Hej alla kunniga (och okunniga)
Köpte ett fritidshus i höstas och nu har våren kommit och det är dags att börja renovera lite. Uterummet har en helt sönderrutten (risk för ras) stomme så måste bytas ut, men tanken är att bygga upp det på samma sätt fast med nytt fräsch virke.

Jag har lyckats lösa det mesta, men har nu tagit bort de större reglarna (taket) och då visar det sig att man har liksom sågat snett och lagt på det gamla taket på huset (se bilder) och jag vill helst undvika att behöva ta bort all plåt .... min fråga är hur man kan på ett snygg och bra sätt sätt tillbaka nya reglar som att konstruktionen blir hållbar.

Det stora problemet är att när renovering gjordes sist gång på huset så har man lagt till plåt och ett nytt tak ovanpå originaltaket som jag förstår det..vilket gör det klurigt att sätta fast mina nya reglar
Ideer?
*jag har funderat på att sätta ett gäng snedsågade små bitar i snedtaket och sen en regel utanför den som jag sen fäster alla takreglar på men känns som att kraften hamnar fel då?

* förslag två är att bygga en "ram" från golv upp till tak som jag sen kan lägga tagreglarna på den...(nackdel är att taket är i vägen så då måste jag försöka ta bort det?)

• Skadat trä i uterumstomme med synliga reglar och isolering under svart plåttak. Träet ser ruttet ut och behöver bytas för att undvika ras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en delvis rutten träregel i ett uterum, med spår av fukt och gamla sågningar, bredvid isoleringsmaterial.
    Skapa konto
  • Ruttet trä med isolering i ett uterum, synlig skada på takstommen.
    Skapa konto
  • Uterum med skadad och snedsågad stomme, trasigt trä och en del öppnat tak visas upp mot en klarblå himmel. Stege syns i bildens nedre del.
    Skapa konto
  • Uterum med trasig stomme, synligt tak och skorsten vid nattfotografering.
    Skapa konto
  • Skadad trästomme under taget på ett uterum, visar ruttet trä intill en murad skorsten.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.