Hej! Vi har ett fritidshus och gjorde vattenprov där senast feb 2025. Vattnet var tjänligt och det var drickbart. Nu plötsligt smakar det konstigt, ingen lukt bara smak. Men ingen smak som är lätt att beskriva, konstigt i munnen när man dricker det. Går ej att koka bort.
Någon som har någon aning? En grävd brunn, nytt lock.
Måste vi ta nytt vattenprov? Skulle det hjälpa att rengöra brunnen (vet ej när det senast var gjort)
Tack på förhand.
Någon som har någon aning? En grävd brunn, nytt lock.
Måste vi ta nytt vattenprov? Skulle det hjälpa att rengöra brunnen (vet ej när det senast var gjort)
Tack på förhand.
Hej,
Har ni lyft locket och tittat så det inte ligger något dött djur i brunnen? Det känns konstigt i munnen när ni dricker det säger du. Hur då? Känns vattnet oljigt eller liknande? Döda djur som ligger och gosar till sig i en brunn kan ge oljigt vatten (förutom att smak och lukt påverkas). Men som sagt, steg ett är att lyfta locket och kika ned i brunnen. Har ni tillgång till dränkpump kan ni även pumpa ur brunnen för att säkerställa att inget dött djur eller liknande ligger på botten. Nytt lock behöver inte innebära att brunnen är tät. Är det en naturstensbrunn eller betongtrumma? Dagvatten kan pressa sig in från sidorna om brunnen inte är tät.
Jag hade inte kostat på ett nytt vattenprov i första läget då ni redan konstaterat att vattnet förändrats utan börja undersöka brunnen. Ser ni inget då locket lyfts så köp/hyr en dränkpump och töm brunnen för att se mer.
Lycka till!
Har ni lyft locket och tittat så det inte ligger något dött djur i brunnen? Det känns konstigt i munnen när ni dricker det säger du. Hur då? Känns vattnet oljigt eller liknande? Döda djur som ligger och gosar till sig i en brunn kan ge oljigt vatten (förutom att smak och lukt påverkas). Men som sagt, steg ett är att lyfta locket och kika ned i brunnen. Har ni tillgång till dränkpump kan ni även pumpa ur brunnen för att säkerställa att inget dött djur eller liknande ligger på botten. Nytt lock behöver inte innebära att brunnen är tät. Är det en naturstensbrunn eller betongtrumma? Dagvatten kan pressa sig in från sidorna om brunnen inte är tät.
Jag hade inte kostat på ett nytt vattenprov i första läget då ni redan konstaterat att vattnet förändrats utan börja undersöka brunnen. Ser ni inget då locket lyfts så köp/hyr en dränkpump och töm brunnen för att se mer.
Lycka till!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Jag hade också gissat på dött djur.
Finns det industrier eller annat i närheten som skulle kunna påverka? Infiltrationsbädd för avlopp? Rita gärna upp hur allt ligger på tomten, det kanske kan ge tips om orsaker.
Finns det industrier eller annat i närheten som skulle kunna påverka? Infiltrationsbädd för avlopp? Rita gärna upp hur allt ligger på tomten, det kanske kan ge tips om orsaker.
Okej tack snälla!A anderslofwall skrev:Hej,
Har ni lyft locket och tittat så det inte ligger något dött djur i brunnen? Det känns konstigt i munnen när ni dricker det säger du. Hur då? Känns vattnet oljigt eller liknande? Döda djur som ligger och gosar till sig i en brunn kan ge oljigt vatten (förutom att smak och lukt påverkas). Men som sagt, steg ett är att lyfta locket och kika ned i brunnen. Har ni tillgång till dränkpump kan ni även pumpa ur brunnen för att säkerställa att inget dött djur eller liknande ligger på botten. Nytt lock behöver inte innebära att brunnen är tät. Är det en naturstensbrunn eller betongtrumma? Dagvatten kan pressa sig in från sidorna om brunnen inte är tät.
Jag hade inte kostat på ett nytt vattenprov i första läget då ni redan konstaterat att vattnet förändrats utan börja undersöka brunnen. Ser ni inget då locket lyfts så köp/hyr en dränkpump och töm brunnen för att se mer.
Lycka till!
Hur ser vattnet ut? Om du häller upp vatten en halv-en liter vatten i en genomskinlig tillbringare/flaska som du låter stå i kanske 15-30 min och då häller du upp vatten i en annan tillbringare och jämför de båda tillbringarna. Ser de precis likadana ut eller är det en skillnad I grumlighet, färg, lukt eller ev smak (jag hade följt tipsen ovan innan jag smakade på det igen)? Du kan göra på samma sätt för att jämföra vattnet direkt från brunnen genom att hissa ner en hink/flaska i brunnen och kolla hur det ser ut direkt när du tar upp det och efter kanske 30 min.
Har du bra vatten i din vanliga bostad så kan du även ta med en flaska därifrån för att ha något att jämföra med, ibland kan även små små skillnader i hur det ser ut görs stor skillnad.
Om du följer guiderna ovan och brunnen verkar ok så kan du ev testa smaka lite på vattnet direkt från brunnen. Här får du dock avgöra om det känns tryggt att göra det men det skulle kunna hjälpa till att ringa in var problemet kommer ifrån.
Om du doppar fingrarna kan du då känna att vattnet känns konstigt eller är det bara smaken?
Har du bra vatten i din vanliga bostad så kan du även ta med en flaska därifrån för att ha något att jämföra med, ibland kan även små små skillnader i hur det ser ut görs stor skillnad.
Om du följer guiderna ovan och brunnen verkar ok så kan du ev testa smaka lite på vattnet direkt från brunnen. Här får du dock avgöra om det känns tryggt att göra det men det skulle kunna hjälpa till att ringa in var problemet kommer ifrån.
Om du doppar fingrarna kan du då känna att vattnet känns konstigt eller är det bara smaken?
Jag ville bara kolla så jag förstår dej rätt. Skulle det kunna vara ett dött djur i brunnen även omA anderslofwall skrev:Hej,
Har ni lyft locket och tittat så det inte ligger något dött djur i brunnen? Det känns konstigt i munnen när ni dricker det säger du. Hur då? Känns vattnet oljigt eller liknande? Döda djur som ligger och gosar till sig i en brunn kan ge oljigt vatten (förutom att smak och lukt påverkas). Men som sagt, steg ett är att lyfta locket och kika ned i brunnen. Har ni tillgång till dränkpump kan ni även pumpa ur brunnen för att säkerställa att inget dött djur eller liknande ligger på botten. Nytt lock behöver inte innebära att brunnen är tät. Är det en naturstensbrunn eller betongtrumma? Dagvatten kan pressa sig in från sidorna om brunnen inte är tät.
Jag hade inte kostat på ett nytt vattenprov i första läget då ni redan konstaterat att vattnet förändrats utan börja undersöka brunnen. Ser ni inget då locket lyfts så köp/hyr en dränkpump och töm brunnen för att se mer.
Lycka till!
Vattnet inte luktar något och smaken inte är äcklig utan mer konstig, som att det sätter sig en hinna på sidorna av tungan när man dricker det?
Det är som att vattnet är ytterst lite tjockare än vanligt.
Ja, det skulle det kunna vara. I synnerhet när du säger att det sätter sig en hinna och att det känns lite tjockare än vanligt. Beroende på hur stor brunn ni har och hur litet djur som dött så behöver det inte ge smak och lukt. Men just en hinna och att vattnet känns "tjockt" talar för att det skulle kunna vara ett dött djur som gottat till sig och fäller ut fett och annat. Så, inspektera brunnen för att finna svaret. Det positiva med ett dött djur är att ni kommer hitta "felet" och kan avhjälpa det enkelt, även om det känns äckligt såklart. Är det så att källådrans vatten förändrats eller att ni har läckage in i brunnen är det problem som kan vara krångligare att åtgärda.LouiceH skrev:
Jag ville bara kolla så jag förstår dej rätt. Skulle det kunna vara ett dött djur i brunnen även om
Vattnet inte luktar något och smaken inte är äcklig utan mer konstig, som att det sätter sig en hinna på sidorna av tungan när man dricker det?
Det är som att vattnet är ytterst lite tjockare än vanligt.
Har du något träd i närheten? Tänkte om du fått in rötter mellan ringarna.LouiceH skrev:
Jag ville bara kolla så jag förstår dej rätt. Skulle det kunna vara ett dött djur i brunnen även om
Vattnet inte luktar något och smaken inte är äcklig utan mer konstig, som att det sätter sig en hinna på sidorna av tungan när man dricker det?
Det är som att vattnet är ytterst lite tjockare än vanligt.
En kloridhalt på 290 mg/l är mycket högt och denna kan säkert ge upphov till en viss (salt) smak. Djupborrade brunnar i närheten av havsvatten kan få inträngning av saltvatten i borrhålet men detta borde inte gälla i en grundare grävd brunn. Finns det någon väg i närheten som saltas på vintern och som kan ha påverkat vattenkvalitén?LouiceH skrev:
Hej! Vi har ett fritidshus och gjorde vattenprov där senast feb 2025. Vattnet var tjänligt och det var drickbart. Nu plötsligt smakar det konstigt, ingen lukt bara smak. Men ingen smak som är lätt att beskriva, konstigt i munnen när man dricker det. Går ej att koka bort.
Någon som har någon aning? En grävd brunn, nytt lock.
Måste vi ta nytt vattenprov? Skulle det hjälpa att rengöra brunnen (vet ej när det senast var gjort)
Tack på förhand.
Okej, tack, huset ligger nära en väg, men långt från havet, fast det smakar inte salt vad jag kan känna.G Gunnar Forsberg skrev:En kloridhalt på 290 mg/l är mycket högt och denna kan säkert ge upphov till en viss (salt) smak. Djupborrade brunnar i närheten av havsvatten kan få inträngning av saltvatten i borrhålet men detta borde inte gälla i en grundare grävd brunn. Finns det någon väg i närheten som saltas på vintern och som kan ha påverkat vattenkvalitén?
Det rinner troligen in dagvatten (vatten från omgivande mark) i brunnen. Täta t ex med lera runt översta brunnsringen åtminstone en halvmeter runt den och lägg leran så att den lutar från brunnsringen. Har arbetat med detta (Kemist och mikrobiolog). Det är massor av bakterier i brunnen, så provet borde vara bedömt som tjänligt med anmärkning av laboratoriet!
Om du skulle gå gör dig att följa rådet om att pumpa ur så tänk på att pumpen du använder ska vara en ren dricksvattenpump, tar man något som används till allt möjligt är risken att man för in föroreningar med pumpen.

