Mikael_L skrev:
Så här skrev i alla fall snaggle ...

Men det var ett tag sen, regler förändras hela tiden ... :x
Du får helt enhet konstruera en anordning för att steglöst kunna ställa höjden efter gällande standard :cool:

Rikard Ågren skrev:
Du får helt enhet konstruera en anordning för att steglöst kunna ställa höjden efter gällande standard :cool:
d^_^b En sån där motor för höj- och sänkbara kontorsbord monterad under centralen som kör den upp och ner.

//Patrik

Mikael_L
Jag får göra ett hydrauliskt lyftbart golv i huset. Säkringscentralen kan man ju inte hålla på och joxa med. FK går ju av om man håller på och böjer i den. RK kanske ... :x

Jag skulle säga att höjden är godkänd. Men då är jag inte bortskämd med centraler som sitter servicevänligt till. Företaget här har alltid satt centralerna högt upp och illa till för att de ska synas så lite som möjligt. En annan ovana man haft är att alltid välja en så liten kapsling som möjligt - dvs inget utrymme över för utbyggnad. Vilket resulterar i att det blir extra lådor varje gång det ska byggas ut någonstans. Rena dumsnålheter!

Se till att du åtminstone har en rad över Mikael

Mikael_L
Oja, den där är alldeles för stor för vårt hus, inte ens två tredjedelar kommer bestyckas i början.

Det får väl gå då...jag hittar två mått nämligen, 2.0 meter som gäller för centrumlinjen på den översta apparatraden, och 2.2 meter (som lär stå i SS 437 01 45) som gäller för centralens överkant. Dock oklart om det finns absoluta regler för detta idag annat än att det ska vara "lättillgängligt". Senast det stod något i föreskrifterna var i ELSÄK-FS 1999:5 och där står det 2.0 meter.

Mikael_L
Jag kan fortsätta i samma tråd med en till fråga.

Matningen till centralen är en N1XV 5g6, som kommer ur ett gult kabelrör genom plattan.
Jag funderar på att bara dra upp den till centralen så här, någon klammer bara.
På vänster sida om centralen ska det bli en vägg i 90° som passerar över kabelskyddsröret.

En sån här kabel rör man ju knappast på de närmaste 20-50 åren, så jag tycker inte det spelar någon roll ifall man måste riva väggen om man skulle behöva komma åt den.

• matning-elcentr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.