X
xxargs: Används dusch ?? - i så fall är det betydligt större vattenförbrukare än en tvättmaskin - per person som duschar. 10 minuter dusch är mellan 60 - 120 Liter vatten beroende på om snålmunstycke och hur hårt man trycker på med vattentrycket under duschen, är det badkar så kan det vara nära dubbelt upp. grävd brunn har viss diameter och djup som fungerar som magasin och är det
25 svar · 805 läst
·
Purre
Purre: https://www.bygglagret.se/f%C3%B6nster/kondens-fukt-eller-imma-p%C3%A5-insidan-av-gl__88707 https://www.elitfonster.se/reportage-artiklar/kondens/
4 svar · 307 läst
·
Demmpa
Demmpa: Typ alla ställdon är av typen till/från. Många (alla?) ställdon har en gångtid på ca 5 minuter mellan stängd & öppen, så genom att pulsa drivspänningen i olika intervall så kan man "ställa" ställdonet i olika "öppningsgrad".
12 svar · 305 läst
BirgitS
BirgitS: Det står en del om det i skriften Bygg badrummet rätt från BKR, som du hittar här: https://www.bkr.se/regler-material/ovriga-dokument/bygg-badrummet-ratt
1 svar · 210 läst
J
Joche1507: [citat] Tack för tipset 👍 Pga en frysskada
2 svar · 162 läst
·
J
jonaserik: [citat] Finns nog inget som är bra, med någon värmekabel på terasstaket. En sådan med vanliga effekter, kan/hinner inte med att smälta något. Det ska till stora effekter om det ska bli resultat. Snön uppifrån kommer ändå att åka ner och tynga ner det taket. Det är stora mängder som kommer. Det enda som kan hindra att snön åker kana ner på det, är nog endast snörasskydd, som
2 svar · 96 läst
L
LinaOlsson: [citat] Ska kolla upp detta
82 svar · 6,7k läst
·
K
Kasken: Jag är inte påläst vad Ontech vad är för något, gissar på nån form av "hemautomation".... Min Daikin-pump använder någon app från "onecta" för att styras på distans, både pump och app har fungerat klanderfritt många år nu, inget man tänker på, de bara finns där o gör sin grej.
3 svar · 191 läst
X
xxargs: [citat] Först kolla med kommunen vad som tillåts! Det är dom som sätter spelreglerna - det är inte självklart att septitank tillåts eller bara tillåts när alla andra avloppslösningar är uttömda som alternativ. 3-kammarbrunnen med infiltrering om man nu har möjlighet för det, rekommenderas för att när det väl är installerat så är underhållsbehovet minimalt (till skillnad från
11 svar · 457 läst
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat] Vad gör pappremsan under takfotsplåten för nytta?
23 svar · 2,3k läst
·
nino
nino: Köp 2 , dom går sönder ganska ofta
2 svar · 173 läst
·
Andreas på berget
Andreas på berget: [citat] Dom är bra tills det blir kallare än -5 sen orkar dom inte även om man tar större, -7 idag och pumpen orkar endast ge ut 38grader
3 svar · 967 läst
Z
z_bumbi: Jag skulle sätta in en godkänd cylinder. Man vet inte vilka förändringar man vill göra i framtiden och om dörren redan är bra är det en sak mindre att tänka på. Funderar man på saken så finns det sätt att spärr även "lätta mål" när man inte är på plats så det blir liknande skydd runt hela huset.
5 svar · 270 läst
J
Jonas_81: Du skrev i första ilägget "som inte kräver Wifi" Någon form av uppkopling behövs för att få kontakt och med internett på plats så är nog inte en wifi router så stor investering Själv har jag Tapo kameror värmepumpen samt lite annat som tep mätning via en zegbee hubb. allt kopplas upp på nätet via en 4G anslutning och vill jag ha någåt mer så är det enkelt att logga in på wifi
5 svar · 684 läst
berggrenj27
berggrenj27: Köpt begangnag granit skiva m vask... Hur hade ni gjort? Börjat om eller behållt existerande och komplementerat? Är det inte dumt förminska så mkt till diskmaskin? Tänker flödet in i maskin blir för lågt m 10 dy rör. Sen kopplingen på varmvatten, kan jag återanv den m "klämringshylsan" där sitter, ser ut vara till en pexkopplong. Jag har inga pressverktyg.
0 svar · 164 läst
·
Totem
Totem: Har en Bluegaz gobi 2 när det är ruggigt och kallt och som strömavbrotts reserv. På full effekt med gas så går det åt ca 300g i timmen. Så en pc10 bränner man rätt snart upp. Lägsta effekt drar lite över 100g i timmen. Ger väl drygt 1500w då. Har även en kolmonoxid varnare. Det bör man ha omman har en gasvärmare trots att den har inbyggda säkerhetssystem.
19 svar · 1,4k läst
·
T
T1m08y: Hej! Såhär några år senare. Har det spruckit något för dig vid eldning? Såg inte ut att vara någon luftspalt mellan spis och blocken. Jag ska sätta in samma spis i mitt kök nu i vår.
1 svar · 3,5k läst
·
F
fribygg: [citat] Grunden kunde sannolikt grävas med spade när kåken byggdes, nu är det ovanligare men trots allt är spade och stubb brytare till eventuella stenar som ska bort det billigaste sättet att dränera en kåk. [citat] TS får ju återkomma när tjälen gått ur jorden och rapportera om grävtakten är högre...
36 svar · 1,2k läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: Byggde en farstukvist under sommar och höst som blev ett fint tillägg på huset. Tack regeringen för nya bygglovsregler (hade behövt bygglov för denna egentligen). [bild] [bild] [bild]
92 svar · 50,4k läst
·
D
Dan Mårgård: Har problen med Hytta Mi-appen (från Defa - numera Sikom i Norge) och fick reda på att GSM-enheten bara fungerar på 2G. Och 2G stängs ned i Sverige nu i december, om man inte har Telia. Måste vara många som drabbas av denna överraskning. Sikom säger att en uppgradering är på gång, men det är väl lite sent nu.
0 svar · 211 läst
D
David__11: [citat] Jag har en. Den funkar, men går inte jämföra med vad man är van vid från en vanlig dusch. En hel del trixande varje gång med temperatur.
4 svar · 515 läst
·
FredrikR
FredrikR: Kolla så inte oxiderat mellan batteri och skruvdragare. Ta bort och sätt tillbaka några gånger, titta om du ser något där. Prova förvara den inomhus och se om torrare miljö gör någon skillnad. Går säkert att öppna upp titta om det syns något uppenbart inuti också.
3 svar · 296 läst
Intet
Intet: En golvbrunn med oljeavskiljare. Svårt att se med bara det fotot.
2 svar · 337 läst
·
M
mmergimm: Följer detta då jag funderar på samma
48 svar · 21,1k läst
·
I
Incinerator: [citat] Jag har köpt djurskrämmor som funkar på de djur jag vill ha bort från min trädgård och vid viss frekvens så funkar de även på yngre barn...
62 svar · 10,1k läst
·
S
saltet: 3% på marknadsvärdet. Det är vad HD anser att tomträtter borde betala så det är väl i så fall golv på arrendeavgiften Men allt beror på värdet av möjlig avkastning på marken om det inte används som stugtomt. Vi betalar ca 1,75% på marknadsvärdet då marken inte har någon alternativ avkastning.
2 svar · 311 läst
B
BeaHS: Ett rum klart för inredning! 😊
22 svar · 7,7k läst
·
E.Linkan
E.Linkan: [citat] Yes exakt så, ungefär 100mm i tilläggsisolering👍🏻
3 svar · 1,3k läst
·
slacker
slacker: [citat] Skickade dig ett direktmeddelanden via Byggahus!
3 svar · 1,7k läst
E
erkka: [citat] Jag håller på att bygga med liknande lösning, tänkte fälla in en ränna för att kunna skrapa bort vatten. Sen funderar jag på att behandla golvet med lack. Annars vädra ut efter bastu är alltid bra
35 svar · 22,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.