Om man nu ska göra en potential utjämning av sin villa platta så ska linan vara varmförzinkad och vara minst 50mm2 vilket en 8mm solid lina är. Sen ska man fästa 2 st klämmor i varje armeringsmatta och då ska det vara klämmor avsett för detta ändamål. Jag lägger alltid linan i en ring så att båda ändarna kommer under mätarskåpet och där fäller jag in en låda som övergångsklämman till koppar sitter i, sen blir det vanlig RK upp till PUS plinten i mätarskåpet.

Mikael_L
wanman skrev:
Jo, men jag lästa någonstans att det skulle vara varmgalvat och inte elförzinkat... Undrar vad Julas wire är?
Tja, det står galvaniserad i länken i alla fall. Sen kan man misstänka att dom ibland inte vet vad dom pratar om ... :rolleyes:

Förövrigt, hur avgör man om en wire är varmgalvad eller elförzinkad om man står och känner och klämmer på den?
Jag brukar kunna se skillnaden på andra förzinkade prylar, typ spik, skruv och beslag. Men wire undrar jag lite över.

Så som "Octaviars" ska man göra.
Varmgalvat är mattgrå, ser nästan ut som flagor i färgen, elförzinkat är blankt, ser ut som krom.
Men som sagt, det ska vara 50mm2, 8mm solid wire.
Den e inte rolig att rulla ut!!

Snailman
Den här solida tråden som talas om är väl några som säljer det systemet, det ska vara testat, men det finns ju inget krav på att det ska vara testat, jag körde med dubbla biltema vajrar istället, i sen slinga och har dragit upp båda ändarna en bit för att koppla till elskåpet, körde med två vajerlås i varje matta...

Här är det en del som inte har potutj alls och ett par har tråden, och någon har bara koppartråd till en klämma i en armeringsmatta...

Kravet på att jorda plattan gäller bara om armeringen är åtkomlilig efter gjutning om jag minns rätt. Men det är ju inte dumt att göra det ändå

Vad är det för felfall där det skulle innebära någon förbättring att potentialutjämna vartenda armeringsjärn istället för att bara lägga en lös wire ringlandes ovanpå alltihop (utan krav på direkt kontakt med armeringen)? Armeringsjärnen är väl normalt helt omslutna av betong och eventuellt potential tillförs isåfall i ett felfall lagom högohmigt via betongen och då borde det i princip skydda nästan lika bra med en lös wire. Eller tänker jag fel? :S

Pen

Snailman
Jag köpte mina wirelås från interboat, de hade större sortering än biltema och var dessutom billigar, det går ju åt rätt många klämmor....

De har lite återförsäljare här och där oxå som tar hem grejorna

Har läst någonstans att anledningen till att skyddsutjämna armeringen är att den kan bli berörbar genom en slagborr och skruv. I t.ex en verkstadslokal med maskiner fastbultade i golvet torde det vara högaktuellt.

Jag har jobbat en hel del med antennsystem inom Tvt o FM och där använde vi fosforbronslinor för anslutning av master till jord och i jordslingorna. Det kanske möjligen är en dyrare typ men jag har fortfarande ett lager i källaren sedan 30 år och de är garanterat bra. Kanske overkill?

Blev en 8mm solid lina till sist, la ner alla tankar på wire efter att pratat med elektrikern...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.