Jag har ett stort plåtskåp på fasaden där elmätaren, huvudsäkringarna och huvudbrytaren sitter. I detta skåp finns en DIN-skena som huvudbrytaren är monterad på. Jag har även dragit fram tre st matarkablar som går till uterum, garaget och hönshuset. Alla har varsin UC.

För att spara plats i UC och förbättra skyddet på matarkablarna så vill jag sätta jordfelsbrytarna (plus 3*16säk) i mitt fasadskåp. Är det ok? , krävs det någon annan IP -klass än i en vanlig central? Får jag ett bättre skydd på kablarna om jag gör så här jämnfört med att ha jordfelsbrytarna i var sin UC ?

Det är helt okej att göra så. Men rymmer du det på skenan? Hur många JFB ska dit? Jag skulle personligen hellre ha JFB i UC för att slippa springa ut om den skulle lösa.

Rikard Ågren skrev:
Det är helt okej att göra så. Men rymmer du det på skenan? Hur många JFB ska dit? Jag skulle personligen hellre ha JFB i UC för att slippa springa ut om den skulle lösa.
Det får nog plats, det är en lång skena. Vitsen var som sagt att spara plats i UC och att få bättre skydd för matarkabeln. UC i garaget får nog behålla sin JFB men JFB till hönshus och uterum blir placerade i fasadskåpet.

Om man gräver av eller skadar tex nollan i en matarkabel. Spelar det då någon roll var JFB sitter? Löser den ut oavsett?

Bar en liten kontrollfråga, vad har du för matning från skåpet till UC i garage, hönshus etc. ? är det 4 eller 5 trådssystem dit?

Har du 4 trådssystem så får du inte ha JFB före uppdelningspunkten.

Som svar på frågan, om du skadar nollan i ett 5 trådssystem så löser inte jordfelsbrytaren ut om felet sker före jordfelsbrytaren, om det sker efter jordfelsbrytaren så kan den kanske ev. lösa ut. Går den bara rakt av, så känner inte jfb av det felet. Om den samtidigt får kontakt med jord, ex. vid avgrävning. Då kanske det går tillräckligt stor ström till jord från nollan för att jfb skall lösa, men inte garanterat. Och som sagt bara om felet i så fall sitter efter jfb.

hempularen skrev:
Bar en liten kontrollfråga, vad har du för matning från skåpet till UC i garage, hönshus etc. ? är det 4 eller 5 trådssystem dit?

Har du 4 trådssystem så får du inte ha JFB före uppdelningspunkten.QUOTE]

Jag har 5 ledarsystem så det är lungt.

Då är det alltså alltid en fördel att ha JFB så tidigt som möjligt? (i ett femledarsystem)

Det kommer alltså se ut följande i mitt skåp:
Från huvudbrytaren går det till JFB sedan vidare genom 3*16 amp säkringar och slutligen ut i matarkablarna till UC.

Svårt att svara när man inte får reda på förutsättningarna men är kabeln till hönshuset en lång markkabel hade iaf inte jag velat ha JFB på den, tänk på att det inte ska mycket till för att lösa ut den och det går ofta vatten i kablar, sättningar och grävningar, en liten svag punkt och du får leta upp felet, byta kabel eller flytta JFB. Är det ingen koncentrisk ledare på kabeln, en s.k N1XV?
Om du ska göra detta kan en skylt om JFB placering vara bra.

Redigerat:
Tänk på att det inte alltid är lämpligt att sätta dvärgbrytare utomhus. Blir det kallt så kommer utlösningskaraktäristiken förändras.
Kanske bättre att sätta dinmonterade gänga2 socklar? Eller kanske sätta ett litet dinmonterat värmeelement Men det kanske du tänkte på från början?

spinout skrev:
Tänk på att det inte alltid är lämpligt att sätta dvärgbrytare utomhus. Blir det kallt så kommer utlösningskaraktäristiken förändras.
Kanske bättre att sätta dinmonterade gänga2 socklar? Eller kanske sätta ett litet dinmonterat värmeelement Men det kanske du tänkte på från början?
Nä, det tänkte jag nog inte på. Visste inte att dinmonterat värmeelement över huvudtaget fanns. Har dessutom ingen aning vad gänga2 socklar är för något. Finns det någon online butik som säljer dessa grejer?

T.ex E2012324 för DIN-skena (Elektroskandia, men finns säkert liknande hos konsumentsajterna, elbutik, expressel etc)
e2012323.jpg

Bo.Siltberg skrev:
T.ex E2012324 för DIN-skena (Elektroskandia, men finns säkert liknande hos konsumentsajterna, elbutik, expressel etc)
[bild]
Ja haaaa, finns det sådana grejer också. Detta är ju ett lysande forum, man lär sig alltid något nytt. Tack för infon!

Annars är det inget fel att ha dvärgar ute i kylan, man måste bara vara medveten vid dimensioneringen att dom får kraftigt ändrade egenskaper sommar och vinter. (Det är säkert likadant med Diazed fast kanske inte så stor skillnad.)

Hager ska tåla -25 grader, men dom har inga data för låga temperaturer i det datablad jag tittar på, bara över 30 grader där det skiljer ca 6% per 5 grader. Då skulle i så fall en 10A dvärg tåla 16A vid -20 grader? Det är nog säkrast att välja en dvärg där tillverkaren specar märkströmmen för olika minusgrader.

Har ofta märkt att dvärgar ute ofta felar, detta kan iofs bero på att fukt kommit in i kopplingsutrymmet så diazeder låter bäst, enkla att byta.

Slugge skrev:
Har ofta märkt att dvärgar ute ofta felar, detta kan iofs bero på att fukt kommit in i kopplingsutrymmet så diazeder låter bäst, enkla att byta.
Dessutom närmast meningslöst med dvärgar efter varandra i flera nivåer, ingen selektivitet vid större överströmmar eller kortis. Precis som du nämner brukar mekanismen ta stryk om de utsätts för lite sämre miljö som fukt o.dyl, särskilt då byggmarknadsfabrikaten.
Annars ingen anledning att tänka på karaktäristiken vid kyla, den påverkas mest vid täta montage vid högre last och vid högre omgivningstemp.

Diazed är en pigg 100-åring, svår att överträffa på många sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.