26 407 läst ·
72 svar
26k läst
72 svar
Normal nattförbrukning?
Hoppas att du bara var ironisk Göran. Vedeldningen kanske ryker lite om man eldar okunnigt men koldioxidtillskott blir det inte till skillnad från delar av elen som görs av tysk brunkolseldning.
Beräknade att min el (exkl värmepumpar) för februari stannade på under 400 kWh. Till sommaren skall jag ner under 300 på nytt. Bytt några lysrör på 72 watt till 8 watt LED. Detta bör minska elen med 10-20 kWh/mån.
Beräknade att min el (exkl värmepumpar) för februari stannade på under 400 kWh. Till sommaren skall jag ner under 300 på nytt. Bytt några lysrör på 72 watt till 8 watt LED. Detta bör minska elen med 10-20 kWh/mån.
Värnar om miljön genom ren el från Vattenfalls kolkraftverk i Tyskland eller kärnkraftverken? Och kom inte och säg att du köper grön el för allt kommer från samma trådar...R Göran skrev:
Ja det var väl lite kryddat. Jag hade egentligen inte för avsikt att starta tredje världskriget. Huruvida det kommer CO2 eller inte är omtvistat. En del hävdar att trädet tagit upp lika mycket under sin livstid. De har dock glömt att 1/3 av detta finns kvar i rot och rotsystem, som sedan förmultnar och bildar metan, vilket är en än värre växthusgas. Däremot kommer det mycket annat godis i röken bl a dioxiner, som är rejält giftiga. I värmeverken, som eldar med flis finns det sk cyklotroner, som tar hand om mycket av dessa problem. Det har man knappast möjlighet att ha hemma. Men som sagt det var ju inte detta denna tråd handlade om utan hur mycket en normal nattförbrukning utgör! Jag beställer alltid kärnkraft av princip - möjligen får jag även vattenkraft. Det kan jag stå ut med. Grön el är jag ointresserad av! Det är ett enda stort lurendrejeri! 2.000 vindkraftverk svarar för 0,3% av Sveriges energiförsörjning
Energislag..TWh.. % .. koldioxidutsläpp
1. olja........... 194. 31,5 . ja
2. kärnkraft.. 184. 29,9 . nej
3. bio/ved..... 123. 20,0 . ja
4. vattenkraft.. 69. 11,2 . nej
5. kol............... 27... 4,4 . ja
6. gas............. 10... 1,6 . ja
7. värmepump 6... 1,0 . nej
8. vindkraft.... ...2... 0,3 . nej
Totalt ........... 615..100,0%
Energislag..TWh.. % .. koldioxidutsläpp
1. olja........... 194. 31,5 . ja
2. kärnkraft.. 184. 29,9 . nej
3. bio/ved..... 123. 20,0 . ja
4. vattenkraft.. 69. 11,2 . nej
5. kol............... 27... 4,4 . ja
6. gas............. 10... 1,6 . ja
7. värmepump 6... 1,0 . nej
8. vindkraft.... ...2... 0,3 . nej
Totalt ........... 615..100,0%
Oj, jag kanske var nära att trampa i klaveret. Sambon brukar alltid dra ur sladden till dammsugare, en Electrolux UltraSilencer 3-4 år gammal, och jag stör mig på det. Drar tom en inkopplad dammsugare också något utan att den är igång? Var helt säker på att den inte gör det men läste om micro, spis och fläkt i kök ett par sidor bak.
Jag håller däremot koll på spänningsomvandlare till våra tre laptops, typ 90W styck, och slår av dem när de inte används.
Jag håller däremot koll på spänningsomvandlare till våra tre laptops, typ 90W styck, och slår av dem när de inte används.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det beror nog på vad det är för dammsugare. Alla apparater som har mikrobrytare eller motsvarande för att slå på eller av har en liten förbrukning även när de är avstängda. På apparater som är något eller ett par år gamla är det dock ganska lite. Sedan kanske två år får det inte vara mer än en watt har jag för mig.nikasp skrev:Oj, jag kanske var nära att trampa i klaveret. Sambon brukar alltid dra ur sladden till dammsugare, en Electrolux UltraSilencer 3-4 år gammal, och jag stör mig på det. Drar tom en inkopplad dammsugare också något utan att den är igång? Var helt säker på att den inte gör det men läste om micro, spis och fläkt i kök ett par sidor bak.
Erik
Göran. Din beskrivning av energisystemet haltar en del. Kärnkraft 184 TWh? Ja om man räknar med varmvattnet som spolas ut ur kylsystemet. Olja 194 TWh som främst driver fordon med låg verkningsgrad. Vindkraften däremot producerar el som kan användas med upp till 100% verkningsgrad, Du har blandat hop elproduktion med elkonsumtion t.ex. värmepumpar och blandat el med värme o.s.v. När det gäller biobränslen så är klimateffekterna ganska väl utredda men visst kan det finnas en del skadliga ämnen i rökgaserna om man eldar ineffektivt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden