Hej! Jag ska bygga ett litet hus på 3x6 meter på denna tomt.
Det ska vara plint grund. Plintarna kommer vara mellan 20-50 ca höga(20 cm på högsta punkten)
Det är berg under all mossa. Men jag undrar måste allt organiskt material bort? Och hur göra med håligheter? Lägga i grus? Borde jag lägga ett lager med grus över hela utan där huset ska stå?
Eller räcker det med att få berget så rent som möjligt?
Det ska vara plint grund. Plintarna kommer vara mellan 20-50 ca höga(20 cm på högsta punkten)
Det är berg under all mossa. Men jag undrar måste allt organiskt material bort? Och hur göra med håligheter? Lägga i grus? Borde jag lägga ett lager med grus över hela utan där huset ska stå?
Eller räcker det med att få berget så rent som möjligt?
Trevligt med ett projekt på hälleberget!
Jag skulle borsta bort mossan med en ny piasavakvast.
Hoppa över grus, det kommer väl vara luftigt under kåken och eventuellt vatten som står i hål eller sprickor i berget torkar nog.
Jag skulle borsta bort mossan med en ny piasavakvast.
Hoppa över grus, det kommer väl vara luftigt under kåken och eventuellt vatten som står i hål eller sprickor i berget torkar nog.
Hur jag skulle göra
borsta rent. Borra fast armering i berget, plintrör och gjut.
Ev sprickor/hål kan du fylla eller gjuta igen. Du kommer ha fukt oavsett men det kan ju varavtrevligt att slippa myggodlingar
borsta rent. Borra fast armering i berget, plintrör och gjut.
Ev sprickor/hål kan du fylla eller gjuta igen. Du kommer ha fukt oavsett men det kan ju varavtrevligt att slippa myggodlingar
Tack! Ja kommer dra över hela plätten med en högtryckstvätt och piasavakvast tänkte jagF fribygg skrev:
F fribygg skrev:
Jag kommer även göra som du sa med armeringsjärn och gjutrörM Mats skrev:
Skulle jag här istället kunna borra ner stolpskor i berget och stående impregnerade regler som ”plintar” istället? Slippa all gjutning
Klicka här för att svara