Jag funderar över hur man ska kunna sänka in gamla befintliga kuloledningar, respektive ledningar till kabeltv och telefon i väggen. Tanken är att spåra tillräckligt brett och djupt för att sedan klamra över något slags rör eller ränna som är öppet baktill och sedan putsa över. Väggarna är av puts och tegel.

Man vill ju inte lägga putsen direkt på ledningarna, (om det ens är tillåtet?), då kan man ju inte byta ledningarna i framtiden med mindre än att riva upp hela väggen. Finns det någon bra lösning på problemet?

OM det är kuloledningar så får de inte döljas, de skall gå öppet. Jag är inte riktigt med på hur du menar med att de skall gå att byta. Ledningarna är ju förhoppningsvis klamrade, om du tänke putsa över dem så spelar det ju ingen roll för utbytbarheten att du sätter en ränna över, de går ändå inte att byta.

Gör om, putsa in VP rör och dra FK.

Nu är det ju inte enbart kuloledningar det gäller, det är andra ledningar också som jag skrev om. Tanken är att ta bort klammrarna som de sitter med och placera dem i det urfrästa spåret med en klamrad ränna ovanpå. Då går de att byta vid ett senare tillfälle. Hoppas att det blev tydligare nu. :)

Vad skulle kunna vara lämpligt som ränna?

En kulo får som sagt inte förläggas dolt, undantaget om man ska passera genom en vägg mellan två rum t.ex.

Då av någon anledning även är behörighetskrävande att dra rör avsedda för starkströms ledningar så blir det säkert både billigare och defenitivt billigare att fräsa in för rör och ta dit en elektriker som fixar in nya tråd på samma gång. Med lite snällt prat med elekrikern kanske ni kan komma överens om hur rören ska in och du kan göra delar av detta oxå.

Varför krångla till det och inte göra det ordentligt och enligt standard på en gång?

Hur gör du med strömställare, VU och dosor då?

Nej, gör som hempularn sa. Putsa in rör och dosor och dra FK.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.