4 284 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Byte av proppskåp ?
Sida 1 av 2
materialpris 3000-5000 beroende på fabrikat och antal jordfelsbrytare, Skulle gissa att de tar 2-4 timmar om det inte är allt för mycket skarvningar.
Precis som R_Strandberg säger plus att man kanske också får felsöka efter något jordfel då JFB monteras in så räkna högt på tiden.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Och med en papegojas envishet frågar jag:
Varför ska ni byta? Är det bara för att vara hipp eller är den gamla trasig, JFB är ju redan monterad!
Protte
Varför ska ni byta? Är det bara för att vara hipp eller är den gamla trasig, JFB är ju redan monterad!
Protte
Se där ja, JFB var ju redan inkopplad, glasögonen är nog smutsiga 
Anledningen till att vi vill byta är att skåpet endast har 24 säkringsplatser, och vi behöver ett par grupper till för en tvättstuga som skall byggas ut och då tänkte vi att det är lika bra att byta hela skåpet till ett med automatsäkringar.
Kan man alltså räkna med 4-7 tusen för kalaset inna Rot avdrag ?
Jag förmodar att detta inte är lämpligt att utföra själv...
Kan man alltså räkna med 4-7 tusen för kalaset inna Rot avdrag ?
Jag förmodar att detta inte är lämpligt att utföra själv...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Byt kapsling till JFB och sätt automater där. Jaja blir mera lappat men inte fel.
Protte
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det finns fördelar med Normcentraler så helt anti ska man inte vara mot byten, Protte. 
Och vem vet, det kanske finns dåligt med utrymme vid centralen så att det är svårt att komplettera med en större centralkapsling bredvid den gamla.
//Patrik
Och vem vet, det kanske finns dåligt med utrymme vid centralen så att det är svårt att komplettera med en större centralkapsling bredvid den gamla.
//Patrik
Ring någon elfirma som känns bra och be att dom kommer och kollar och räknar på det. Kan vara bra att fundera om ni ska sätta in timer/kopplingsur för motorvärmaruttag, astronomisktur för ytterbel...
Normsystem kanske är hur flexibelt som helst =)
Normsystem kanske är hur flexibelt som helst =)
Ta ett kort och skicka till en elfirma, då får du med all säkerhet ett pris...
jag tror nog på ca 6 timmar, med allt runt omkring..
jag tror nog på ca 6 timmar, med allt runt omkring..
Tips: kolla hur mycket mer det kostar, och hur mycket större "skåpet" blir, av att få fler lediga platser för framtida utvidgningar!
Det går att montera in alla möjliga grejer förutom säkringar/jordfelsbrytare i en normcentral. Motorvärmartimer och timer för utebelysning har redan nämts. En annan grej man kan montera in är transformator till dörrklockan. Tänk på att många sånahär funktioner som timers, transformatorer o.s.v. tar lika stor plats som 2-3 säkringar. (Det finns timers som bara tar en plats, men det är också vanligt med timers som tar flera platser).
Annars finns det inga förbjud mot att bygga in elskåpen i en "garderob", det kan kanske vara ett billigare/smidigare alternativ.
Det går att montera in alla möjliga grejer förutom säkringar/jordfelsbrytare i en normcentral. Motorvärmartimer och timer för utebelysning har redan nämts. En annan grej man kan montera in är transformator till dörrklockan. Tänk på att många sånahär funktioner som timers, transformatorer o.s.v. tar lika stor plats som 2-3 säkringar. (Det finns timers som bara tar en plats, men det är också vanligt med timers som tar flera platser).
Annars finns det inga förbjud mot att bygga in elskåpen i en "garderob", det kan kanske vara ett billigare/smidigare alternativ.
Måste bara fråga, har du provat märket GDS, som saluförs av Harald Nyborg. deras s.k. normskåp är inte utav denna världen. Helt värdelösa. automatsäkringar och annat fungerar godtagbart.Rrrrr skrev:
Har monterat detta en gång, gör aldrig om det.
/Steve