Min kompis har ett nästan färdig hus med overvåning på gång.
Problemet är att han har bara en lampa på fasaden som han vill utöka med 3 till.
Att riva fasaden kommer inte på fråga. Om man utgår ifrån att den blåa stumpen är bef
kabel, skulle det fungera att dra (röd) mellan lockpanelen?
Nåt rör får man inte plats med. Men EKLK kan man tvinga in.
Hur ser ni på saken?
Vet direkt att det blir stor framtida problem med tanke på att byta kabeln.
Men det kan han leva med.
Jag hörde att det finns nya föreskrifter. Tar dom upp detta här?
Eller är det ok att göra?
Efter att inredd öv blir även detta omöjligt.
Problemet är att han har bara en lampa på fasaden som han vill utöka med 3 till.
Att riva fasaden kommer inte på fråga. Om man utgår ifrån att den blåa stumpen är bef
kabel, skulle det fungera att dra (röd) mellan lockpanelen?
Nåt rör får man inte plats med. Men EKLK kan man tvinga in.
Hur ser ni på saken?
Vet direkt att det blir stor framtida problem med tanke på att byta kabeln.
Men det kan han leva med.
Jag hörde att det finns nya föreskrifter. Tar dom upp detta här?
Eller är det ok att göra?
Efter att inredd öv blir även detta omöjligt.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
EKLK och EKK får du lägga bakom locken.
Jag vet ingenting om nya föreskrifter map detta förläggningssätt.
Jag vet ingenting om nya föreskrifter map detta förläggningssätt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Vem, jag?
mmm. jag hade nog gjort så...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Uh, jag läser t.ex för EKK: Fast förläggning, i rör, kanal, i eller under puts, samt upphängd i bärlina. Lämpad för inom- och utomhusbruk, dock ej i mark eller vatten.
Har jag tolkat det fel?
Har jag tolkat det fel?
Man får lägga kabel löst i väggar, men hela "huset" ska ha samma metod dvs inte blanda rör och lös kabel och man ska kunna byta ledningarna utan att riva väggar. Lägger man kabeln under skruvade lock som man kan öppna är det ok men inte under spikade ( vilket lock vanligtvis är)
Så. Om man ersätter spik med skruv, är det ok. Men inte annars?elmont skrev:
p.s. Jag trodde exakt samma som Bo.Siltberg.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Ok, inga problem med att kabeln i sig tål att förläggas bakom lockpanelen, utan det är en fråga om hur kablar i allmänhet får förläggas.
Att kabeln inte går att byta har Kamilenski (eller husägaren) redan accepterat, men det kanske han inte får bestämma :S?
EDIT: Kanske ska tillägga att det givetvis inte är en lösning man väljer från början, utan det handlar här om att hitta en godkänd efterhandskonstruktion.
Att kabeln inte går att byta har Kamilenski (eller husägaren) redan accepterat, men det kanske han inte får bestämma :S?
EDIT: Kanske ska tillägga att det givetvis inte är en lösning man väljer från början, utan det handlar här om att hitta en godkänd efterhandskonstruktion.
Redigerat:
I sverige? Vi får inte ens köpa vin där vi vill!Bo.Siltberg skrev:

