Det finns någon sorts gräddfil i detta forum, oregistrerade får svar av experten.

Denna expert använder icke proffesionella uttryck och som i denna tråd http://www.byggahus.se/forum/fragor-om-el-och-teknik/154379-spis.html

Väldigt tvärsäkert uttala sig om att en villa från 68 har en enfasspis på 2300 W bara för att den är märkt 220 V. Trefassystemet är jag tvärsäker på och det är inga problem att plocka ut 3x230 eller 3x400 V till en spis i en normal villa.

Problemet är att det inte verkar gå att gå i svaromål mot denna expert.

I en annan tråd har han blandat ihop ström och spänning.
Jag kunde inte låta det bara passera.

Protte

Han är ingenjör ju....

TS skriver ju inte vad spisen är säkrad med, så det är ju bara vild gissning? Oseriöst utalande!

Hej och stort tack för dina synpunkter!!!!

Spänningar med 3x230V och 3x400V förekommer som du säkert vet inte i Sverige utan här har vi TN-system med 400/230V. (har man 3 x 230 V i Norge?)

Jag var lite för snabb när jag läste 230V och tänkte på en sommarstuga med någon enkel spis typ platta. Dessutom antog jag en enkel 10A matning.

Efter ditt påpekande, så ser jag ju att det rör sig om en troligen helt vanlig villa och då är förutsättningarna helt annorlunda!

Då är det ju troligast att man bara behöver byta spisdosan mot ett spisuttag och sätta dit en ny spis. Ännu en gång tack för att du är observant!

Vad gäller ihopblandning av ström och spänning, så är det självklart inte meningen.

Jag är mycket tacksam om du berättar var det står fel så att jag kan ändra detta.

Det är mycket värdefullt om du kan höra av dig så fort du har några funderingar eller synpunkter för alla kan göra fel och jag också.

MVH
Bengt:)
P.S. Detta att svara på frågor är som du förstår bara ett litet vid sidan av jobb, som INTE ger ett nickel i ersättning. Det gör att man inte kan sitta och klura alltför länge för det är mycket, som fritiden ska räcka till.

Redigerat:
Kompletterat? Det verkar omskrivet tycker jag eftersom det nu är klanderfritt i mina ögond^_^b
Möjligen kan det vara bra att trycka på att folk verkligen kontrollerar mer exakt vad som finns framdraget innan dom springer och köper ny häll och ugn. I detta fall finns uppenbarligen en nolla med, men vi vet inte hur många faser. I andra fall kanske folk räknar till tre säkringar, men det finns ingen nolla i kabeln...

Hej och stort tack för dina synpunkter!!!!

Spänningar med 3x230V och 3x400V förekommer som du säkert vet inte i Sverige utan här har vi TN-system med 400/230V. (har man 3 x 230 V i Norge?)

Jag var lite för snabb när jag läste 230V och tänkte på en sommarstuga med någon enkel spis typ platta. Dessutom antog jag en enkel 10A matning.

Efter ditt påpekande, så ser jag ju att det rör sig om en troligen helt vanlig villa och då är förutsättningarna helt annorlunda!

Då är det ju troligast att man ara behöver byta spisdosan mot ett spisuttag och sätta dit en ny spis. Ännu en gång tack för att du är observant!

Vad gäller ihopblandning av ström och spänning, så är det självklart inte meningen.

Jag är mycket tacksam om du berättar var det står fel så att jag kan ändra detta.

Det är mycket värdefullt om du kan höra av dig så fort du har några funderingar eller synpunkter för alla kan göra fel och jag också.

MVH
P.S. Detta att svara på frågor är som du förstår bara ett litet vid sidan av jobb, som INTE ger ett nickel i ersättning. Det gör att man inte kan sitta och klura alltför länge för det är mycket, som fritiden ska räcka till.

Hej,

Ja nu såg jag att du svarat på mitt tidigare mail och detta med nollan kan ju vara viktigt för många, så jag ska lägga in detta som observandum.

Jag har också länge undrat hur detta forum fungerar och har först nu sedan jag fick dina synpunkter kunnat komma in här.

Som sagt kommer du ihåg var felet med ström o spänning var, så är jag tacksam för svar!

Ha´en trevlig kväll och hör gärna av dig!

Hiej,

Ser att någon inte tycker att jag använder fackuttryck i Forumsvaren.

Detta är självklart meningen eftersom detta forum inte ska vara någon uppvisning i att kunna svänga sig med konstiga och märkvärdiga ord.
(Kan man inte vara fackman utan att försöka imponera med sådant, så är man inte mycket till fackman)

De flesta som ställer frågor här är lekmän och har då rätt att kräva att de ska kunna förstå vad som sägs utan att först skaffa sig en elutbildning. Om man t.ex. skriver neutralledare istället för nolla eller skriver TN-C, TN-S och TN-C-S-system så blir det onödigt svårt.

Min mening är inte heller att någon ska känna sig dum. I detta EL-forum finns det inga dumma frågor och dumma svar ska jag försöka undvika. (Gärna med hjälp av alla)

Bengt

Har man inte tid att sätta sig in i frågeställningen så kanske man gör klokast i att inte svara.
Och du är knappast den ende med goda fackkunskaper som ger svar i det här forumet, utan att få en nickel i ersättning. Utan alla (i alla fall på el delen) sätter till sin fritid för att hjälpa dom som saknar "rätt" kunskaper.

Hej,

Du har självklart rätt i detta med svar, man lär sig alltid något. Det sägs ju att det är av felen man lär!

Det är ju bl.a. därför som man nästan aldrig kan få ett rakt svar från en myndughet (t.ex. Elsäkerhetsverket).

Ger de minsta luddigt eller tolkbart svar, så finns risk för att någon utnyttjar detta.

Trevlig kväll

Bengt Loord skrev:
Hiej,

Ser att någon inte tycker att jag använder fackuttryck i Forumsvaren.

Detta är självklart meningen eftersom detta forum inte ska vara någon uppvisning i att kunna svänga sig med konstiga och märkvärdiga ord.
(Kan man inte vara fackman utan att försöka imponera med sådant, så är man inte mycket till fackman)

De flesta som ställer frågor här är lekmän och har då rätt att kräva att de ska kunna förstå vad som sägs utan att först skaffa sig en elutbildning. Om man t.ex. skriver neutralledare istället för nolla eller skriver TN-C, TN-S och TN-C-S-system så blir det onödigt svårt.

Min mening är inte heller att någon ska känna sig dum. I detta EL-forum finns det inga dumma frågor och dumma svar ska jag försöka undvika. (Gärna med hjälp av alla)

Bengt
Där får jag hålla med dig.

//Patrik

pen-ledarsystem

hej jag undrar hur ett pen-ledarsystem fungerar?

från en apparat går ju strömmen tillbaka via nollan till nollskenan till centralen, sen vidare via inkommande pen-ledare som går till ställverket.

varför väljer strömmen att gå via pen-ledaren tillbaka till ställverket? den kan ju lika gärna gå till alla jord som är kopplade till jordskenan? eller all nollor som går till nollskenan.

förklara gärna hur det fungerar.

Svar:
Hej,

PEN-ledaren är ju kopplad till marken och det är ju inte övriga skyddsjordade apparater. Det finns således bara en väg för strömmen att gå till jord och det är genom PEN-ledaren.

Detta gör att om en apparats hölje skull ebli spänningssatt, så ska strömmen rusa från den genom skyddsledaren och till marken via PEN-ledaren. Då går säkringen och apparaten frånkopplas.

MVH
Bengt Loord
Förstår inte vad du menar, skyddsjord är kopplad till PEN, således i förlängningen alla skyddjordade apparater kopplad till HSP-trafons jordtag.
I ett 3-fassystem går det ju endast ström i PEN om det råder osymetri, antingen på grund av övertoner eller olika belastade faser.
I ett TN-C system kan det visst gå ström bakvägen från nollan ut i systemets skyddjord. Kallas läckströmmar eller jordfel. Det kan bevisas om jordfelsbrytaren löser när man sluter nolla-jord.

Kommer att omarbetas inom kort!

Redigerat:
spinout skrev:
Förstår inte vad du menar, skyddsjord är kopplad till PEN, således i förlängningen alla skyddjordade apparater kopplad till HSP-trafons jordtag.
I ett 3-fassystem går det ju endast ström i PEN om det råder osymetri, antingen på grund av övertoner eller olika belastade faser.
I ett TN-C system kan det visst gå ström bakvägen från nollan ut i systemets skyddjord. Kallas läckströmmar eller jordfel. Det kan bevisas om jordfelsbrytaren löser när man sluter nolla-jord.
Mjao, all ström går inte tillbaka via PEN utan en del går i marken (mellan jordtagen). Men tveksamt om man behöver komplicera förklaringen med det?
Men det kallas väl inte läckströmmar? Läckströmmar har du mellan fas och jord. Strömmen i nollan kan gå ut i skyddsjorden och ut i marken via nånting som har kontakt med mark, men det sker ju före JFBn! Sker det efter JFB så har man en läckström, vilket i och för sig är normalt men den är väldigt liten.
Genom att kortsluta nolla och jord efter JFB får strömmen helt enkelt två vägar att gå tillbaka till PEN-skenan i centralen. Det har ingenting med läckströmmar att göra eller vilken väg strömmen tar från PEN tillbaka till trafon.

Kommer att omarbetas inom kort!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.