4 445 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Två separata fasskenor brevid varandra på samma DIN-skena ok?
Någon som har koll på om det är OK att ta en standard Hager fasskena (3fas, 10m2, 12 moduler) och dela denna på mitten till 2x6 moduler samt låta den sitta på samma DIN-skena med en tom modul i mitten som mellanrum. Givetvis med Hagers ändstycken för beröringsskydd samt isolering.
Har en ny fräsch Hager 3-raders med 3x13 moduler och inser att den fasskenan som sitter på en av raderna idag där allt som är kopplat utanför JFB förmodligen alldrig kommer utnyttjas helt samtidigt som jag behöver fler modulplatser som ligger skyddade av JFB än vad som finns kvar på de andra fasskenorna. Skulle mao vilja utnyttja den delen av DIN-skenan som idag är oanvänd.
När jag snackade med Hager så var det ju inget problem att kapa deras fasskena vid behov men det är mer förväxlingsrisken jag är orolig för samt ev praxis att undvika ha flera separata fasskenor på samma DIN-skena.
Vad säger forumet?
Har en ny fräsch Hager 3-raders med 3x13 moduler och inser att den fasskenan som sitter på en av raderna idag där allt som är kopplat utanför JFB förmodligen alldrig kommer utnyttjas helt samtidigt som jag behöver fler modulplatser som ligger skyddade av JFB än vad som finns kvar på de andra fasskenorna. Skulle mao vilja utnyttja den delen av DIN-skenan som idag är oanvänd.
När jag snackade med Hager så var det ju inget problem att kapa deras fasskena vid behov men det är mer förväxlingsrisken jag är orolig för samt ev praxis att undvika ha flera separata fasskenor på samma DIN-skena.
Vad säger forumet?
På förra jobbet hade vi flera jordfelsbrytare i centralerna. En del jordfelsbrytare matade bara en eller två 3-fasgrupper och flera satt då på samma rad. Jag tror de hade 2 tomma moduler mellan varje fasskena, men vi hade inget behov av att trånga ihop dem mer.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Är inte alls elektriker, men vad skulle vara problemet? Visst kan viss förväxling ske om man inte uppfattar skillnaden, men vid arbete i centralen bryter man väl på huvudbrytare ändå (inte jfb), så jag säger (gissar) kör på bara.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag ser inget fel med det. Vad skulle det finnas för förväxlingsrisk, tänkte du? Att ena delen är skyddad av JFB och andra inte? Märk upp i gruppförteckningen vilka grupper som är skyddad under JFB så ser inte jag några som helst problem med den lösningen.
Om man inte förstår att de är olika så har man inte i en central att göra.
//Patrik
Om man inte förstår att de är olika så har man inte i en central att göra.
//Patrik
Förväxlingsrisken ser jag mer om en klåpare är i farten, tar man bort höljet är det ju väldigt uppenbart vad som är kopplat till vad, och så länge jag äger kåken kommer ingen klåpare i härheten av centralen. Gruppförteckning i kvalitet finns givetvis med.
Dock finns det ju paragrafer och dyligt i denna värden som ibland är lite ologiska/överbeskyddande och någon gång vill man ju kunna sälja och veta att allt är tip-top.
Då kan jag återgå till att irritera mig på att Hager inte har QuickConnect fasskenor i flera längder eller någon kanske kan hjälpa mig att hitta någon mellan 12 moduler och 1 meter?
Dock finns det ju paragrafer och dyligt i denna värden som ibland är lite ologiska/överbeskyddande och någon gång vill man ju kunna sälja och veta att allt är tip-top.
Då kan jag återgå till att irritera mig på att Hager inte har QuickConnect fasskenor i flera längder eller någon kanske kan hjälpa mig att hitta någon mellan 12 moduler och 1 meter?
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag har aldrig hört talas om någon sådan paragraf. Kan man anse att det är enligt god elsäkerhetsmässig praxis så är det okej. Dokumentera noggrant.
Dom "ologiska" paragraferna är nog mest ologiska för "amatörer", och du kan kapa som du vill. Inte heller jag kan se nån svårighet med översyn. Och en en meters skena kan du ju kapa till det mått som du vill ha, se bara till att du inte kapar så att det blir risk för överledning i kapändan.
Får tacka för svaren så här långt, bra att ha en bekräftad väg framåt att utnyttja platsen
Det som elmont skriver måste jag skriva under på. I mitt fall satsade jag på kvalitetsmaterial (Hager) när det var dags för byte av central men tyvärr råkade elektriken lämna en avsevärd mängd kopparspån i plastkapslingen kring fasskenorna vid kapningen och dessutom var någon av fasena böjda så plasten var lite ihoptryckt. Förmodligen ingen risk för kortis men ändå ett lite antiklimax att se. Grädden på moset var beröringsskydd av eltejp.
Det som elmont skriver måste jag skriva under på. I mitt fall satsade jag på kvalitetsmaterial (Hager) när det var dags för byte av central men tyvärr råkade elektriken lämna en avsevärd mängd kopparspån i plastkapslingen kring fasskenorna vid kapningen och dessutom var någon av fasena böjda så plasten var lite ihoptryckt. Förmodligen ingen risk för kortis men ändå ett lite antiklimax att se. Grädden på moset var beröringsskydd av eltejp.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 942 inlägg
Därför klipper jag fasskenorna med en kraftig avbitare.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag brukar lyfta ur skenorna och klippa så nära gaffeln som möjligt
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Hade en Hagerskena för någon månad sedan och om jag inte minns fel, så fanns det försvagningar i skenan, så att det bara var att skjuta ut den ur plasten och bryta av på lämpligt ställe, enkelt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden