elektrikern har dragit ekk på fasaden till en dosa inuti entretaket.
Nu till frågan: Vilken kabel bör han använda från dosan fram till de ojordade spotarna i innertaket? Och vad borde gjorts med jordledaren?

Om det är 230v spottar så fungerar vanlig EKK där också. Jordledaren kan isoleras med t.ex. en ubåt (en sorts sockerbit/kopplingsplint). Är det en infälld installation, så går det bra att använda FK i rör eller slang.

Redigerat:
Elektrikern vet nog vad han ska använda för kabel.

Ett bra och ett dåligt svar... Tack för det bra!
Det skulle se mer proffsigt ut med ekk än, som det blev nu, med flexslang och 1 dm fria FK.

Men elektrikern vet ju bäst, så jag får inte ens fråga på forumet, är det det du menar ybu? Den inställningen är ju helt kass på ett forum, hur intressant skulle det här forumet vara om alla trådar blev så?
- Hur bygger man ett trädäck? Svar från ybu: Snickaren vet, fråga honom.
- Borde det vara varmvatten i toan? Svar från ybu: Husleverantören vet, fråga dom.
:S

Du glömde nämna vad för slags spottar det handlar om. Hur dom ska inkopplas ska framgå av bruksanvisningen. Nu verkar det handla om 230V-spottar (dvs ingen trafo emellan) som får anslutas med FK, dvs tillverkaren har inget krav på mer värmebeständig anslutningskabel, eller?

sant, det är 230v spotar och de är monterade i ett rätt tätt takutrymme av plåt utan lös ull eller nåt annat brännbart.

lars11 skrev:
Men elektrikern vet ju bäst, så jag får inte ens fråga på forumet, är det det du menar ybu? Den inställningen är ju helt kass på ett forum, hur intressant skulle det här forumet vara om alla trådar blev så?
- Hur bygger man ett trädäck? Svar från ybu: Snickaren vet, fråga honom.
- Borde det vara varmvatten i toan? Svar från ybu: Husleverantören vet, fråga dom.
:S
Du fick ett dåligt svar på en dålig frågeställning, lev med det.

On topic; beroende på vad det är för spottar kan båda altrnativen vara fel. Är det halogenspottar kanske RHH, PLS, TP90 eller annan vermebeständig kabel hade varit att föredra. Men som Bo skriver så framgår det i tillverkarrns anvisningar.

Jag kom på det efteråt jag också att det kan krävas värmebeständig kabel. Ibland så följer det med ett värmetåligt skyddshölje med spotlighten, som man trär på ledarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.