11 894 läst ·
36 svar
12k läst
36 svar
Vilken höjd och vilken säkring
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag skulle säga att höjden är godkänd. Men då är jag inte bortskämd med centraler som sitter servicevänligt till. Företaget här har alltid satt centralerna högt upp och illa till för att de ska synas så lite som möjligt. En annan ovana man haft är att alltid välja en så liten kapsling som möjligt - dvs inget utrymme över för utbyggnad. Vilket resulterar i att det blir extra lådor varje gång det ska byggas ut någonstans. Rena dumsnålheter!
Se till att du åtminstone har en rad över Mikael
Se till att du åtminstone har en rad över Mikael
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Det får väl gå då...jag hittar två mått nämligen, 2.0 meter som gäller för centrumlinjen på den översta apparatraden, och 2.2 meter (som lär stå i SS 437 01 45) som gäller för centralens överkant. Dock oklart om det finns absoluta regler för detta idag annat än att det ska vara "lättillgängligt". Senast det stod något i föreskrifterna var i ELSÄK-FS 1999:5 och där står det 2.0 meter.
Jag kan fortsätta i samma tråd med en till fråga.
Matningen till centralen är en N1XV 5g6, som kommer ur ett gult kabelrör genom plattan.
Jag funderar på att bara dra upp den till centralen så här, någon klammer bara.
På vänster sida om centralen ska det bli en vägg i 90° som passerar över kabelskyddsröret.
En sån här kabel rör man ju knappast på de närmaste 20-50 åren, så jag tycker inte det spelar någon roll ifall man måste riva väggen om man skulle behöva komma åt den.
Matningen till centralen är en N1XV 5g6, som kommer ur ett gult kabelrör genom plattan.
Jag funderar på att bara dra upp den till centralen så här, någon klammer bara.
På vänster sida om centralen ska det bli en vägg i 90° som passerar över kabelskyddsröret.
En sån här kabel rör man ju knappast på de närmaste 20-50 åren, så jag tycker inte det spelar någon roll ifall man måste riva väggen om man skulle behöva komma åt den.
Klicka här för att svara