Vi rustar och moderniserar en sommarstuga. Den renoveras från scratch och nu funderar vi på att akustikpaneler som innertak, då vi har tänkt ha en öppen planlösning. Vilka erfarenheter finns det här av att montera såna? Blir det tystare? Är de svårmonterade? Hur skiljer sig de olika fabrikaten åt, om ni nu vet något om det?

Tack på förhand!

P
Killa tråden där @Visionären bygger hus med sånt tak

P
Kolla innertaket i denna artikel också: https://www.byggahus.se/tre-tillbyggnader-i-olika-nyanser-av-rott

När jag tidigare läst på om sådana tak och ljuddämpning i allmänhet så är det lite komplext. Jag skulle chansa på att sån där akustikpanel med 2mm filtmatta bakom hjälper lite. Kanske framförallt för att alla mellanrum mellan trälisterna skapar en massa mer yta för ljudet att studsa mot och sprida ljudet.
Helst vill du dock, om jag förstått det rätt, få in ljudet bakom panelen och att ljudet studsar några gånger mellan panel och, i ditt fall, ångspärr och att du har ljudabsorbant däremellan (dvs isolering/installationsskikt). Jag kanske fattat fel, men det är därför vissa konserthallar har ~100mm breda paneler och 10mm glapp mellan. Ljudet går in bakom och behöver studsa några gånger innan det hittar en ny glipa och kommer ut igen.

• Gilla
SunnyM
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Killa tråden där @Visionären bygger hus med sånt tak
Ja det blev drygt 100m2. Det tipset jag kan ge är att lägga något emellan så du inte får en generalskarv, var flera som hade gjort på olika vis som jag fick tips om. Jag valde att lägga en avdelare mellan varje panel med filt på båda sidor för att få ihop det snyggt.

• Stora triangelformade fönster i ett rum med högt tak och byggnadsställning, med vinterlandskap synligt utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Platsbyggd hylla med vinylspelare och förstärkare, inramad av högtalare, mot en vägg med träpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Visionären Visionären skrev:
Ja det blev drygt 100m2. Det tipset jag kan ge är att lägga något emellan så du inte får en generalskarv, var flera som hade gjort på olika vis som jag fick tips om. Jag valde att lägga en avdelare mellan varje panel med filt på båda sidor för att få ihop det snyggt.
Vilket fabrikat använde du? Hur stora var varje panel?

Quanti treetops fibrotech, dom var 2440x520 mm.

• Gilla
SunnyM
  • Laddar…
S SunnyM skrev:
Blir det tystare?
Jag antar att TS vill ha en produkt som minskar efterklangstiden. Då är den här typen av paneler helt fel val. Ett riktigt, nedpendlat, akustiktak är vanligtvis 2cm tjockt. En dyrare variant som går att sätta dikt an mot taket utan luftspalt kan vara 4cm tjock.
2mm filtmatta kommer i princip inte göra någon skillnad alls.

Nä 2mm kommer man nog ingen vart med. Dessa var nog ca 10 mm filtmatta. Men jag satte dom främst för det estetiska

• Gilla
SunnyM och 1 till
  • Laddar…
Nä 2mm kommer man nog ingen vart med. Dessa var nog ca 10 mm filtmatta. Men jag satte dom främst för det estetiska
Jag är också ute efter det estetiska. Blir det något tystare är det en bonus.

Väldigt fint! Tillverkade du avskiljaren av samma akustikpanel?

yes, skar bara ribbor i filten av likadana skivor, enkelt och billigt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.