Jag behöver montera ett uttag för vattenkokare i en Trinett (skåp med inbyggd diskbänk och kokplattor) i en verksamhetslokal (ej bostad).

Vad gäller för regler i detta fall? 60 cm från kranen? Det saknas jordfelsbrytare.

Så vitt jag vet så gäller inga speciella regler. Använd sunt förnuft, säger jag.

//Patrik

Fast....det ska väl monteras JFB om uttaget kan användas av "lekman"?

Om det bara komplettering av ett uttag så gäller inte regeln med JFB. (Har för mig att Elsäkerhetsverket kom ut med något meddelande som förtydligade just det.)

Men jag ska erkänna att jag bara är 95 % säker på att det var så.

//Patrik

Det stämmer du behöver inte montera JFB om du bara ska komplettera...
Men det är ju ganska dumt att inte göra det.

Akzid skrev:
Det stämmer du behöver inte montera JFB om du bara ska komplettera...
Men det är ju ganska dumt att inte göra det.
Håller med, men det får anstå till senare när jag kan få disponera byggnaden bättre.

Det är en ganska stor riktigt snårig proppcentral i kåken, FTX installation med värmepump plus skyltbelysning mm så jag misstänker att det kan bli en del felsökning om jag bygger på en JFB.

mycke_nu skrev:
Håller med, men det får anstå till senare när jag kan få disponera byggnaden bättre.

Det är en ganska stor riktigt snårig proppcentral i kåken, FTX installation med värmepump plus skyltbelysning mm så jag misstänker att det kan bli en del felsökning om jag bygger på en JFB.
Gillar den där ursäkten mycket, "Misstänker att det kan bli en del felsökning"
Får höra det ganska ofta när man är ute hos kunder och jag brukar svara att jag misstänker att det finns viss personfara här också.

Jfbr bryter väldigt sällan av misstag, det är 99% risk att det är något fel i anläggningen. Få det hellre fixat innan någon kommer till skada.

Självklart är det världens dummaste ursäkt för att inte montera en JFB.

Problemet är att lokalen används flitigt så det får vänta tills det går att koppla bort olika system utan att det påverkar verksamheten.

Det är världens dummaste ursäkt men den absolut vanligaste så var roligt att höra :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.