El
Rikard Ågren: Vi brukar köra med elkedjesågen. Det dammar en del men går fort.
snaggletooth: [citat] Då är dom faktiskt feldimensionerade då :)
Alfredo: [citat] Vad innebär det att en säkring är misshandlad men inte gången? Har delar av materialet "brunnit bort" med ökad resistans som följd? Borde inte en sån "misshandlad" säkring flyga ganska omgående?
GK100: Är man ute efter någon brytförmåga att tala om för 5x20 säkringar får man välja sandfyllda och i nästa steg sådana med porslinsrör. Då klarar man misstag inom villor odyl utan missöden.
BigGitt: Det ska inte ligga några kopplingar i den. Bara uttag. Rakt längst hela kattvindsväggen. Båda sidor. Ingen belysning i taket. En sep grupp till toan / golvvärmen. Så 35 mm blir perfekt! Tackar!
subsand: Ja, fast. Är lite svårt att hitta snygga dubbelisolerade. Dubbelisolerade ÖHT.
micsor: Lysande! Då är jag lite mer utbildad nu :-) Tack!
Gonzon: Det är nog en gammal beteckning. Huset är byggt 2003, men enligt elektriker som varit här förut så sa han "ja, dom har använt saker från 80-talet". Betryggande :) Ringer nog en elektriker imorgon. Tack för all hjälp killar!
BigGitt: [citat] Nix. Och det är inte mitt hus. Jag tycker dessutom att det är lite galet att göra på detta sättet. Badrummet verkar inte uppfylla några "krav". Tur för kompisen han kör med riktig 4väggs kabin!
hempularen: I något fall har jag litat på en faspenna. Då börjar man med att testa pennan mot en känd ledare, alltså en ledare där man vet att det finns spänning. Sedan testar man det man vill testa, därefter kontrollerar man pennan en gång till mot den kända spänningskällan. I det läget kan man vara skapligt säker på att ledaren man ville kontrollera är spänningslös. Då gör man den
frillaH: Tackar, då blir det planering för en 3-fasgrupp, då det är bra långt dit, samt att det även ska dras ett antal 1-fasgrupper till nytt kök genom samma hål från källaren.
elmarcus: Okej, men min grossist rekommenderade en sorts EK 0.5. men det hjälpte inte så vi satte störningsfilter på istället och det hjälpte lite..
Rrrrr: Om golvvärmegivaren pajjar och den inte går att byta ut så går det bra att skrapa bort fogen mellan två plattor, lägga dit en ny givare och foga igen.
Rikard Ågren: Se till att speca vilken standard du vill ha på apparaterna.
Bödde: Aha. Ännu en dag som slutar med att man lärt sig något nytt!
Dalbotant: Om en mus slutar gnaga så svälter den ihjäl... Deras tänder växer nämligen konstant så får den inte slitit ner dem så kommer de till slut bli så långa att de inte kan använda dem vettigt och svälter. Därför gnager möss med glädje på saker och ting i sin väg även om det inte verkar finnas någon större logik i det hela. Det behöver alltså inte vara något ätbart eller
Bo.Siltberg: Jo, sökfunktionen i detta forum är inte den bästa. Jag brukar faktiskt använda google för det, t.ex "site:www.byggahus.se/forum/el värmekabel självbegränsande OR självreglerande"
thewolf: Har klippt av en apparatsladd en gång (behövde en stickpropp så det fick bli en med kabel) den låg i en hög med kablar... Skulle starta en dator kopplar in en stickpropp men inget liv i dator, börjar följa kablarna, då råkade jag komma åt änden på den avklippta. Kittlade lite och jag fattade ingenting först, trodde att jag stack mig på trådarna. Det var fel kabel som var inkopplad.
Bo.Siltberg: Bastuagget agerar antagligen som en spole - den inducerar en strömtransient när spänningen bryts. Kan hjälpa att byta strömbrytaren till en med större kontaktgap eller montera ett avstörningsfilter. Se sid 1728(8) i Elfa's faktabok. Det är ju ett fel på aggregatet i någon form. Hjälper det att dra ned värmen så att den inte stängs av när värmeelementen går för fullt?
torbeno: [citat] Det var exakt så killen jag var hemma hos hade resonerat. "Jag skall ju bara göra det här - ta hit en utbildad elektriker som kostar dyra pengar, nä jag kan själv. Bort med nollan, spänning på ... nämen vad hände?????"
Bo.Siltberg: JFBer ska inte lösa i tid o otid, så egentligen har det inte större praktiskt betydelse om man använder en tidsfördröjd JFB eller inte. Enda vanliga orsaken jag ser är utomhusuttag och motorvärmare i synnerhet, och det är ofta "små" fel (vatten i kupefläkten). Så dessa uttag bör inte göra hela anläggningen strömlös, vilket kräver tidsfördröjda JFBer tidigare i kedjan.
R_Strandberg: Det är ingen dålig idé med timer, Koppla timerns styrtråd på hygrostatens styrtråd (Den till fläkten).. Detta är endast att rekomendera om du kan garantera att spänningen från timern och hygrostaten kommer från samma fas tex L1. I framtiden kan det lätt ändras/förväxlas, Dra dom från samma kopplingsdosa så ska det inte vara några bekymmer.
mikaelbe: OK, tack för tipset. Nu har jag nog fått ordning på det hela. Det är själva rumstermostaten till värmegolvet som har lagt av. Där går det in 230 V, mätte 50 V i centralen med proppen ur, men det berodde på mättekniska skäl. Sen hade jag märkt fel på centralen angående punkt 4. Att man alltid skall börja felsöka på nåt som inte är själva felsymptomet, jag såg ju att
Rrrrr: [citat] För att kunna fästa apparaten så måste du ha långa skruvar, vare sig du har förhöjningsringar eller ej.
Rrrrr: Om dom ska ansluta fläktarna med stickpropp till vägguttag så är de ju lugnt. Drar du ut stickproppen så bryts ju alla poler rätt rejält. Annars är de som Bo.Siltberg säger. Jag skulle sammanfatta de så här: Står det i installationsanvisningarna att de skall föregås av allpolig brytare så måste den de (om man ska göra en 100% korrekt installation) även om det ibland kan te sig
Thewayofstyle: det går lättare att dra om alltihop i röret istället för en tråd bara..
steve5432: Hej! Hur ser förutsättningarna ut? Är allting redan kaklat och klinkat? Om möjlighet finns hade jag nog monterat en infälld 2polig brytare i en flerfacksram, dvs dela upp kronbrytaren i två brytare. Du måste ju även på något sätt dra fram nollan också, för att kunna bryta den fram till fläkten. Den har du vanligtvis inte fram till strömbrytaren. Jag rekommenderar inte att du
maclir: Hej! Nu funkar det! :-) vet inte om jag har bränt den, jag har ju inte kortslutit något och ingen propp har gått heller.. men men..nu är allt ok!
muskifjordi: Tusen tack Odjuret - det klarnade betydligt!
tallmilan: Jo ovan mark får man till och med in plusprisol i ett korrugerat kabelskyddsrör, det hade jag verkligen inte viljat prova i mark ...