Monterade 2st led vägglampor i hallen här hemma. Märke nu inatt att de glöder när de är avstängda?? Vad kan det bero på? Har bytt strömbrytarna, sitter på 2st, kan tända och släcka på båda ändar av hallen. Någon som har en bra ide vad det kan vara:)
MVH Jonny

Kan vara den kapacitiva kopplingen mellan fas och tändtråd som gör det, koppla in en vanlig glödlampa också för att se om fenomenet försvinner.

Hej. Jag gjorde det och då försvann det:) Får väl skaffa några starkare lampor så försvinner felet, eller det finns annat att göra??

Kontrollera att strömbrytarna verkligen bryter fasen - det kan hjälpa.
Jag hade detta problem med en lågenergilampa trots att fasen bröts. Ett annat fabrikat på lampan avhjälpte det.
Annars handlar det troligen om att öka avståndet mellan fas och nolledare, hur det nu ska gå till, eller prova med att lägga in en dummylast, t.ex en kondensator på några få nF?

Jag har för mig att jag redan skrivit ett inlägg om detta, men jag kan inte hitta det. Om det är "skolboks"-trappkopplingen så kan man byta ut trappomkopplaren längst bort från lampan mot en korsomkopplare och koppla så att LED-lampans fas blir helt spänningslös när den ska vara släckt.

/Hasse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.