El
Patrik_Hed: [citat] Du behöver inte känna dig dum för att du inte vet allt. ;) //Patrik
electrocuted: man kan ju ta bort kondingen helt och hjälpa motorn igång för hand genom att putta till den åt rätt håll, den kommer då snurra åt det håll man hjälpstartar den åt, men man får passa sig om någon bryter strömmen så tombolan stannar, och sen sätter i stickproppen igen utan att dra igång den, då brinner motorn upp.
Rikard Ågren: Kommer man upp i 2300W bör man nog fördela belysningen på fler grupper.
Patrik_Hed: Jag tycker att det var ett väldigt bra påpekande från Timors sida. :) //Patrik
Patrik_Hed: Ingen fara, det har vi redan listat ut. :) EKK eller EXK är det som är bäst lämpad för ändanmålet. Skulle du ha klamrat istället för att lagt i kanal så hade EKLK eller EQLQ easy varit att rekommendera. //Patrik
GK100: Om det fortfarande finns gummikabel under namnet Titanex så är den mycket bra för såna ändamål.
R_Strandberg: Menar självklart PEN-ledaren.. Såg nu när jag läste mitt inlägg att viss förvirring fanns :)
Bo.Siltberg: Sant, en lysrörsarmatur får nog anses som fast monterad, till skillnad från lampa som hänger i en krok.
Bo.Siltberg: Torde inte vara något problem då varje armatur drar 0.21W
nsiak: Mäktigt ljud är det ifrån dessa "små" transformatorer iaf :wow: http://www.youtube.com/watch?v=yAcvCgINleM&feature=related
Bo.Siltberg: [citat] En 13A dvärg och 1.5mm² går oftast bra, men det måste kontrolleras i varje enskilt fall. Med tanke på kabellängd och effekt (2.5kW) så skulle jag återigen rekommendera 2.5mm² ända fram till poolen. Du kan säkert säkra upp bilvärmaruttaget om det går att byta kabeln. En dvärg tål 15% överlast utan att bryta. Men du får inte medvetet kontinuerligt överskrida säkringens
PST: [citat] Beror på: 1) Om utlösingsvillkoret skall vara uppfyllt, bl.a: Finns jordfelsbrytare i matande central? Vilken är förimpedansen ? Vilken är kabelns impedans? (I praktiken : vilken dimension på ledarna i mm2) Vilken typ och karaktäristik på säkringen i matande central... Finns jordspett/potentialutjämning vid pumpen ? 2)Vad tolererar du för förluster i ledaren? , och vad
R_Strandberg: Fundera på att sätta in en fuktstyrt PAX-fläkt om det blir så fuktigt..
Mats: ingen fara. Börjar du prata en större industri eller så så låt bli men inga reella problem i en vanlig bostad
AndreasK: [citat] Potentialutjämning fungerar väl inte om det blir en direktträff i telenätet eller elnätet... om man nu inte skall bygga om hela el och telenätet i huset...
hen_rik79: Hej! Jo den elektriker som hjälpte mig att installera el på våran övervåning lärde mig en hel del tricks om hur man drar slang. Dock var han "old school" och föredrog vp-rör. Nej,. de som byggde huset (smålandsvillan) har absolut slarvat med att klamra slangarna. Vi höll på i flera timmar när vi skulle dra 5 fk genom en tom slang från nedervåningen. Det kände som om den korvade sig
elmont: rören är ritade som stjärnnät dvs. från dosan till centralen direkt. Titta en gång till ;)
Pongu: Varsågod, de flesta klantigheter man gör har tusentals andra gjort förut! Men ibland känner man sig osedvanligt puckad... Tyvärr finns det inte plats för båda tvättmaskinerna! Men kanske i källaren, som grovtvättmaskin. Eller om man skulle göra om badrummet på ovanvåningen också och göra en helt ny tvättstuga..?
j-o75: Jag menade ju att det hamnar inne i garaget! jag sätter ju inte upp en vägg framför skåpet. Jag får väl ringa i morgon och fråga vad dom säger! Känns som om det är säkrast.
Slugge: Finns nog ingen gräns för hur liten en installation ska vara för att det ska kunna bli fel, känns snarare tvärtom, med 2 säkringar behövs knappt gruppförteckningen, du kan bara testa dig fram. Resten av frågan förstår jag inte riktigt, de bör ju dragit alla kablar nya om det inte var plast innan eller kompletterat med jord ifall det inte fanns innan..
yxis: Enda tillfället då det faktiskt finns "in" och "ut" på strömbrytare, dimmers, omkopplare o.s.v. är om de också kräver att nolla ansluts. Jag har bara sett nolla-kravet på sånadär radiostyrbara dimmers...
yxis: [citat] Jag menar att man på hösten har rullat undan den fina CEE-CEE-kabeln och lagt den i förråd, och när man på våren vill ha ström igen så ligger motorvärmarkabeln praktiskt i bilen, bara att koppla in. Visst, många bilar har andra sorters kontakter idag men inte är CEE-kontakter ovanliga? Dessutom används kontakten som sagt även på husvagnar.
Thewayofstyle: Aa precis, wago eller någon annan snabbanslutning. okej då vet man det :D
A Bergman: nej det går om man lägger dom rätt med det går nog 10 gånger fortare om man tar fram 13 mm borren och borrar sig in i dosan. om inte annat vinner man 10 gånger så mycket plats:rolleyes:
Kjell_G: Gissar att du väckt lite uppmärksamhet om du fullföljt. :D OK, nån skönhetstävling vinner de aldrig iaf men nu var det ju främst funktionen och att stickproppar faktiskt går att hyfsat lätt få dit. Kjell G
GK100: Det du är ute efter SteffeM är inte realistiskt, det är inget för den lilla skalan. Redan den kylkrets du behöver till maskinen räcker för att användas direkt till ditt behov istället. Jag har inte sett någon i praktisk drift mindre än ca 500kW.