49 756 läst ·
38 svar
50k läst
38 svar
1,5 eller 2,5 ?
Sida 1 av 3
När jag köpte ledningarna så kunde jag välja på 1,5 och 2,5. Försäljaren menade att 2,5 var bättre på längre sträckor men att det absolut inte var något problem att använda på kortare sträckor heller. Fick inte tag på min elektriker så jag tänkte att det var säkrast att ta 2,5mm då priskillnaden var försumbar.
Så nu har jag dragit 2,5 ledningar överallt i rummet och skall stänga väggarna om det.
ÄR 2.5mm helt OK eller bör jag dra om med 1,5mm ?
Så nu har jag dragit 2,5 ledningar överallt i rummet och skall stänga väggarna om det.
ÄR 2.5mm helt OK eller bör jag dra om med 1,5mm ?
Och elektrikern kommer säkert att gnälla lite, för 2,5 mm2 är betydligt besvärligare att jobba med än 1,5mm2.
Ett generellt råd är att INTE lita på försäljare av elmatr. dom har oftast ingen eller liten koll på vad man ska/bör använda.
Ett generellt råd är att INTE lita på försäljare av elmatr. dom har oftast ingen eller liten koll på vad man ska/bör använda.
Såg på den lokala biltema affären härom veckan en skylt om att "Försäljarna får inte ge råd om elinstallationer eller elmaterials användning" lr nått i den stilen. Kanske kan kännas som en lämplig idé.
Är det en hel grupp 2,5 mm2. Då kan man användsa 13 A säkring för den. även16 A funkar, men det är inget att rekommendera i ett vanligt bostadsrum eftersom det finns så många 2 G 0.75 anslutnings kablar som inte står under uppsikt vid en ev. kortslutning.
Gah, vad trött jag blir...
Har dragit upp en EKK (inte säker på namnet här, men en kabel med 3 ledare för utanpåliggande bruk) genom golvet från källaren till första apparatdosan och därefter går jag med nämda 3 ledare vidare i hela rummet.
Jag kan ge mig %"#¤% på att de tre ledarna i kabeln är 1,5mm.
Har dragit upp en EKK (inte säker på namnet här, men en kabel med 3 ledare för utanpåliggande bruk) genom golvet från källaren till första apparatdosan och därefter går jag med nämda 3 ledare vidare i hela rummet.
Jag kan ge mig %"#¤% på att de tre ledarna i kabeln är 1,5mm.
Inget direkt regelmässigt fel att blanda olika areor i samma gruppledning, mindre lämpligt dock. Sen måste man givetvis utgå efter den minsta arean vid val av avsäkring.
Mindre lämpligt kan jag leva med så länge det inte innebär någon risk för något.. Är ju trots allt ett barnrum så är det någonstans man vill att det skall vara så säkert som möjligt är det ju här.snaggletooth skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Risken som finns är väl att någon i framtiden lossar på ett uttag och ser att där allt är 2.5 mm2 och då går och säkrar upp till 16 A utan att veta att matningen bara är på 1.5 mm2.
Plus att det kan skapa en del huvudbry när man blandar areor.
Nu är väl risken för det ganska låg, men man vet ju aldrig.
I ett hus så brukar man använda 1.5 mm2 till allt förutom häll, ugn, bastu och liknande tunga förbrukare.
//Patrik
I ett hus så brukar man använda 1.5 mm2 till allt förutom häll, ugn, bastu och liknande tunga förbrukare.
//Patrik
Nu gör du väl lite mer kontroller än att bara kollar i ett uttag när du säkrar upp? Förhoppningsvis slår man ju ett öga i centralen också..Patrik_Hed skrev:Risken som finns är väl att någon i framtiden lossar på ett uttag och ser att där allt är 2.5 mm2 och då går och säkrar upp till 16 A utan att veta att matningen bara är på 1.5 mm2.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Men är det väldigt svårt att byta första delen då så du får 2,5 hela vägen?
Det var ett rent hel#%e att få igenom EKK:n genom golvet då det gamla hålet gick i 90 grader och bara den vertikala delen hade rörHardley Worthit skrev:
Sen skall den gå genom ett flexirör en bit innan apparatdosan också..
Damnit jag firade med gott dyrt vin när jag fick igenom 1,5mm EKK:n!