Hej,

vi bor i ett snart 10 år gammalt Götenehus och har nu förskräckt :wow: fått veta att installationen av 22 st spotlights är felaktigt gjort. I förra veckan blev det överslag mellan ledarna på en spotlight då isoleringen på kablarna smält. Elektrikern har installerat 75 watts spotlights på ett icke godkänt sätt enligt anvisningarna. Spotarna är installerade "under" en plåtburk och värmen blir så pass hög så att isoleringen smälter. Jag har pratat med tillverkarna som säger att till varje spot följer en installationsansvisning där det tydligt visar att aktuell spot endast får monteras under ett innertack med ventilation ovan och de menar att elektrikerna utfört en felaktig installation.

Elektrikern och av Götenehus utsed ansvarig byggare har varit och tittat och konstaterat att det blivit för varmt men vill väl "slinka undan" om så är möjligt. Då det är en extrabeställning som inte ingår i Götenehus åtagande har de inget ansvar utan det är elektrikern och byggaren som jag måste prata vidare med.

Har du som läser detta någon egen erfarenhet av liknande fall och vilka möjligheter har jag att kräva att installationen görs om med andra spotar som får installeras i de plåtburkar som idag redan finns monterade.

Tacksam för svar. Mvh // Lars

Gick extrabeställningen direkt till elfirman (även faktura/betalning direkt till elfirman)?

Även om Götenehus ev. inte har ett formellt ansvar, så borde det ligga i deras intresse att snabbt få det här ur världen, om det är en firma som de anlitat, eller rekomenderat (vid delad entrepenad) så får de nog ändå ta på sig ett ansvar.

Vem vill bygga med ett företag som har så dålig koll på de underentrepenörer de släpper in på bygget.

Jo, beställningen gjordes direkt till elektrikern och så även fakturan/betalningen och jag litade till fullo på att installationen skulle bli korrekt utförd. Jag hade ingen anledningen att tro något annat då underentreprenören var utsedd av Götenehus och som i sin tur anlitat aktuell elektriker. Frågan är hur mycket man kan stå på sig att få felet åtgärdat utan kostnad eller om man kan finna en lösning där man själv inte behöver betala hela kostnaden. // Lars

Är inte installationen utförd enligt spot-tillverkarens anvisningar är det solklart elfirman som ska stå för kalaset. Men det kanske kan bli problem nu så här 10 år senare....

Tråkigt men tur att det inte hänt något värre. Det hade kunnat börja brinna och då är det inte så lustigt. Om nu elektrikern inte kommer ta ansvar för detta så kanske det går att byta ut själva ljuskällan mot en lampa som inte blir så varm. 75 watt låter mycket. Vad är det för lampor, halogen ??
22 st 75 watts lampor blir 1650 watt det borde lysa som i en TV studio med den belysningen på max.

Om det är halogenlampor så finns det många olika att välja mellan och även lampor där den mesta av värmen går neråt. Jag har råkat ut för att lamphållaren till halogenlampor blivit så varma att dom ändrat form och blivit sneda. Jag fick dessa utbytta av tillverkaren som kom och kontrollerade installationen där det inte fanns något att anmärka på. Trots att det var ventilerat och rätt installerat så blev det så varmt att lampchassit blev deformerat. Man kan prova att gå ner i effekt det kanske blir tillräckligt ljus med 35 watts lampor monterade.

Jodå, någon övrig värme behöver vi inte ha i huset när vi tänder spotarna ; ) Skämt och sido, spotarna är nog mer för ex butiksmiljö och helt klart är att 75W är relativt ovanligt i privatbostäder.

Visst är det så att det går att hitta svagare spotar 35W (alt 50W) som passar i de uppborrade hålen (82mm) men en del kablar måste även bytas ut då kabelisoleringen smält av värmen. Skall allt gå rätt till så får jag själv inte byta ut kablarna då jag inte har behörighet så hur man än vänder på detta så kommer det kosta en slant att byta ut dessa 22 spotar. Nu har elektrikern ännu inte sagt nej till att utföra bytet så än lever jag på hoppat men har väl inga större förväntningar.

razerbazer skrev:
Jodå, någon övrig värme behöver vi inte ha i huset när vi tänder spotarna ; ) Skämt och sido, spotarna är nog mer för ex butiksmiljö och helt klart är att 75W är relativt ovanligt i privatbostäder.

Visst är det så att det går att hitta svagare spotar 35W (alt 50W) som passar i de uppborrade hålen (82mm) men en del kablar måste även bytas ut då kabelisoleringen smält av värmen. Skall allt gå rätt till så får jag själv inte byta ut kablarna då jag inte har behörighet så hur man än vänder på detta så kommer det kosta en slant att byta ut dessa 22 spotar. Nu har elektrikern ännu inte sagt nej till att utföra bytet så än lever jag på hoppat men har väl inga större förväntningar.
Att du inte sätter i LED-lampor om det passar. Dessa blir inte alls varma.
http://www.clasohlson.se/product/ca...01375&_path=251882;85177594;88601372;88601375

Lycka till att hitta LED spottar som motsvarar 75W halogen :)

Jag är väldig tveksam om elektrikern har ansvaret.
Jag tror(ej säker) att 10 år tillbaka har jag själv som behörig installatör installerat 50 tals spottar 50w med bara blomsterkruka som skydd.Ledningen mellan spottar var fk eller ekk utan siliconslang.Jag tror inte att det fanns föreskrifter om avstånd till brännbart material.Man visste inte hur farlig halogenlampor är.De förste potter som jag använde var maxels 200mm med siliconslang.Efter samtal med maxel visade sig att medföljande siliconslang inte var godkännt.Man skulle använda 90 grad ledning.Idag ska potter vara minst 300x300x150 och ledning typ pls 90 grad.Men Maxels pottar 200mm finns fortfarande hos grossister. Var använda man de???
Hos ahlsell hörde jag att man ska använda pls 125 grad i närmaste framtid.
Vad stod i installationsbeskrivning till spottar 10 år tillbaka? Säker inte desamma som idag
.Som ansvarige installatör skulle jag ber dig att visa mig den 10år gamle beskrivning. Kan du inte visa mig installationsbeskrivning sorry no case.
Ändrade beskrivningar (nyare) gäller inte retroaktiv.

Nja, det får väl bli antingen 35 eller 50 watt (230V). Vi har idag "plåthinkar" över spottarna som har måtten 18 cm djup, 20 cm bred. Monteringshålen är 80 mm så frågan är vad det finns på marknaden som kan installeras med dessa förutsättningar

Rikard Ågren skrev:
Lycka till att hitta LED spottar som motsvarar 75W halogen :)
Nej det är klart, de är inte så starka men vad skall man med 22 st 75W till? Måste lysa hur mycket som helst och det drar ju en hel del.

Ja, det verkar kanske lite konstigt men vi har fördelat dessa 22 spotlights i kök, vardagsrum, hall, badrum, toalett och korridor och då blir det inte så många per ställe.

from92 skrev:
Nej det är klart, de är inte så starka men vad skall man med 22 st 75W till? Måste lysa hur mycket som helst och det drar ju en hel del.
Det beror ju helt på hur utrymmena som lyses upp ser ut och hur spottarna är placerade. Jag gissar att det är rätt glest mellan dom

Ja, man är ju lekman inom området. I köket är det 2,30 takhöjd och där har vi 6 spotar över en yta om ca 25m2 och i vardagsrummet med en takhöjd på 3,5 meter (ryggåstak) har vi 6 spotar på en yta av ca 40 m2.

De spotar vi har idag är från Lumiance och heter Inset 80 Swing Hi-Spot ES63 (75W GU10)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.