77 072 läst ·
36 svar
77k läst
36 svar
koppla in strömbrytare, hur?
Just det, röd är mycket vanlig som fas L1 i markkablar då standaren var röd, vit svart. Sen är det hur petig man är men gult och grönt är inte tillåtet. Men orange som tändtråd eller röd som mellantråd kan väl funka eller varför inte svart,,,
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Sedan så är det väl inte så många som minns att skyddsjord var röd förut heller så om någon börjar peta i installationen och ser en röd tåt så går inte första tanken till att det är en skyddsjord.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Naturligtvis, fel av mig: Nåt i stil med det då? "Installationen innehåller skyddsledare med annan färg". Det kan ju finnas fler färger än röd och grön/gul.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
"I denna anläggning finns både gul/grön och röd skyddsledare"
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara
