Jag har en 2-polig JFB som jag kopplat efter en 10A gängsäkring. Jag har gått in med kablar till JFB "Underifrån" och gått ut ovanför. Nollan till vänster och fasen till höger. DVS så både fas och nolla bryts.

Efter JFB har jag en dosa i köket där en kabel går ut till ett jordat uttag, en till en strömbrytare och en till en lampa.

Nu till problemet: så fort jag tänder lampan eller kopplar en lampa till uttaget så blinkar den snabbt och så löser JFB ut. Allt i dosan med tändkabel och uttag är kopplat rätt och fungerar utan JFB.

Vad har jag gjort fel? Skall jag och ta nolla till höger osv eller spelar det någon roll? Är det rätt att gå in med nolla och fas i JFB nerifrån?

Mvh Svensken

Inte för att vara elak eller så men du är grymt fel ute och du har verkligen inte kunskapen om vad du pysslar med när det gäller det här. Arbeten i central är dels behörighetskrävande och i just ditt fall nu så har du så pass lite kunskaper att du kan ställa till grymma problem. Pga risken att du kommer att försöka rätta till det men kanske ändå inte riktigt förstår så avstår jag tyvär från att hjälpa dig med mer än att jag råder dig till att koppla ur din JFB och tillkalla en elektriker.

Glufsglufs skrev:
Inte för att vara elak eller så men du är grymt fel ute och du har verkligen inte kunskapen om vad du pysslar med när det gäller det här. Arbeten i central är dels behörighetskrävande och i just ditt fall nu så har du så pass lite kunskaper att du kan ställa till grymma problem. Pga risken att du kommer att försöka rätta till det men kanske ändå inte riktigt förstår så avstår jag tyvär från att hjälpa dig med mer än att jag råder dig till att koppla ur din JFB och tillkalla en elektriker.
Jag frågar efter svar, inte efter en påminnelse om att jag ej har behörighet.
Jag vet vad jag gör och har moterat allt annat rätt och vet att den skall bryta både nolla och fas så någon säkerhetsrisk är det inte.

Håller med Glufsglufs. Jag är egentligen vvs-gubbe i grunden, men har hyfsade elkunskaper, och efter att ha läst din fråga, from92, så råder jag dig att kontakta en elektriker. Det kostar en liten slant, men det blir rätt, och inget brinner ner.

lordi skrev:
Håller med Glufsglufs. Jag är egentligen vvs-gubbe i grunden, men har hyfsade elkunskaper, och efter att ha läst din fråga, from92, så råder jag dig att kontakta en elektriker. Det kostar en liten slant, men det blir rätt, och inget brinner ner.
Det är inget alternativ för mig. Vill ingen här hjälpa mig får jag helt enkelt kolla hur det är kopplat på centralen i garaget..

from92 skrev:
Jag frågar efter svar, inte efter en påminnelse om att jag ej har behörighet.
Jag vet vad jag gör och har moterat allt annat rätt och vet att den skall bryta både nolla och fas så någon säkerhetsrisk är det inte.
Nja, det är ju det som är grejen. Om du börjar med frågan var nolla och fas ska sitta så är det ju lite fel redan där och eftersom du också koppalt efter säkring osv osv osv så har jag lite svårt att tänka mig att du är rätt ute. Är det den enda JFB:n, är nollskenan separerad + en massa andra frågetecken.

Tydligen har du inte gjort rätt eller så har du ett allvarligt fel i din anläggning. Om du har behörighet eller ej bryr jag mig inte om MEN att påstå att du vet vad du gör verkar ju lite konstigt när du inte får en så pass enkel sak att fungera. Så även mitt tips är skaffa nån som hjälper dig på plats, här har vi ju inte en aning om hur det ser ut hos dig.
Ps
Jag tror inte att du kan se i garaget vad du har för fel inne Ds

Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Nja, det är ju det som är grejen. Om du börjar med frågan var nolla och fas ska sitta så är det ju lite fel redan där och eftersom du också koppalt efter säkring osv osv osv så har jag lite svårt att tänka mig att du är rätt ute. Är det den enda JFB:n, är nollskenan separerad + en massa andra frågetecken.
Om man säger såhär. JFB:n satt tidigare EFTER en säkring i ett hus som enda JFB:n i huset som skyddade golvvärmen i badrummet. Fick den när han som hade huset bytte till en 4-polig jfb för allt.

En del säger att det inte spelar någon roll om man går in med nolla och fas i vänster eller höger på en enfas JFB bara att båda bryts för finns inga markeringar. har ingen extra nollskena utan kopplar nolla och fas direkt till dosan från jfb. dock kopplar jag skyddsjord till noll/jordplattan....(Har gemensam noll och jord-skena)

Redigerat:
from92 skrev:
Om man säger såhär. JFB:n satt tidigare EFTER en säkring i ett hus som enda JFB:n i huset som skyddade golvvärmen i badrummet. Fick den när han som hade huset bytte till en 4-polig jfb för allt.

En del säger att det inte spelar någon roll om man går in med nolla och fas i vänster eller höger på en enfas JFB bara att båda bryts för finns inga markeringar. har ingen extra nollskena utan kopplar nolla och fas direkt till dosan från jfb. dock kopplar jag skyddsjord till noll/jordplattan....(Har gemensam noll och jord-skena)
Där har du felet. Koppla ur, ta hem en elektriker som får bygga om lite i centralen och sen koppla in din JFB innan det händer en olycka med dig eller någon annan, jag verkligen råder dig till det.

Vad menar du med att lampan blinkar snabbt, bryts det inte direkt när du tänder eller kopplar in lampan?
Det spelar ingen roll om du har fas-nolla till höger eller vänster eller om du matar under eller upptill.
Går din grupp bara till det du beskriver här och du inte har felkopplingar eller några fel jord-nolla osv bör JFB vara trasig.
Du har väl lyckats tidigare med JFB inkoppling, eller är det samma du håller på med?
Koppla en sladdlampa direkt på JFB så ser du om den är ok eller om du har fel i efterkommande delar.

GK100 skrev:
Vad menar du med att lampan blinkar snabbt, bryts det inte direkt när du tänder eller kopplar in lampan?
Det spelar ingen roll om du har fas-nolla till höger eller vänster eller om du matar under eller upptill.
Går din grupp bara till det du beskriver här och du inte har felkopplingar eller några fel jord-nolla osv bör JFB vara trasig.
Du har väl lyckats tidigare med JFB inkoppling, eller är det samma du håller på med?
Koppla en sladdlampa direkt på JFB så ser du om den är ok eller om du har fel i efterkommande delar.
Detta är en annan JFB, men kopplat den lika dant som den tidigare... Dock blinkar lampan till snabbt och så bryts strömmen...

jag tror att du någonstans har en ihopkoppling av nolla och jord, efter den "nya" jordfelsbrytaren.

Om jag tolkar dig rätt så har du "klippt" av fas och nolla från en grupp utfrån centralen, låtit jorden för den gruppen gå "oklippt". Kopplat in jfb på fas o nolla?

Det borde fungera. Men om nolla och jord är ihopkopplade någonstans (alltså nolla efter jfb) då kan du få det där fenomenet. En del av lampans ström väljer vägen via jord istället för nollan, obalans uppstår i jfb och den bryter.

Finns två alternativ då eftersom JFB inte verkar vara felkopplad:

1. JFB trasig
2. Någonstans efter JFB finns ett fel som gör att strömmen tar fel väg (förväxlat fas / noll / jord :O, isolationsfel) så undersök alla ev. kopplingspunkter på vägen, mät installationen med en megger

Om jag fattat saken rätt så är skillnaden är att den tidigare satt efter en säkring för att skydda en liten del i en gruppledning. Nu sitter JFB vid central där inte jord/noll är separerade. Sen vet jag inte om jag missförtått saken men jag hade ju inte kopplat JFB efter säkring heller som det verkar vara nu (och förr).

"dock kopplar jag skyddsjord till noll/jordplattan....(Har gemensam noll och jord-skena) "

Kontrollfråga: Hur är nollan kopplad efter JFBn? Går den till nollplinten (fel) eller är gruppledningens nolla inkopplad direkt på JFBns (rätt)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.