Så nu är en stor del av stugtomten likt ett bombnedslag! Men är dom inte skyldiga att återställa något efter detta i somras?!
Hur har ni fått det gjort??
Bilder kommer senare....

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
G Granne421 skrev:
Så nu är en stor del av stugtomten likt ett bombnedslag! Men är dom inte skyldiga att återställa något efter detta i somras?!
Hur har ni fått det gjort??
Bilder kommer senare....
Skriv gärna ett mer utförligt inlägg så blir det enklare för oss andra att förstå situationen och minskar antalet gissningar och felspår.

Se gärna till att beskrivningen minst innehåller vad som skulle göras, vilken fas av arbetet de är i nu (pågående, avslutat) vilken kontakt du haft med dem angående ditt missnöje samt deras gensvar på det.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland
På vilken mark har Vattenfall grävt? Vem äger marken? Med vilken rätt? Har de t ex ledningsrätt? Har de genomfört ett uppdrag att dra el till markägaren? Finns det ett avtal?

När Vatttefall grävde ner luftledningen hemma så såg det också ut som en bombnedslag. Jag ringde X antal gånger innan det blev åtgärdat. Tog säkert 1 år. Helt sjukt.

Inte ens gräs kunde dom så nytt. Jävla klåpare.

Vilken toppentråd!

• Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Här grävde eon ner en bit luftledning och återställde med jord och gräsfrö. Lagom när gräset tagit sig kom nästa entreprenör som skulle ta ner stolpen och körde sönder den fina gräsplätten.

• Gilla
Frankie71
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sen ska ju sägas att efter ett par år brukar schaktningen ha dolts under vegetation. Eventuella kvistar och träd har ramlat ned och blivit en del av marken.

Hade hela grannskapet uppgrävt här för några år sedan när man grävde för VA och anlade vägar. Svårt att förstå hur detta första världskrig kunde återställas så snabbt till något naturlikt.

Tror vi behöver vänta på bilderna.😉

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
På vilken mark har Vattenfall grävt? Vem äger marken? Med vilken rätt? Har de t ex ledningsrätt? Har de genomfört ett uppdrag att dra el till markägaren? Finns det ett avtal?
Privat fritidshus på Värmdö i somras 2025.
Vattenfall grävde djupa sår för ledningar men rötter och stora stenar låg framför deras framfart.
Klaga vart då? Kvar blev kuperat kaos.
Vem jämnar till detta när man inte har deras stora maskiner?!

G Granne421 skrev:
Vattenfall grävde djupa sår för ledningar men rötter och stora stenar låg framför deras framfart.
Det saknas fortfarande bild/ bilder.

• Gilla
Svetor
  • Laddar…
G Granne421 skrev:
Vad har ni avtalat med dem? Finns inget nämnt om återställning av mark och tider för detta lär det bli svårt. Ni hamnar i kategorin "ignorera så tröttnar de snart".

När kommer bilderna?

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vad har ni avtalat med dem? Finns inget nämnt om återställning av mark och tider för detta lär det bli svårt. Ni hamnar i kategorin "ignorera så tröttnar de snart".
Måste man avtala att en entreprenör inte förstör tomtmark?

useless useless skrev:
Måste man avtala att en entreprenör inte förstör tomtmark?
Ja, om jag avtalar att en entreprenör ska dra en ledning över min tomt och INTE avtalar att de ska återställa så får jag göra det själv. Om jag vill att de ska återställa måste jag avtala om det och hur/när det ska göras.

Det kostar givetvis mer att återställa mark med olika kvalitet på återställningen och en del vill förstås inte betala för den tjänsten.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och "grovåterställning" av naturmark som är lite standard i schaktbranschen är inte vackert. Men det blir ju natur av det också efter några år.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.