Hej
Vi har precis rivit ut gammal isolering som hängde ner från taket i vår torpargrund i sommarstugan. Frågan är nu: ska man isolera det och HUR ska man då göra? Eller ska det bara få vara som det var när det byggdes - oisolerat.
Eller ska man i alla fall lägga ålderbeständig plast på marken för att inte fukt ska komma nerifrån.
Vad hade ni gjort?

Vi är där året runt - även vintertid - och värmer upp med braskamin.

Det var väl sannolikt inte oisolerat när det byggdes, utan ett bjälklag fyllt med spån (eller mossa eller annat).

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Det var väl sannolikt inte oisolerat när det byggdes, utan ett bjälklag fyllt med spån (eller mossa eller annat).
Aha. Ja så kanske det var. Det är inte kvar nu i alla fall.

Det är nog blindbotten du ser. Isoleringen ligger ovanpå blindbotten och därovanför är golvplank. Vanligt förr att man inte isolerade hela golvbjälkens höjd. Så det du ser av golvbjälken är bara nedre delen, ca 30% skulle jag tro.

Jag uppfattar det snarare som att blindbotten är borta och det var där man hade satt mineralull upphängd i en "blindbotten" av plast, ev. stöttad underifrån av brädor - vilket var det som TS rivit bort.
Om man ser på golvbjälkarna svänger de in lika i överkant och underkant så jag tror man ser hela dess höjd och det bara är brädgolvet ovanför.

• Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Ja jag tror att det är brädgolvet man ser. Man kan se hela bjälken och att plankorna ligger över.
Vad hade ni gjort om det nu visar sig bara vara brädgolv och ingen isolering alls.
Tidigare ägarna hade tryckt upp isolering och fäst det med små träklossar och spänt plast under. Allt plast hade ramlat ner o isoleringen hängde, så vi drog bort allt nu.
Frågan är bara om vi nu ska göra ngn åtgärd och isolera underifrån eller bara låta det vara så här. Och ska man då lägga åldersbeständig plast på marken?
Så här såg det ut innan

• Gilla
Tompafix
  • Laddar…
U Ulrika8 skrev:
Tack för svar!
Ja jag tror att det är brädgolvet man ser. Man kan se hela bjälken och att plankorna ligger över.
Vad hade ni gjort om det nu visar sig bara vara brädgolv och ingen isolering alls.
Tidigare ägarna hade tryckt upp isolering och fäst det med små träklossar och spänt plast under. Allt plast hade ramlat ner o isoleringen hängde, så vi drog bort allt nu.
Frågan är bara om vi nu ska göra ngn åtgärd och isolera underifrån eller bara låta det vara så här. Och ska man då lägga åldersbeständig plast på marken?
Så här såg det ut innan
R Räknenisse skrev:
Jag uppfattar det snarare som att blindbotten är borta och det var där man hade satt mineralull upphängd i en "blindbotten" av plast, ev. stöttad underifrån av brädor - vilket var det som TS rivit bort.
Om man ser på golvbjälkarna svänger de in lika i överkant och underkant så jag tror man ser hela dess höjd och det bara är brädgolvet ovanför.
Tack för svar!

R Räknenisse skrev:
Ett bjälklag fyllt med spån är väl i allra högsta grad isolerat?

• Gilla
Ulrika8
  • Laddar…
U Ulrika8 skrev:

Hur ser grundmuren ut? Är den tät? Hur mycket utrymme är det mellan bjälklag och marken?

useless useless skrev:
Ett bjälklag fyllt med spån är väl i allra högsta grad isolerat?
Ja. Dvs. inte oisolerat (som TS trodde). :)

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ser grundmuren ut? Är den tät? Hur mycket utrymme är det mellan bjälklag och marken?
Njä alltså det är murat på utsidan men det är gammalt så helt säkert inte helt inte tätt.

Det kan nog vara ca 80 cm i mitten men sen max 30 inne i vissa hörn.

• Trädgård med gräsmatta, träd, och gula blommor framför en röd träbyggnad. Blygsamt växtliv och vissna löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd trävägg med synliga grenar och vintergröna buskar, solbelyst mark mellan dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Räknenisse skrev:
Ja. Dvs. inte oisolerat (som TS trodde). :)
Jag har tydligen svårt för vissa bkstäver...

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Vi hade en liknande sak i vår 70-tals stuga på plintgrund.
Den vanliga trossbotten var där, med den "vanliga" isoleringen (rätt magert - typ 145mm), sedan hade man vid något tillfället spikat upp masonit med +45mm glasull, som med åren hade börjat hänga rejält, blivit fuktig, masoniten hade möglat på ställen osv.

Vi tog bort all gammal masonit och ull och sen satte jag upp 50mm EPS-skivor med skru+plastbrickor istället. Ett grisgöra då vi bara har ca 30-50cm luft under huset...

• Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vi hade en liknande sak i vår 70-tals stuga på plintgrund.
Den vanliga trossbotten var där, med den "vanliga" isoleringen (rätt magert - typ 145mm), sedan hade man vid något tillfället spikat upp masonit med +45mm glasull, som med åren hade börjat hänga rejält, blivit fuktig, masoniten hade möglat på ställen osv.

Vi tog bort all gammal masonit och ull och sen satte jag upp 50mm EPS-skivor med skru+plastbrickor istället. Ett grisgöra då vi bara har ca 30-50cm luft under huset...
Tack för info!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.