15 257 läst ·
47 svar
15k läst
47 svar
Får man dra el så?
Nu är det klart. Pratade med Svante på SEK.
1. det är ok att blanda förläggningssätt/metoder i en villa.
2. det är ok att lägga EKLK bakom locken utan rör och utan genomspikningsskydd med förutsättning att den dras/läggs efter att locken blivit fastspikade/skruvade.
3. samma gäller vägg. Mycket lämpligt om man vill utöka anläggningen utan att vilja riva skivor.
Den lösa kabel måste vara fast i båda ändarna.
1. det är ok att blanda förläggningssätt/metoder i en villa.
2. det är ok att lägga EKLK bakom locken utan rör och utan genomspikningsskydd med förutsättning att den dras/läggs efter att locken blivit fastspikade/skruvade.
3. samma gäller vägg. Mycket lämpligt om man vill utöka anläggningen utan att vilja riva skivor.
Den lösa kabel måste vara fast i båda ändarna.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja.Patrik_Hed skrev:
Men desto roligare om man ska koppla in golvvärme (el )!!!
Inga ändringar om man använder skärmade kablar.
Oskärmade skall skyddas med jordat nät i översta lagret av flyttspacklet.
Och där kommer många elektriker att få problem. Oftast är det dom som kaklar som lägger ner värmekabel och gjuter.
Hur ska en elektriker kunna avgöra om den är skärmat / jordat nät på ovansidan?
Hmmmm.
Klicka här för att svara