17 717 läst ·
30 svar
18k läst
30 svar
Skadad Kabel i Marken
Sida 1 av 3
hejsan..
undrar om man får isolera kablen när den ligger fritt i marken? råkade skada kablen lite så man ser ledarna (höljet är borta lite). kan man isolera det och åter gräva ner det?..
kan marken på något sätt bli strömförande om fasen kommer i kontakt med marken som det gör nu när höljet är borta?..
det är en sån svart elkabel som går mellan 2 hus med knivsäkringar i båda endarna..
tacksam för svar
undrar om man får isolera kablen när den ligger fritt i marken? råkade skada kablen lite så man ser ledarna (höljet är borta lite). kan man isolera det och åter gräva ner det?..
kan marken på något sätt bli strömförande om fasen kommer i kontakt med marken som det gör nu när höljet är borta?..
det är en sån svart elkabel som går mellan 2 hus med knivsäkringar i båda endarna..
tacksam för svar
Kanske läge att ta upp den och skarva hela kabeln.
Finns ett par olika sätt att reparera/skarva en kabel i mark så frilägg kabeln och ta dit någon som kan laga den.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
den är lite skadad, man ser fasen och det är bara isoleringen/höljet som skadats.
den är inte så pass skadad så att den behöver skarvas utan den behöver bara isoleras bra.
kan det på något sätt hända att marken runtom blir strömförande om kablen kommer i kontakt med marken?
eller smäller bara knivsäkringanra?
den är inte så pass skadad så att den behöver skarvas utan den behöver bara isoleras bra.
kan det på något sätt hända att marken runtom blir strömförande om kablen kommer i kontakt med marken?
eller smäller bara knivsäkringanra?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Är kopparn synlig så måste den isoleras. Det går ström ut i jorden annars ja.
Om inte ledarna (kopparn) är skadad så går det att tejpa/vulka med en "riktigt" tejpskarv, dvs ingen eltejp från macken utan från en elektriker/elgrossist.
Till exempel ABB Tejpskarv 1 kV SMILA/SMULA:

För skarvning av 1 kV plastisolerad kabel 3- och 4-ledare med eller utan skärm.SMILA används vid skarvning av två kablar med skärm. I övrigt används SMULA.
Konstruktion:
Satsen innehåller isolervulktejp och eltejp.I SMILA ingår även kopparnät. För isolering av skarvhylsorna används isolervulktejp.Som yttre skydd används de avskalade kabelmantlarna och eltejp.Skarvarna är förpackade i satser. För att skarva 70-150 mm2 kabel används två stycken SMILA 12/SMULA 12 och för 185-240 mm2 kabel används tre stycken.
Användning:
För skarvning av 1 kV plastisolerad kabel 3- och 4-ledare med eller utan skärm.
SMILA används vid skarvning av två kablar med skärm. I övrigt används SMULA.
Standard:
Uppfyller kraven enligt:
-SS 424 14 44 utgåva 1
-EBR KJ 24:89
E07 120 18 eller 07 120 28.
Om inte ledarna (kopparn) är skadad så går det att tejpa/vulka med en "riktigt" tejpskarv, dvs ingen eltejp från macken utan från en elektriker/elgrossist.
Till exempel ABB Tejpskarv 1 kV SMILA/SMULA:
För skarvning av 1 kV plastisolerad kabel 3- och 4-ledare med eller utan skärm.SMILA används vid skarvning av två kablar med skärm. I övrigt används SMULA.
Konstruktion:
Satsen innehåller isolervulktejp och eltejp.I SMILA ingår även kopparnät. För isolering av skarvhylsorna används isolervulktejp.Som yttre skydd används de avskalade kabelmantlarna och eltejp.Skarvarna är förpackade i satser. För att skarva 70-150 mm2 kabel används två stycken SMILA 12/SMULA 12 och för 185-240 mm2 kabel används tre stycken.
Användning:
För skarvning av 1 kV plastisolerad kabel 3- och 4-ledare med eller utan skärm.
SMILA används vid skarvning av två kablar med skärm. I övrigt används SMULA.
Standard:
Uppfyller kraven enligt:
-SS 424 14 44 utgåva 1
-EBR KJ 24:89
E07 120 18 eller 07 120 28.
kopparn är synlig, och det är en sån grov svart kabel.
han som fixade den tog ett hölje från en annan svart kabel och satte runt kabeln och isolerade runt med isolationstejp.. jag vet inte om det är riktigt och göra så..
det jag mest undrar är om det kan hända något, att strömen går ut i marken och att någon får ström i sig?..
kan det vara möjligt att något sånt händer när man gräver ner kabeln?
han som fixade den tog ett hölje från en annan svart kabel och satte runt kabeln och isolerade runt med isolationstejp.. jag vet inte om det är riktigt och göra så..
det jag mest undrar är om det kan hända något, att strömen går ut i marken och att någon får ström i sig?..
kan det vara möjligt att något sånt händer när man gräver ner kabeln?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Det låter som att den skarven blir säker och hållbar, om han använde en färsk och bra tejp (tejp är färskvara!) från t.ex Nitto eller Scotch som är godkänd för den typen av kabel och att ligga i mark. Även billig eltejp håller, ganska länge tror jag, men då det ligger i mark ska man inte chansa. Det ska hålla i 50 år.
Då bara ytterisoleringen skadats är det ju lite overkill att köpa en komplett skarvsats till ett antagligen skamlöst pris.
Då bara ytterisoleringen skadats är det ju lite overkill att köpa en komplett skarvsats till ett antagligen skamlöst pris.
Kopparflätan som ligger ytterst i kabeln är skyddsjorden PE om kabeln har tre fasledare + separat 0 ledare(totalt 4 isolerade ledare) eller PEN (Kombinerad Nolla och skyddsjord) om du bara har tre fasledare i kabeln.
Jag tycker INTE att det kan klassas som en korrekt lagning om den bara är skyddad mot fukt med vanlig Eltape.
En "tejpskarv" var omtalad tidigare i tråden och består av både vulktejp för fuktskydd samt kabelhölje täckt av eltape för det mekaniska skyddet. Jag hoppas det var på det sättet den lagades !
Den anläggning som matas av kabeln kan bli livsfarlig om kopparflätan ärjar av vilket kan ske ganska snabbt beroende på fukthalt, markens ledningsförmåga mm. Om skärmen även skall fungera som "nolla" så kan du få riktigt konstiga fenomen med 1-faslaster i änden på kabeln vartefter skärmen blir sämre och sämre.
/Hasse
Jag tycker INTE att det kan klassas som en korrekt lagning om den bara är skyddad mot fukt med vanlig Eltape.
En "tejpskarv" var omtalad tidigare i tråden och består av både vulktejp för fuktskydd samt kabelhölje täckt av eltape för det mekaniska skyddet. Jag hoppas det var på det sättet den lagades !
Den anläggning som matas av kabeln kan bli livsfarlig om kopparflätan ärjar av vilket kan ske ganska snabbt beroende på fukthalt, markens ledningsförmåga mm. Om skärmen även skall fungera som "nolla" så kan du få riktigt konstiga fenomen med 1-faslaster i änden på kabeln vartefter skärmen blir sämre och sämre.
/Hasse
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
det är en kabel med 3 ledare.. det som ligger ytterst, det som er snurrat runt dem andra kablarna ser man nu och 1 till kopparkabel ser man också. han gjorde något så att jordkabeln ej kommer i kontakt med koppartråden, så han isolerade först med eltejp, sen tog han ett hölje och satte runt sen isolerade ytterligare runt med tejp rätt så mycket, han trodde inte det skulle vara några problem..
Jag tycker du ska lyssna till vad orparn skriver, det är lätt hänt att lite fukt startar en process som skapar problem. En ärjad skärmfläta kan ju skapa mycket tråkigheter på sikt, och en lagom läcka från fasen kan bli ganska dyr om inte annat. Själv har jag varit med om fall där skadade jordkablar kostat x-tusen per år bara för att driva undan daggmask.
Känner ni er säkra på lagningen är det säkert ok, men erfarenheten talar för att även korrekt gjorda tejpskarvar kan vara taskiga efter en tid om de ligger blött. För ändamålet avsedd krympskarvsats eller i andra hand sk ubåt är mycket bättre tycker jag.
Känner ni er säkra på lagningen är det säkert ok, men erfarenheten talar för att även korrekt gjorda tejpskarvar kan vara taskiga efter en tid om de ligger blött. För ändamålet avsedd krympskarvsats eller i andra hand sk ubåt är mycket bättre tycker jag.
Inte bytas men lagas där den är skadad. Jag personligen hade gjort en ny skarvning där på hela kabeln.