Har fått offert på 6000kr per dag för en gubbe och maskin att komma ut och göra jobbet. Eller 1500kr per dag för maskinen utan gubbe och då kör jag själv då
En 2 tons skopa känns överdimensionerad, du lär behöva en rejäl maskin till den, gissar på minst en 30 tonnare.

• Haha
  • Gilla
Herrmelin1 och 2 till
  • Laddar…
Jag hyrde en liknande maskin för många år sen. Men där var syftet att gräva en rejäl grop och det gick sådär pga mycket sprängsten modell större.
Säg du ska gräva bort ca 15m3 eller 3ton om vi höftar lite.
En skopa kanske tar 25-50kg (orkar inte googla). Så där har du 1200- 600 skopor att skrapa ihop. Har du bra mark och det är lättgrävt skulle jag gissa på en helg kanske 2, man får ha lite tid att lära sig också.
Största problemet är var man ska lägga massorna. När du väl ställt maskinen vill du stå där och gräva en stund så då blir det kanske att dumpa skopan i skottkärra och här springer tiden snabbt iväg.

snaggletooth snaggletooth skrev:
En 2 tons skopa känns överdimensionerad, du lär behöva en rejäl maskin till den, gissar på minst en 30 tonnare.
Det är mest sannolikt grävmaskinen han avser, inte själva skopan.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Det är mest sannolikt grävmaskinen han avser, inte själva skopan.
Ja det är själva maskinen som jag syftade på, ledsen för förvirringen

K Klass0n skrev:
Jag hyrde en liknande maskin för många år sen. Men där var syftet att gräva en rejäl grop och det gick sådär pga mycket sprängsten modell större.
Säg du ska gräva bort ca 15m3 eller 3ton om vi höftar lite.
En skopa kanske tar 25-50kg (orkar inte googla). Så där har du 1200- 600 skopor att skrapa ihop. Har du bra mark och det är lättgrävt skulle jag gissa på en helg kanske 2, man får ha lite tid att lära sig också.
Största problemet är var man ska lägga massorna. När du väl ställt maskinen vill du stå där och gräva en stund så då blir det kanske att dumpa skopan i skottkärra och här springer tiden snabbt iväg.
Vad hade du rekommenderat att man gör om man är själv? Lägga allt på en hög och sedan hyra en container som forskar bort allt? Eller kanske till och med lägga allt i en container direkt eller kommer det att bli logistikskt svårt att ha en container så nära bygget?

Största problemet med en mindre maskin är räckvidden. Du kommer inte att kunna lägga massorna i en hög bredvid gropen från början, utan du behöver lägga tid och planering på att flytta runt dom under grävningens gång.
Men har du tiden och tycker det är värt att lägga ner den själv så är det inget problem.

Floyergilmour Floyergilmour skrev:
Vad hade du rekommenderat att man gör om man är själv? Lägga allt på en hög och sedan hyra en container som forskar bort allt? Eller kanske till och med lägga allt i en container direkt eller kommer det att bli logistikskt svårt att ha en container så nära bygget?
Vi använde massorna på tomten så vi grovsorterade i lera och jord och la det i olika högar.
Väldigt svårt att rekommendera vad du ska göra annat än att budgetera för att logistiken med massorna säkert kan ta 2x tiden det tar att gräva om inte mer.

Har du nån granne som vill ha massor? Kan du använda själv?
Annars är det nog en utmärkt idé att hyra en container / flak och fylla efter hand. Kanske du kan ha en 3 skottkärror som du fyller och sen springer och tömmer. Så minskar du ställtiden lite.
Annars var det nån tråd om en kille som grävde pool kommer inte ihåg om han hyrde nån minidumper kanske hade han hjälp av någon att köra den.
Att vara 2 i detta projekt underlättar något alldeles enormt.

Om du är ovan är det nog bäst att leja bort maskinarbetet.
Att gräva tex 15 plinthål för ett komplementhus lär väl gå på en dag med minigrävaren och om du anser att det är värt 6000 kr är det väl bara att köra?

Jag grävde ut stora delar för min källare till Attefallaren själv. Sten, skogsmark och mycket vatten. Det ösregnade mest hela tiden. Jag hyrde en 5-tonsmaskin, och den kändes knappt tillräcklig med rötter och annat elände som fanns i backen.

Som många andra är inne på blev det största problemet alla massor som byggde upp vid grävningen. Det resulterade i att jag sen hyrde en hjullastare och tog in en lastbil med förare som körde undan massorna allt eftersom jag kunde lasta dem.

I efterhand när jag räknade på det hade det blivit något dyrare, men gjort på mindre en en fjärdedel av tiden att hyra in rätt maskiner och förare som gjorde jobbet. Men jag hade i alla fall ganska roligt under tiden.

• Gilla
Hemingway
  • Laddar…
Jag skulle säga att det beror på om du är sugen på att gräva eller inte, tycker man det är kul att köra grävmaskin så gör man det själv, annars lejer man bort det.
Det är eg inte superlönsamt att göra det själv om man inte råkar ha en grävmaskin hemma.

Som referens till Bart ovan så har jag grävt upp rätt stora stubbar och rötter med en liten 2-tons maskin, det fungerar (oftast) bra men tar lite tid.

Att planera för vart jordmassorna ska ta vägen är a och o, det är ganska opraktiskt att flytta runt jord med en liten grävmaskin.

Jag brukar hyra en liten 2-tons maskin och jag har en mindre Avant, skopan på Avanten rymmer 250-300 liter men det blir många rundor även med den om man ska flytta runt större mängder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.