El
Rikard Ågren: Vill man ha runda kan man ju alltid sätta in Renova. Finns dock inte som självlysande [bild]
spik99: Det handlar som Bo.Siltberg mycket riktigt fattar om att man inte får använda centraler som "kopplingsdosor" vill man det ska det ske i särskillda avgränssade utrymmen i äldre centraler sattes en egen kapslig för kopplingsplintarna. Skräckexemel är när folk (som kan själva) dragit alla rör till centalen i stället för att dra mellan dosorna ute i huset, däremot får man naturligtvis
Patrik_Hed: [citat] Inte bara Moderater, Centerpartister också. ;) //Patrik
Göran.W: Svårt att se vad det är på bilden men antar det är en komradio antenn i toppen till 27 mhz iom det är en boll i toppen och den ser ganska lång ut. Vet det finns en 27mhz antenn just med en boll i toppen men minns inte märket just nu.
Danne031: Efter 3 år i gymnasiet blir du lärling, efter 720 timmar får du löneökning, efter 1600 timmar som lärling blir du 1 års montör, 12 månader efter det 2 års, sedan 3 års, och 4 års som är fullbetald. Så efter gymnasie jobbar du mindre än 4 år, 3 år och 9-10månader.
elmont: Nu såg jag, plocka ur lampan och dra med "våld" ner den. Den bör sitta med två fjädrar som spänner på ovansidan av takmatr är det lampan som sitter fast får du i värsta fall knacka sönder den. men bryt strömmen först.
elmont: Är det inte lättare att gå ner genom golvet, du behöver ju inte gå ner vid yttervägg utan vid vilken vägg som helst. Nått L format rör existerar inte, men vill man gå ut genom väggen och sedan in går man rakt ut, drar kabeln ner efter väggen under ett kabelskydd och sedan tillbaka in.
glinton: Hej! Jag har precis köpt ett hus i Örebro och behöver lite fler uttag i några rum osv. Någon som kan rekomendera en bra elektriker i Örebro?
Hormoslyr: Precis. Jag körde in en nolla till, den går ju bara parallellt, tänkte det kunde vara bra med extra kabelarea. Jepp kök, vardagsrum å ytterligare ett rum ligger på samma. Ska sägas att köket har ytterligare en 10A grupp. Jag tog den nya fasen till de andra rummen. Jag tänkte köra belysning och ett uttag i köket på den andra fasen. Diskmaskinen körde jag separat som beskrivet innan i
imported_peter: tack för svaret, misstänkte att det kunde vara något åt det hållet... jag får fundera vidare på hur jag skall lösa det hela... återigen tack för bra svar!!
snaggletooth: Närmaste elfirma är ett bra tips ;)
viktorcessan: Tyvärr måste jag riva en stor del gips för att komma åt mottagardosan. :( Det vore så bekvämt att hitta en ny så helst vill jag ju göra det. :/
Patrik_Hed: Om det är infällt så kanske det går att sätta ett ur i centralen och dra en tändtråd därifrån genom rören och ut till spottarna. Om det är lättast, nja. Men det kan ju vara ett sätt. //Patrik
Patrik_Hed: Alltså har ni inte testat tända just den lampan förut så ni har aldrig sett den fungera? Det kan vara något fel i själva armaturen eller i inkopplingen. Som redan sagts, lampan löste både gruppsäkring och huvudsäkring. Därför du förlorade bara vissa delar av huset. //Patrik
elmont: Det finns många dosor som man kan skruva fast i botten på utsidan, faktiskt dom flesta. INGA skruvar och spikar inne i dosorna.
PST: "OPI T-amp" förstärkaren för 895:- (på www.fynda.se) + Ett par Dynavoice högtalare (Samma inköpsställe) låter otroligt bra för den låga kostnaden....man ha en sådan per högtalare ( läs på www.41hz.com )eller högtalarpar... och därmed klara sig med lågnivåkablar... Du får en eller ett par förstärkare + högtalare för mindre än eldragningskostnaden ovan...
dadid: Det krångliga är att den måste isoleras mot plåten i fläktkåpan. Man kanske kan använda någon isolerande plastplugg av något slag? /David
hempularen: En sak att tänka på när man skaffar nytt badrumsskåp eller liknande. Är att om det nya har ett eluttag inbyggt, vilket är ganska vanligt numera. Då måste det finnas jordfelsbrytare i huset/lägenheten. OCH att ett eluttag får inte komma för nära duschen, typiskt gäller 1,2 meter från duschen.
elmont: Om en undercentral behöver avsäkras beror enbart på vilken area den matande ledningen har, och skulle man behöva säkra ner kostar en kapsling med tre säkringar hos tex Clas Ohlsonkapslin ca 50:- + 3 pol säkring ca 150:- lite MK kanske 20:- och en timmer jobb så kostnaden är ju inte så stor att bryta ur en grupp. Till det kommer en JFB i källaren samma kapsling ca 50:- JFB ca 400:-
elmont: Eftersom elektrikern skulle komma får du fråga när han kommer, han ser rätt snabbt vad det är för kabel.
elmont: Sök i nån katalog tex. Elektroskandias så hittar du fästen för den vinkel som du kan önska dig
Masa: SW Exergon har nu fått in dessa lampor så det löste sig den här gången iaf. :)
Bjarredsbon: Jag har redan en PLC i form av en Barionet (www.barix.com). Den kan mer och till ett bättre pris och med bättre utvecklingsmöjligheter (enligt mig). Men just upp/ner-dimmning är ganska känslig (ögat ser snabbt fel) och svårt att få till i en PLC som har hundra miljoner andra saker att reagera på. Så jag lutar åt att hellre ha en del diskreta komponenter just för dimmningen. I mitt
Bo.Siltberg: Den ökar säkert lite i styrka men det märks inte, den lyser tillräckligt starkt vid start Den fanns förut på byggvaruhusen men nu hittar jag den bara på Elfa och Ahlsell
GK100: [citat] På ungefär samma sätt som en 13A dvärg skyddar bättre i överlastområdet än en 10A gL/gG ligger Diazed 13A endast ca 9% över 10A i intervallet 5s -> 5min och sedan lika eller bättre till. Därför är det inte tekniskt fel att dessa delar samma passdelsdiameter, men som alltid på detta forum ska vi inte rekommendera detta till de som lätt börjar glida åt fel håll. Nästa
danbanan2: Dom armaturerna är i metall och därför så ska dom jordas. Men däremot om du har en armatur i heltillverkad plast så är den dubbel isolerad, efter som att plast inte leder ström..