Status
Inte öppen för fler kommentarer.
'Allå 'allå 'emliga armén! Elektriker (och eventuella övriga hantverkare). Hur funkar det med arbetsordrar på era firmor? Vad har ni för affärssystem och funkar de bra, sett ur "vi på fältet"-synpunkt? Skriver ni tid och dyl. med papper och penna eller har ni en handdator eller dyl.? O.s.v.

På firman jag jobbar på så används programmet Scrollan som jag med flera inte tycker fungerar nå bra. I alla fall så som firman använder det (det kanske funkar bra med lönsystemet, vem vet). Vi skriver i alla fall allt med papper och penna, men vid tidskrivning så har vi möjlighet att fylla i tiden i ett formulär i excel och sedan emaila till kontoret där det sitter en kvinna och skriver in all tid i systemet. (Helt otroligt oeffektivt).

Vi har ett varsitt fack där arbetsordrar hamnar som vi sedan får åka och hämta.
Och så har vissa personer en dator där de kan beställa material ifrån.

Jag har sett att det finns ett program som heter Hantverksdata (http://www.mpd.se/) och som verkar vara bra. Någon som testat det?

Och de främsta med dem är väl att de har handdatorer som skulle vara tidsvinnande genom att man kan skriva tid direkt i den som sedan skickas direkt till systemet på kontoret (ingen som måste sitta och skriva in allt vi redan skrivit en gång), kunna beställa material i den och även få ut arbetsordrar direkt.
De har även enkel tidskrivning på internet från en dator (väldigt bra för installationselektrikerna).

Men jag vet inte ja, det kanske är en väldigt stor kostnad att byta system osv.

Skulle vara kul att höra hur det funkar på andra firmor. :wow:

//Patrik

Vi får arbetsordrarna på papper, eller så får man skapa egna arbetsordrar själv på datorn om man håller på med service. När man beställer material, så beställer man det på arbestordernumret. Om man behöver materialet direkt, eller om det bara är smågrejer, så kan man plocka ut det från vårat lager, som några montörer ansvarar för att det ska finnas grejer i. Har man plockat ut material från lagret, så skriver man upp det på arbetsordern. Man slipper alltså skriva upp materialet om man har beställt det på numret direkt. När jobbet är klart så lämnar man in arbetsordern i pappersform.

Tidskrivningen görs en gång i veckan. Antingen på tidsedlar i pappersform, eller som en Excel-fil som man mailar.

Den här tråden är lite väl lång Off Topic från byggahus inriktning. Det är ett forum för konsumenter.

Tråden stängd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.