24 346 läst ·
296 svar
24k läst
296 svar
kommer vi få problem med elektrikern? förberett.
Sida 1 av 20
Vi har en kompis som brukar hjälpa oss med elen men nu är det så att han inte längre kan hjälpa oss.
Vi tackar för den hjälpen vi fått och får ju naturligtvis ta en en annan elektriker eftersom vi inte pillar med sånt själv.
Vi har redan satt upp vägguttag, lampor och dosor, allt utanpåliggande i källaren för inkoppling.
Vi har köpt EKK 3G1,5 och EKK 5G1,5
är allt det här utslängda pengar och ogjort jobb nu eller vill elektriker installera sakerna som vi har köpt och satt upp?
Vi tackar för den hjälpen vi fått och får ju naturligtvis ta en en annan elektriker eftersom vi inte pillar med sånt själv.
Vi har redan satt upp vägguttag, lampor och dosor, allt utanpåliggande i källaren för inkoppling.
Vi har köpt EKK 3G1,5 och EKK 5G1,5
är allt det här utslängda pengar och ogjort jobb nu eller vill elektriker installera sakerna som vi har köpt och satt upp?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det går säkert att hitta någon som går med på det. Men den första du ringer kanske säger nej.
Det beror säkert också lite på vad du har köpt för material, är det alltför låg kvalitet på materialet så kanske elektrikern säger att det kommer att ta så lång tid att använda ditt material så det blir billigare för dig om han får välja fabrikat. Eller helt neka att installera dålig kvalitet.
Det beror säkert också lite på vad du har köpt för material, är det alltför låg kvalitet på materialet så kanske elektrikern säger att det kommer att ta så lång tid att använda ditt material så det blir billigare för dig om han får välja fabrikat. Eller helt neka att installera dålig kvalitet.
Jag är i lite samma situation. Trodde det skulle bli svårt att hitta någon. Den första jag ringde sa att de hellre håller med eget material eftersom det är mindre risk för fel då. Men de ska i alla fall hjälpa mig.
(Tror dock att de hellre håller med eget material (till stor del) eftersom deras påslag på material är ganska rejäla och de tjänar en bra slant på detta.)
(Tror dock att de hellre håller med eget material (till stor del) eftersom deras påslag på material är ganska rejäla och de tjänar en bra slant på detta.)
Om du har använt eljo's prylar tror att jag ingen kommer att protestera mot materielvalet iaf. Möjligtvis någon Elko-frälst i så fall 
Om elektriker driftsätter den installation som ni gjort så bryter han i teorin mot elinstallationsförorningens stadgar.
Dock är det så att ingen har någonsin, mig veterligen, fått påbackning från någon myndighet pga. detta, därför tar de flesta lite lätt på saken.
Personligen skulle jag aldrig driftsätta en installation som lekman gjort såvida jag inte får göra en ordentlig kontroll. -vilket kostar såklart...
Dock är det så att ingen har någonsin, mig veterligen, fått påbackning från någon myndighet pga. detta, därför tar de flesta lite lätt på saken.
Personligen skulle jag aldrig driftsätta en installation som lekman gjort såvida jag inte får göra en ordentlig kontroll. -vilket kostar såklart...
vi har bara satt upp lampor och uttag där vi vill ha dom och köpt materialet vi har alltså inte satt upp någon EKK alls.spinout skrev:Om elektriker driftsätter den installation som ni gjort så bryter han i teorin mot elinstallationsförorningens stadgar.
det var meningen att vår vän skulle komma och dra alla kablar och in i centralen men nu blev det inte så.
Det är klart att elektrikern SKA göra en ordentlig kontroll. Det är ju hela idén med att han/hon gör inkopplingen. Självklart ska han ju också ha betalt för detta. Kostnaden=tiden för detta bör ju dock rimligen vara rejält mindre än om elektrikern skulle dragit alla rör och ledningar samt skruvat upp dosor och annat. Surar sedan elektrikern för att han blivit "blåst" på den inkomsten kan han såklart välja att tacka nej till jobbet.
Om något är felgjort ska såklart elektrikern även rätta till detta och ha betalt för det.
Om något är felgjort ska såklart elektrikern även rätta till detta och ha betalt för det.
Redigerat:
Elinstallatörsförordning (1990:806)
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
Beror ju på vad man som definierar som "elinstallationsarbete" förstås, om man vill pynta hemmet med lite kopplingsdosor och belysningsarmaturer så får man väl göra det.......
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
Beror ju på vad man som definierar som "elinstallationsarbete" förstås, om man vill pynta hemmet med lite kopplingsdosor och belysningsarmaturer så får man väl göra det.......
Fast då bryter han ju inte mot någon lag, så länge han innehar behörighet eller arbetar under någons behörighet ...spinout skrev:
Enligt 6 § som Snaggletooth så förtjänstfullt kopierade in här ovan.
OK..
Om jag drar VP-slang för FK är det då Elinstallation?
Om jag reglar upp och borrar hål för kabeldragning i vägg eller tak är det då Elinstallation?
Om jag bygger en STRUKTUR med fyra väggar och tak, är det då Elinstallation?
Vad är det som säger att VP-SLANG utgör en elinstallation?? Är det för att Elektriker säljer VP-slang??
Visa mej PARAGRAFEN, tack. Så hemskt mycket.
Om jag drar VP-slang för FK är det då Elinstallation?
Om jag reglar upp och borrar hål för kabeldragning i vägg eller tak är det då Elinstallation?
Om jag bygger en STRUKTUR med fyra väggar och tak, är det då Elinstallation?
Vad är det som säger att VP-SLANG utgör en elinstallation?? Är det för att Elektriker säljer VP-slang??
Visa mej PARAGRAFEN, tack. Så hemskt mycket.
Bortsett från regler och förordningar, bör man kunna få dra VP-rör eller flexrör, sätta in dosor, och annat installationsarbete med betoning på förberedelse. Sedan får elektrikern självklart dra FK i tidigare dragna rör, och koppla allt i en eller flera undercentraler.
Elektriker är ett revirtänkande släkte.
Elektriker är ett revirtänkande släkte.