Hej! Jag ska bygga ett litet hus på 3x6 meter på denna tomt.
Det ska vara plint grund. Plintarna kommer vara mellan 20-50 ca höga(20 cm på högsta punkten)

Det är berg under all mossa. Men jag undrar måste allt organiskt material bort? Och hur göra med håligheter? Lägga i grus? Borde jag lägga ett lager med grus över hela utan där huset ska stå?

Eller räcker det med att få berget så rent som möjligt?

• Skogsområde med tallar och mossa på marken, några träplankor ligger utspridda i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevligt med ett projekt på hälleberget!
Jag skulle borsta bort mossan med en ny piasavakvast.
Hoppa över grus, det kommer väl vara luftigt under kåken och eventuellt vatten som står i hål eller sprickor i berget torkar nog.

• Gilla
Silverberget
  • Laddar…
Hur jag skulle göra

borsta rent. Borra fast armering i berget, plintrör och gjut.
Ev sprickor/hål kan du fylla eller gjuta igen. Du kommer ha fukt oavsett men det kan ju varavtrevligt att slippa myggodlingar

• Gilla
Silverberget
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hoppa över grus, det kommer väl vara luftigt under kåken och eventuellt vatten som står i hål eller sprickor i berget torkar nog.
Tack! Ja kommer dra över hela plätten med en högtryckstvätt och piasavakvast tänkte jag

F fribygg skrev:
M Mats skrev:
Hur jag skulle göra

borsta rent. Borra fast armering i berget, plintrör och gjut.
Ev sprickor/hål kan du fylla eller gjuta igen. Du kommer ha fukt oavsett men det kan ju varavtrevligt att slippa myggodlingar
Jag kommer även göra som du sa med armeringsjärn och gjutrör

Skulle jag här istället kunna borra ner stolpskor i berget och stående impregnerade regler som ”plintar” istället? Slippa all gjutning

Ta dej tiden att borra ner ordentliga dubbar och gjuta plintar eller mura om du vill det

• Gilla
Silverberget
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.