3 010 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Hög standbyförbrukning - billiga elmätare
Det dyker upp trådar lite då och då om chockande standbyförbrukningar på diverse apparater. Har även sett artiklar och tv-inslag om just detta.
Felet många gör är att de litar helt blint på billiga elmätare man sätter i vägguttaget, de tv-inslag jag sett har också använt dem.
I alla trådarna här brukar det ju kommenteras att det inte är den riktiga förbrukningen (W) utan istället VA man ser i de billiga elmätarna.
Tänkte inte gå in på vad det beror på, om man är intresserad finns det bra beskrivet på Wikipedia
Billiga elmätare visar alltså VA men man betalar för W.
Ja vart ville jag komma med detta inlägg då.. som sagt så har det beskrivits i text många ggr hur fel en elmätare kan visa, jag tänkte istället komma med lite "riktiga exempel" på hur fel det kan bli.
Här är tex min laddare till den bärbara datorn ansluten men ej inkopplad i datorn.

Den flackar mellan 0,1W och 0,0W, den förbrukar så gott som inget! Det är ju detta som är den korrekta mätningen som vi betalar för
Kollar man på undre siffran som visar VA, 3,4VA. Detta är alltså vad en billig elmätare hade visat, känns ju som onödiga watt om de nu hade varit detta man betalat för vilket det som sagt inte är.
Siffran längst ner anger effektfaktorn, alltså skillnaden mellan VA och W.
Testade även hur mycket min damsugare drog, den har reglerbar effekt.
Ju mer man reglerar ner effekten, ju större skillnad blir det på VA och W
YouTube-klipp dammsugare
Det har säkert smugit sig in något fel i inlägget, syftet var mest att visa hur fel en billig elmätare visar. Det dyker ju som sagt upp trådar rätt så ofta om hur höga standbyförbrukningar folk har, men som i själva verket oftast är mätfel.
Felet många gör är att de litar helt blint på billiga elmätare man sätter i vägguttaget, de tv-inslag jag sett har också använt dem.
I alla trådarna här brukar det ju kommenteras att det inte är den riktiga förbrukningen (W) utan istället VA man ser i de billiga elmätarna.
Tänkte inte gå in på vad det beror på, om man är intresserad finns det bra beskrivet på Wikipedia
Billiga elmätare visar alltså VA men man betalar för W.
Ja vart ville jag komma med detta inlägg då.. som sagt så har det beskrivits i text många ggr hur fel en elmätare kan visa, jag tänkte istället komma med lite "riktiga exempel" på hur fel det kan bli.
Här är tex min laddare till den bärbara datorn ansluten men ej inkopplad i datorn.
Den flackar mellan 0,1W och 0,0W, den förbrukar så gott som inget! Det är ju detta som är den korrekta mätningen som vi betalar för
Kollar man på undre siffran som visar VA, 3,4VA. Detta är alltså vad en billig elmätare hade visat, känns ju som onödiga watt om de nu hade varit detta man betalat för vilket det som sagt inte är.
Siffran längst ner anger effektfaktorn, alltså skillnaden mellan VA och W.
Testade även hur mycket min damsugare drog, den har reglerbar effekt.
Ju mer man reglerar ner effekten, ju större skillnad blir det på VA och W
YouTube-klipp dammsugare
Det har säkert smugit sig in något fel i inlägget, syftet var mest att visa hur fel en billig elmätare visar. Det dyker ju som sagt upp trådar rätt så ofta om hur höga standbyförbrukningar folk har, men som i själva verket oftast är mätfel.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 903 inlägg
bra.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Kan det inte vara så att de chockhöjningar av elräkningen många abonnenter rapporterats ha erfarit efter det att de nya fjärravlästa elmätarna monterats in av elleverantörerna också handlar om mätfel?
Jag har tidigare kollat min dator med "billig elmätare" och trott att den ligger på närmre 70W när den är igång och laddar batteriet.
Fick en glad överraskning när jag kollade med den lite bättre mätaren

Jag trodde faktiskt en nätadaptern till en bärbar dator skulle ligga bra mycket närmare Cosφ 1 än de 0,44 som den ligger på...
Fick en glad överraskning när jag kollade med den lite bättre mätaren
Jag trodde faktiskt en nätadaptern till en bärbar dator skulle ligga bra mycket närmare Cosφ 1 än de 0,44 som den ligger på...
Det kan säkert handla om mätfel, men mest troligt att deras gamla elmätare elmätare "snurrade" för saktaAsgarvad skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 903 inlägg
Det har ju konstaterats fel på mätarna i en del fall, och det finns säkert fler sådana fall. Men det finns också en annan effekt. De ny mätarna ger ju räkningar med den faktiska förbrukningen månad för månad. Vi har ex. nu fått väldigt mycket högre elräkning under de mer extrema vintermånaderna, men också lägre under sommaren.
Om man har ett gammalt hus med dålig isolering så stämde inte de gamla beräkningsmodellerna för förbrukningens fördelning över året. Vi förbukar avseävrt mer el i december och Januari än vad vi blev debiterade för med den gamla modellen. Men det jämnade ungefär ut sig över året. Med de gamla mätarna betalade jag som värst 6000 kr för Januari ett år, nu med den riktiga förbrukningen och de högre priserna så kostade December 14 000 för oss.
Men nu skall det bli bergvärme, vi har succesivt konverterat huset från direktel till vattenburet. Sista radiatorn monterades i höstas, men vi fick inte tid att upphandla bergvärme inför den här vintern.
Om man har ett gammalt hus med dålig isolering så stämde inte de gamla beräkningsmodellerna för förbrukningens fördelning över året. Vi förbukar avseävrt mer el i december och Januari än vad vi blev debiterade för med den gamla modellen. Men det jämnade ungefär ut sig över året. Med de gamla mätarna betalade jag som värst 6000 kr för Januari ett år, nu med den riktiga förbrukningen och de högre priserna så kostade December 14 000 för oss.
Men nu skall det bli bergvärme, vi har succesivt konverterat huset från direktel till vattenburet. Sista radiatorn monterades i höstas, men vi fick inte tid att upphandla bergvärme inför den här vintern.
Jag kör med en Voltcraft Energy Logger 3500, skulle tro den är rätt likvärdig med Energy Logger 4000 som finns på Conrad nu.Avemo skrev:
Tack för infon. För att vara lite besserwisser: Effektfaktorn kan vara samma som cosφ men måste inte vara det. För switchande spänningsomvandlare är cosφ mycket nära 1, men strömmen är långt ifrån sinusformad. Därför blir effektfaktorn låg trots liten fasvinkel.
Erik
Erik
Klart man skall vara besserwisser om man får chansen 
Jag tänkte mig inte för när jag skrev om cosφ i samband med den switchade trafon.
Det står cosφ i displayen på energimätaren, men den visar ju i själva verktet effektfaktorn, som du säger kan vara samma som cosφ men inte alltid.
Det står också beskrivet i wikilänken i min första post, när cosφ inte är lika med effektfaktor (icke-linjära laster)
Jag tänkte mig inte för när jag skrev om cosφ i samband med den switchade trafon.
Det står cosφ i displayen på energimätaren, men den visar ju i själva verktet effektfaktorn, som du säger kan vara samma som cosφ men inte alltid.
Det står också beskrivet i wikilänken i min första post, när cosφ inte är lika med effektfaktor (icke-linjära laster)
Hur många år tar det att tjäna in ett sådant inköp?nsiak skrev:
Blir inte de få överskjutande watten i standby endast som en liten extra värme i stugan?
Bara genom att koppla in den så drar den ju 1,8w i egenförbrukning.
Vem har sagt att jag skulle vilja tjäna in inköpet av min elmätare? Jag köpte den av intresse för att se vad saker och ting verkligen drar. Även för loggfunktionen (den kan spara data i upp till 6 månader vilket man överför till dator via SD-kort och får en graf över förbrukningen). Jo förresten, nu när jag tänker efter så har den redan betalt sig! Jag köpte en ny kyl/frys strax efter inköpet av Energy Loggern, det pga att den gamla drog 1400kWh per år, den nya jag köpte ligger på under 300kWh.. Snart är både logger och kyl/frys avbetalda...
Jag har snarare fått vänner och bekanta till att inte gå och köpa massa onödiga grenuttag med en löjlig strömbrytare med inbyggd lampa som de stänger av tv-anläggningen på. Den är ju en energitjuv om något, de flesta orkar ju inte stänga av den efter ett tag. Då har de istället en standbyförbrukning på kanske 2W från tv, stereo, digitalboxar osv. PLUS den där lampan i grenuttaget på 3W
Jag har snarare fått vänner och bekanta till att inte gå och köpa massa onödiga grenuttag med en löjlig strömbrytare med inbyggd lampa som de stänger av tv-anläggningen på. Den är ju en energitjuv om något, de flesta orkar ju inte stänga av den efter ett tag. Då har de istället en standbyförbrukning på kanske 2W från tv, stereo, digitalboxar osv. PLUS den där lampan i grenuttaget på 3W
Medlem
· Västra Götaland
· 1 inlägg
Hej!
Vi är tre grabbar som läser sjöingenjören på chalmers och nu har vi haft elpraktik och då passa vi på att granska en energimätare från Clas Ohlson som heter Power Meter PM498. Vi jämförde denna mätare med ett betydligt dyrare Flukeinstrument. Mer information följer i den bifogade rapporten. Fick ladda upp rapporten i flera delar eftersom filen var för stor.
Trevlig läsning!
MVH
Niklas, Johan och Christian
Vi är tre grabbar som läser sjöingenjören på chalmers och nu har vi haft elpraktik och då passa vi på att granska en energimätare från Clas Ohlson som heter Power Meter PM498. Vi jämförde denna mätare med ett betydligt dyrare Flukeinstrument. Mer information följer i den bifogade rapporten. Fick ladda upp rapporten i flera delar eftersom filen var för stor.
Trevlig läsning!
MVH
Niklas, Johan och Christian
Bra jobbat! Hade dock varit intressant att få se mätningar på olinjära laster/switchade nätdelar typ mobilladdare, dator, platt-tv o.s.v. också.
Hade varit intressant att se mer normala laster än seriekopplade transformationer och spolar samt högeffektsförbrukar utan mer standby på förstärkare, tv-boxar och liknande.
Men tack för testet, ger ju en fingervisning om inte annat.
Men tack för testet, ger ju en fingervisning om inte annat.
Klicka här för att svara