9 674 läst ·
13 svar
10k läst
13 svar
110V mellan jord o nolla?!
Skulle till nu i helgen o byta lite urtag, belysning o strömbrytare i källaren men vart så konfunderad att
jag tog en paus...
Kablarna är:
Röd (jord tror jag)
Grå (Fas tror jag eftersom den även är dragen som tändtråd.)
Svart (nolla tror jag)
Men om jag mäter spänningen mellan dessa får jag
230V grå-svart
110V Grå Röd
110V Svart röd
JFB finns och inga som helst problem idag. Skulle tro ledningsdragningen är från 40/50-talet.
Eller ska jag inte lita på mätinstrumentet.
jag tog en paus...
Kablarna är:
Röd (jord tror jag)
Grå (Fas tror jag eftersom den även är dragen som tändtråd.)
Svart (nolla tror jag)
Men om jag mäter spänningen mellan dessa får jag
230V grå-svart
110V Grå Röd
110V Svart röd
JFB finns och inga som helst problem idag. Skulle tro ledningsdragningen är från 40/50-talet.
Eller ska jag inte lita på mätinstrumentet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Eftersom att det inte är 230 V mellan fas och röd så är den förmodligen inte skyddsjord, så vida det inte bara är avbrott på den då. Annars är den antagligen tändtråd.
Om det skulle vara så att röd är tändtråd, finns det någon strömställare som du kan slå till och se om du får 230 V mellan svart och röd?
//Patrik
Om det skulle vara så att röd är tändtråd, finns det någon strömställare som du kan slå till och se om du får 230 V mellan svart och röd?
//Patrik
Den röda är inte ansluten någonstans alt. är det en tändtråd. Att du får 110V beror antagligen på för högohmigt mätinstrument.
Röd, grå, svart kommer från centralen.
Grå går ner till strömrytare, röd o svart går obrutet till lampa.
testade med annan multimeter
230V grå-svart
0V Grå Röd
0V Svart röd
Kanske är så då att röd inte är dragen till skyddsjord i samband med centarlbytet för 3 år sedan. Är det så att man inte kopplar in okänd skyddsjord i nya centraler?
Men hur kan den ena multimetern visa 110V medans den andra 0V
230V grå-svart
0V Grå Röd
0V Svart röd
Kanske är så då att röd inte är dragen till skyddsjord i samband med centarlbytet för 3 år sedan. Är det så att man inte kopplar in okänd skyddsjord i nya centraler?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Den ena multimeter kan vara en högohmig typ och den andra är en lågohmiga typ utan intrumentförstärkare. Är båda digitala eller är den andra ett visarinstrument utan "förstärkare"???Nimajneb skrev:Röd, grå, svart kommer från centralen.
230V grå-svart
0V Grå Röd
0V Svart röd
Verkar lite konstigt att inte koppla in skyddsjord. Hoppas bara att det inte finns några skyddsjordade uttag i gruppen som "går" utan fungerande skyddsjord.
Sitter lampor samt ett urtag kopplat till en frys på den slingan.Tobbe_3 skrev:Den ena multimeter kan vara en högohmig typ och den andra är en lågohmiga typ utan intrumentförstärkare. Är båda digitala eller är den andra ett visarinstrument utan "förstärkare"???
Verkar lite konstigt att inte koppla in skyddsjord. Hoppas bara att det inte finns några skyddsjordade uttag i gruppen som "går" utan fungerande skyddsjord.
Multisarna är dels en simpel digital som säkert är 25år gammal (den visar 0V) samt en nyare från Kjelle: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48113&path=552500000,554000000
Som visar 110V.
Är uttaget till frysen jordat ?? I så fall är det "generalfel".Nimajneb skrev:
Förklarningen till dom lustiga värderna är den höga ingångsimpedansen på 10 M Ohm hos det nya instrumentet. Det är många som blir lurade av konstiga mätvärden från moderna instrument i samband med mätningar på elinstallationer. Dom borde ha ett läge för mätning med lite belastning, vilket vissa instrument har.
super! d^_^bTobbe_3 skrev:Är uttaget till frysen jordat ?? I så fall är det "generalfel".
Förklarningen till dom lustiga värderna är den höga ingångsimpedansen på 10 M Ohm hos det nya instrumentet. Det är många som blir lurade av konstiga mätvärden från moderna instrument i samband med mätningar på elinstallationer. Dom borde ha ett läge för mätning med lite belastning, vilket vissa instrument har.
får ta mig ett snack med elektrikern nästa gång han kommer
Man kan inte generellt säga att röd är skyddsjord, så om den inte var ansluten tidigare så är det dumt att ansluta den till skyddsjord om man inte är säker på vad den används till.Nimajneb skrev:
Röd kan vara antingen skyddsjord eller tändfas. Riktigt farligt, om du letar här på forumet så finns det (minst) en tråd om en person som dog av en strömförande handdukstork. Den var kopplad med skyddsjord till en gulgrön ledare, som längre bort var ihopkopplad med en röd ledare, som visade sig vara tändfas istället för skyddsjord. När lyset var tänt ett par rum bort så var handdukstorken alltså strömförande...
Att koppla in en okänd röd till skyddsjord i en central är väl inte lika farligt, men kan ge effekten att när man försöker tända lyset så går proppen...
Grolt skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden