Har precis fått en elmätare som läser av förbrukningen från dioden på leverantörens elmätare och fick en smärre chock när jag insåg hur mycket el som dras på natten när "allt" är avstängt. Runt 1600 watt konstant under de timmar som inga apparater är påslagna, inget varmvatten används, ingen standby på tv, mm. mm.
Jag värmer hust med vattenburen golvvärme och vedpanna så det är en cirkulationspump som går för värmen. Kyl och frys är såklart också igång samt en elektrisk varmvattenberedare men vi förbrukar inget vatten.
Är det en normal "bakgrundsförbrukning"? Eller har jag några hemska eltjyvar som kryddar min elräkning i onödan?
Jag värmer hust med vattenburen golvvärme och vedpanna så det är en cirkulationspump som går för värmen. Kyl och frys är såklart också igång samt en elektrisk varmvattenberedare men vi förbrukar inget vatten.
Är det en normal "bakgrundsförbrukning"? Eller har jag några hemska eltjyvar som kryddar min elräkning i onödan?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det luktar mätfel
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Om man nu skall leta skäl som inte är mätfel, Du skriver att du inte förbrukar något varmvatten under natten. Men om du föbrukade vatten under kvällen, kanske tog ett kvällsbad innan sängen. Då tar det ju ganska lång tid för beredaren att återställa temperaturen i beredaren.
Finns ju bara ett sätt att få reda på "eltjyven", låna en tångamperemeter (eller en kompis med en sådan) och mät i centralen på utgående gruppledare, alt. på inkommande och skruva ur / bryt säkringarna en efter en tills belastningen minskar. 1600W = 7A om den bara ligger på en fas och motsvarar en årsförbrukning på 14000kWh (jämför med din elräkning så får du ju veta om det är mätfel eller ej), vilket är väldigt högt om man värmer med ved.
Är det 1600 W eller 1600 kWh? Det ena (W) är effekt och det andra (kWh) är energi (Effekt x Tid) och det är det som elmätaren visar. En 1000 W lampa som lyser i en timme förbrukar 1 kWh.
Även om du inte tappar ur något varmvatten så måste elpatronen gå för att hålla inställd temperatur. Beredaren avger ju värme till omgivningen eftersom den inte är 100%-igt fri från värmeförluster.
Även om du inte tappar ur något varmvatten så måste elpatronen gå för att hålla inställd temperatur. Beredaren avger ju värme till omgivningen eftersom den inte är 100%-igt fri från värmeförluster.
@Fabban & Mycke_Nu: Förbrukningen per månad nu på vintern ligger på ungefär 1200-1500 kwh.
@Blindnit & Rickard: Säker och säker. Elbolagets mätare är en "Actaris ACE3000 Type 260" Enligt Exibea (de som gör mätaren) är pulstalet är 1000 imp/kWh och det är den inställning jag kan göra på min mätare.
@hempularen & Patrick E: Jag tror mig ha identifierat varmvattenberedaren, den spikar ibland effektuttaget på nästan 5000 watt. Inträffar så fort man tvättat händerna eller duschar. Men den kanske smådrar också?
@snaggletooth: Jag förstår inte riktigt vad du säger men jag ska försöka få tag på nån som gör det som får hjälpa mig
@Patrick E: 1600 watt. Jag är inte helt hundra på termerna men har toilkat det som att 1600w effekuttag under en timma blir 1,6kwh förbrukning. Stämmer det?
Ingen hönsgård i närheten men dock en hundgård, kan vara lömska djur de där jakthundarna har jag hört!
@Blindnit & Rickard: Säker och säker. Elbolagets mätare är en "Actaris ACE3000 Type 260" Enligt Exibea (de som gör mätaren) är pulstalet är 1000 imp/kWh och det är den inställning jag kan göra på min mätare.
@hempularen & Patrick E: Jag tror mig ha identifierat varmvattenberedaren, den spikar ibland effektuttaget på nästan 5000 watt. Inträffar så fort man tvättat händerna eller duschar. Men den kanske smådrar också?
@snaggletooth: Jag förstår inte riktigt vad du säger men jag ska försöka få tag på nån som gör det som får hjälpa mig
@Patrick E: 1600 watt. Jag är inte helt hundra på termerna men har toilkat det som att 1600w effekuttag under en timma blir 1,6kwh förbrukning. Stämmer det?
Ingen hönsgård i närheten men dock en hundgård, kan vara lömska djur de där jakthundarna har jag hört!
Om du t ex läser av mätaren kl 21:00 och den visar 100000 kWh och när du läser av den kl 22:00 visar den 101600 kWh så har du som du säger förbrukat 1600 kWh. D v s du har total över alla faser förbrukare som drar 1600 W.
Om jag förstått er rätt så ett klagörande, mätaren visar alltså att 1600 watt effekt tas ut som lägst på natten. (uppdateras var 15 sekund och presenterar i en kurva). Är det ett normalt effektuttag när allt är nersläckt och avstängt?
Jag har en polare som också har en sådan mätare och han har en förbrukning på 300W när ingen är hemma. Han värmer med fjärrvärme. Jag tycker 300W låter på tok för mycket det med.
Vad är det som kan dra?
Kyl/frys? Nja, inga stora mängder
Stand by maskiner? Nej, knappast.
Datorserver? Ja, kanske.
Router/switch? Ja, kanske.
Pump till värmesystemet? Ingen aning.
Något mer?
Vad är det som kan dra?
Kyl/frys? Nja, inga stora mängder
Stand by maskiner? Nej, knappast.
Datorserver? Ja, kanske.
Router/switch? Ja, kanske.
Pump till värmesystemet? Ingen aning.
Något mer?
Medlem
· Västra götalands län
· 25 inlägg
Fick en ny mätare installerad för ett tag sedan som även kan visa momentanförbrukning.
Nattförbrukningen hos oss ligger mellan 200 och 300 W. Då är det kyl&frys (rätt så nya) en nätverkshårddisk, trådlös router och lite standby-apparater
Nattförbrukningen hos oss ligger mellan 200 och 300 W. Då är det kyl&frys (rätt så nya) en nätverkshårddisk, trådlös router och lite standby-apparater
1600W som minst i effektuttag är mycket om du inte värmer med el.
Däremot tror jag inte det är mätaren det är fel på, snarare att du har något som ligger och tjuvdrar en hel del.
Så här ser det ut för mig och jag värmer med el (L/L-pump)
Däremot tror jag inte det är mätaren det är fel på, snarare att du har något som ligger och tjuvdrar en hel del.
Så här ser det ut för mig och jag värmer med el (L/L-pump)