El
elmont: Att dom inte har monterat i skåpet beror väl på att det som vanligt inte ingår i anbudet. Dom allra flesta husfabrikanter som jag känner till levererar bara skåpet och sedan får köparen beställa resten av elinstallatören.
Slugge: Sista frågan: låter för lite med 2 grupper men du kan ju testa..
SoccerDude: Det löste sig ändå, jag ringde Uponor bara för att få listpriset på en ersättningsantenn, men då sa han att de bjuder på en ny så han posta den direkt och jag har den förhoppningsvis på måndag. Härlig kundsupport med andra ord... :)
Bo.Siltberg: Då behöver man en armatur med kopplingsplint i båda ändar, vilket det snålas med ibland, trots att det finns genomföringar i höljet i båda ändar.
el_richard: Man ska inte dra så hårt.... Kopparen tar stryk. se tillverkarens anvisningar.
Mr Stenman: Ok, tack för era svar! Ska ta hit en elektriker som får koppla bort det hela.
elmont: Kan du inte skarva i en dosa som blir åtkomlig får du byta hela ledningen från ute
305: Varför ska Du bara ha en hage igång i taget? Det brukar vara bäst att ha spänning i tråden hela säsongen, så att gräset bräns undan innan det växer upp för mycket mot tråden. Anledningen till att jag vill ha en sektioneringsmöjlighet, är enbart för att tillfälligt kunna stänga av den inhägnad som för stunden saknar djur, vid service på stängslet...
imported_MaPe: [citat] Ja dom hade en hög, synd dom inte har priser.. Har nog fått tag på via Dahl, ca 950kr plus moms... Men tack för hjälpend^_^b Mathias
Mitto: [citat] Jag har dragit om så den längsta sträckan nu är ca 15-16 meter och det är enbart 2 st FK 1,5 mellan kommande brytare och dosdimmer i den flexslangen, bära eller brista, bättre än nyss iaf. Den passerar en hel del matning på sin väg så risk föreligger att det kan bli lite "väntade" induktionsproblem. :) Oavsett tackar jag för den uppmuntrande infon om möjlig lösning. d^_^b
Kopparkullen: 16A 3-fas ger dig cirka 11kW. (400*16*rot3) Med 25A huvudsäkring så tror jag inte du behöver en effektvakt på elpatronen. Har själv installerat en effektvakt på en elpatron där huvudsäkringen var 25A. Men det var på ett dagis med ett kök som hade flera större ugnar och diskmaskiner m.m.
Patrik_Hed: Löser JFB vid kontakt mellan nolla och biledare så borde den lösa mellan nolla och skyddsjord. //Patrik
roli: Läs här, inlägget finns några rader ned: http://www.byggahus.se/forum/el/152215-installationsmateriell-till-elstaengsel-spaenningsproblem.html
ybu: Där ser man! Måste kännas jobbigt Patrik! :S
A Bergman: Det är en sån skarv du ska göra;) men ett tips är att när du ska hälla i gjurtharts:et så dra åt dragavlastningarna efter att harts:en har stelnat för då kan den krypa in i kabeln. d^_^b
Snorunge: Jepp, för annars kan det börja brinna på kretskortet. Kom ihåg att köpa rätt effekt på motståndet. Har du ett tåligare motstånd så brinner det ju inte av fast ohmtalet är rätt. Skulle tippa på att du har 1/4W eller 1/2W. Du ser det på storleken.
Rrrrr: [citat] De trafos för långa ledningslängder som vi brukar använda tex E:5280586 som är på 210W Denna står de Max 210W med stora bokstäver på kartongen samt på internet/kataloger osv osv.. fast i bruksanvisningen står det med små finstilta bokstäver: "Maximum load pr. terminal is 105VA for all transformers" Denna har 4 utgångar. edit: Blev nyfiken och skruvade isär en sån här
NetNut: 13 stycken lysrörsramper kan dra en del ström ja. Är det trerörs modell längre sitter det troligtvis 58w rör i dessa vilket ger 3x58wx13st = 2262w, dvs nästan 2.3Kw i timmen. Med 36w rör hamnar du på 1.4kw ungefär, även om lysrör anses energisnåla glömmer många bort att räkna ihop hur många de egentligen har vilket kan ge en smärre chock när de upptäcker hur mycket de
Alfredo: [citat] Du gjorde väl det i mitt förra inlägg? ;) Skämt åsido, jag har också hört väldigt olika åsikter om "LAN över elnätet lösningar". Var rätt skeptisk själv men då det i det närmaste var omöjligt för mig att dra kabel på ett snyggt/vettigt sätt så provade jag. Jag får "bästa" uppkopplingshatighet enligt LEDarna på "switchen". Det är nog knappast några 200 MBit/s men
PST: Finns i alla former och funktioner, det är helt enkelt vad det låter som , oftast något som håller fast en elkabel så att man inte genom att dra i kabeln kan dra dess ledare ur kontakteringen.... PS. (www.google.se) DS.
Moomin: Nu har jag dragit kabeln...funkade kanon, smidig och bra, inga problem. Tack för tipset, vem det nu var, ang denna ACEFLEX kabel... :)
NinrAm: [citat] Tack så mycket för snabba svar. Ja, jag misstänkte att det skulle bli problem. Gruppcentralen är liten, bara en enfas huvudbrytare och sedan 3 säkringar: 1 till spis, 1 till lampor, och 1 till uttag. Jag tror inte att det finns mer plats där och huvudledningen ser inte så grov ut. Mätaren tror jag fins i källaren, men är inte säker, den är inte i lägenheten. Så jag är inte
Patrik_Hed: Frågan är om det får plats. Wago x 5 + 2.5 mm2 + perilexuttag. Får det plats så är ju det bra, annars skulle jag rösta på Fotografens förslag. //Patrik
Odjuret: finns ingen magi, bara dåliga säkringar, eller dåliga skruvar.....
trebornide: Jag har fått följande att funka: Kjell&Co uttag 30450 har Radio/TV/SAT. Radio och TV uttagen släpper som ni konstaterat inte igenom DC, men det gör SAT kontakten (F-kontakt)! Jag har separat DC-agg och kopplat det till SAT kontakten som alltså blev "Antenna DC input" istället. En "halvfuling" men jag är nöjd med den. -- Robert
Suhagg: [citat] Ja den är ju underbart vacker när den används :rolleyes: Svårt att få funktion och utseende att gå ihop.
GK100: Annars kan du ladda ner och köra trefassnurran, ger bra uppfattning om trefas, övertoner mm. http://www.gke.org/download/
Bo.Siltberg: Labbat lite med Dialux: Höjden som armaturerna sitter på (takhöjden) spelar en ganska stor roll. Och mörka väggar (t.ex tegel), nedsmutsade armaturer tar bort uppemot hälften av ljuset. Tumregeln 1.5m mellan armaturerna är bra, eller 15W (lysrör) per m², vid normalrena/ljusa garage. Då får man runt 500 lux i snopphöjd. Det skulle bli minst 12 st 2x36W i ditt garage på 55m². Det