2 184 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Uttag i Trinett
Jag behöver montera ett uttag för vattenkokare i en Trinett (skåp med inbyggd diskbänk och kokplattor) i en verksamhetslokal (ej bostad).
Vad gäller för regler i detta fall? 60 cm från kranen? Det saknas jordfelsbrytare.
Vad gäller för regler i detta fall? 60 cm från kranen? Det saknas jordfelsbrytare.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Så vitt jag vet så gäller inga speciella regler. Använd sunt förnuft, säger jag.
//Patrik
//Patrik
Fast....det ska väl monteras JFB om uttaget kan användas av "lekman"?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Om det bara komplettering av ett uttag så gäller inte regeln med JFB. (Har för mig att Elsäkerhetsverket kom ut med något meddelande som förtydligade just det.)
Men jag ska erkänna att jag bara är 95 % säker på att det var så.
//Patrik
Men jag ska erkänna att jag bara är 95 % säker på att det var så.
//Patrik
Håller med, men det får anstå till senare när jag kan få disponera byggnaden bättre.Akzid skrev:
Det är en ganska stor riktigt snårig proppcentral i kåken, FTX installation med värmepump plus skyltbelysning mm så jag misstänker att det kan bli en del felsökning om jag bygger på en JFB.
Gillar den där ursäkten mycket, "Misstänker att det kan bli en del felsökning"mycke_nu skrev:
Får höra det ganska ofta när man är ute hos kunder och jag brukar svara att jag misstänker att det finns viss personfara här också.
Jfbr bryter väldigt sällan av misstag, det är 99% risk att det är något fel i anläggningen. Få det hellre fixat innan någon kommer till skada.
Självklart är det världens dummaste ursäkt för att inte montera en JFB.
Problemet är att lokalen används flitigt så det får vänta tills det går att koppla bort olika system utan att det påverkar verksamheten.
Problemet är att lokalen används flitigt så det får vänta tills det går att koppla bort olika system utan att det påverkar verksamheten.
Det är världens dummaste ursäkt men den absolut vanligaste så var roligt att höra 
Klicka här för att svara