Har reglat upp en köksvägg och isolerat. Nu tänkte jag ringa elektrikern för att be honom montera upp diverse apparat och kopplingsdosor. Efteråt vill jag räta upp väggen (hela huset lutar lite) och differensen blir då som mest ca 2 cm vid golvet och noll vid innertaket. Vi använder inte gips i vårt hus utan 22 mm spontant virke (diffusionsöppen konstruktion)
Frågan jag ställer är: Är det här något som elektrikern måste veta/ta hänsyn till vid monteringen?
Alternativet är väl helt utanpåliggande montering med kulo?

Vad har du reglat upp väggen med? 1 tum?

//Patrik

Har du först reglat upp sedan elektiker och sedan rätta upp ??? När elektriken kommer vill han att det skall vara upprättat och klart så han vet nivån där dosorna skall monteras. 22mm spontat Målar du detta eller klär det med något ?

reglingen är 45*45 med vägg av stående 22 mm råspont, därefter kommer ett ytskikt i form av pärlspont eller breda liggande brädor (vi har inte bestämt oss än). Upprätningen kommer under ytskiktet.

Det var helt omöjligt att göra väggen rak från början pga husets lutning.

Redigerat:
Vad fyller 22mm råspont för funktion ?

Hade du ställt reglarna så hade det ju gått. Då hade du kunnat strunta i råsponten och bara kört liggande panel.

Om du har reglat 45x45 så behöver inte elektrikern veta något om detta innan. Inom det området kan han dra slang och sätta dosor.

//Patrik

Fixar_Krille skrev:
Vad fyller 22mm råspont för funktion ?
Istället för gipsskiva - lättare att skruva upp tunga saker i samt använder en diffusionsöppen konstruktion med fiberisolering isället för gängse mineralull och fuktspärr.

Normalt rättar man upp väggen med reglingen, mycket lätt att få till perfekt om man fäster reglarna med karmskruv. Bara ett litet tipps till andra som slipper göra samma "misstag".

Patrik_Hed skrev:
Om du har reglat 45x45 så behöver inte elektrikern veta något om detta innan. Inom det området kan han dra slang och sätta dosor.

//Patrik
Det gör inget att dosorna lutar lite då för att uttagen ska bli rätt på ytskiktet?

Lutar regeln så kan man ju sätta dosan rakt i alla fall, samt lite snett fungerar.

Så det finns möjlighet till distansringar som kan ta avståndet? Jag trodde att dosans framkant var tvungen att gå kant i kant med ytskiktet?

Olika dosor för olika djup där ringen är justerbar från dosans framkant till ca 30 mm

det där med uppregling och karmskruv var ju ett helt lysande förslag, tackar. Står inför ett liknande projekt under våren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.