Hej alla experter,

Kan man använda Julas 8mm wire för att potentialutjämna armeringen i plattan för vårt villabygge? http://www.jula.se/wire-for-skogskran-8-mm-123355

Om det är OK hur bör man då dra upp den ur betongen för att sedan kunna ansluta den till potentialutjämningsskenan?

Har sett att tex Elrond har en syrafast kontaktplatta, men finns det något alternativ som man som privatperson kan köpa?

Redigerat:
Då jag är smådum och samtidigt nyfiken så undrar jag vad fördelen är med att jorda vattenrör,elementrör,pansarrör osv samt i detta fallet armering i plattan?
Kan förstå vitsen ifall man tycker det är roligt att grilla korv mellan vattenkranen och eluttaget men vad finns det mer för nytta med det?

Det är tex väldigt bra när blixten slår ner i närheten att det inte bli 250 000 V mellan golvet och diskbänken. :)

Även när det inte är sådan dramatik så avjälper ofta potentialutjämning vagabonderande strömmar, kittlingar i duschen och störningar på datakommunikation.

Vi använde wirelås till att koppla ihop alla armeringsmattor och ett par meter 6 mm wire som kopplades till potentialskenan. Det är ett enkelt sätt att underlätta för personer med elallergi, om det nu gör någon skillnad.

grävaren skrev:
Vi använde wirelås till att koppla ihop alla armeringsmattor och ett par meter 6 mm wire som kopplades till potentialskenan. Det är ett enkelt sätt att underlätta för personer med elallergi, om det nu gör någon skillnad.
Drog du ingen sammanhängande wire?
Hur gjorde du med wiren när du passerade plattan, bockat plattjärn, lät wiren sticka upp eller nått annat?

Ingen wire mellan armeringen, bara wirelås. Wiren går upp ur plattan vid säkringscentralen, intill kabelröret från mätarskåpet.

• DSC00018.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
grävaren skrev:
Ingen wire mellan armeringen, bara wirelås. Wiren går upp ur plattan vid säkringscentralen, intill kabelröret från mätarskåpet.
Så Wiren är kopplad till huvudjordningsskenan som du har i mätarskåpet? Var anslöt du wiren till armeringen?

Vajern ska fästas vid två punkter på varje armeringsnät har jag för mig.

Det jag sneglat på är www.elrond.se/sitespecific/elrond/files/pus-paket.pdf
Där har de dragit wire/stållina, 8mm mellan samtliga armeringsmattor. Tänkte dock få ner priset genom att hitta wire på tex. Jula och sedan köra med wirelås/klämmor.

Dock undrar jag om det funkar med galvad wire, eller om man borde ha någon annan typ av wire...

Det är ju vad som används i länken du hänvisar till...

injonil skrev:
Det är ju vad som används i länken du hänvisar till...
Jo, men jag lästa någonstans att det skulle vara varmgalvat och inte elförzinkat... Undrar vad Julas wire är?

Det ska vara galvat, inte elförzinkat.

Blindnit skrev:
Då jag är smådum och samtidigt nyfiken så undrar jag vad fördelen är med att jorda vattenrör,elementrör,pansarrör osv samt i detta fallet armering i plattan?
Kan förstå vitsen ifall man tycker det är roligt att grilla korv mellan vattenkranen och eluttaget men vad finns det mer för nytta med det?
Man slipper farliga beröringsspänningar mellan utsatta ledande delar tex diskbänk och element. Eftersom alla främmande ledande delar sammanbinds får dessa samma elektriska potential vilket gör att det, vid ett eventuellt fel i någon utrustning som har kontakt med någon av dessa delar inne eller utanför huset, inte uppstår någon potentialskillnad och därmed blir det inte farligt

Viktigt är då att samtliga främmande ledande delar som kommer in i huset sammanbinds, annars blir faran vid fel större

Lite så jag tänkte med.
Jord är farligare än ickejord ifall allt inte står rätt till.
Om jag förtått det rätt?

Anledningen till frågan var mest för att jag då jag bytte en strömbrytare i badrummet så mätte jag lite på tåtarna och mätte även på själva metallramen på brytaren och insåg att den var ledande.
Tyckte först det var skumt men kom snabbt på att då det är en gammal installation med plåtrör så är dom jordade.
Känns lite fel men det ska väl va så :)
Kollade även elementet,samma där så allt är som det ska men känns ändå lite fel.

Redigerat:
injonil skrev:
Det ska vara galvat, inte elförzinkat.
Julas wire var förzinkad, så den funkar inte då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.