5 935 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Räta upp vägg - montering av dosor
Sida 1 av 2
Har reglat upp en köksvägg och isolerat. Nu tänkte jag ringa elektrikern för att be honom montera upp diverse apparat och kopplingsdosor. Efteråt vill jag räta upp väggen (hela huset lutar lite) och differensen blir då som mest ca 2 cm vid golvet och noll vid innertaket. Vi använder inte gips i vårt hus utan 22 mm spontant virke (diffusionsöppen konstruktion)
Frågan jag ställer är: Är det här något som elektrikern måste veta/ta hänsyn till vid monteringen?
Alternativet är väl helt utanpåliggande montering med kulo?
Frågan jag ställer är: Är det här något som elektrikern måste veta/ta hänsyn till vid monteringen?
Alternativet är väl helt utanpåliggande montering med kulo?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Vad har du reglat upp väggen med? 1 tum?
//Patrik
//Patrik
Har du först reglat upp sedan elektiker och sedan rätta upp ??? När elektriken kommer vill han att det skall vara upprättat och klart så han vet nivån där dosorna skall monteras. 22mm spontat Målar du detta eller klär det med något ?
reglingen är 45*45 med vägg av stående 22 mm råspont, därefter kommer ett ytskikt i form av pärlspont eller breda liggande brädor (vi har inte bestämt oss än). Upprätningen kommer under ytskiktet.
Det var helt omöjligt att göra väggen rak från början pga husets lutning.
Det var helt omöjligt att göra väggen rak från början pga husets lutning.
Redigerat:
Vad fyller 22mm råspont för funktion ?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Om du har reglat 45x45 så behöver inte elektrikern veta något om detta innan. Inom det området kan han dra slang och sätta dosor.
//Patrik
//Patrik
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Fan vad smart! Ok, men nu är det gjort...
Här några bilder som kanske lättare visar hur det ser ut.
De två sista bilderna är de som visar hur det ser ut just nu.
http://www.facebook.com/album.php?aid=168145&id=621356024&l=3d612fa640
//William
Här några bilder som kanske lättare visar hur det ser ut.
De två sista bilderna är de som visar hur det ser ut just nu.
http://www.facebook.com/album.php?aid=168145&id=621356024&l=3d612fa640
//William
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 813 inlägg
det där med uppregling och karmskruv var ju ett helt lysande förslag, tackar. Står inför ett liknande projekt under våren.
