24 346 läst ·
296 svar
24k läst
296 svar
kommer vi få problem med elektrikern? förberett.
Tysta kunderna när dom frågar varför det inte går att få hjälp med att montera upp utrustning som man redan köpt.
Pratar man om att man vill höja el-standarden så ja då får man inte hjälp med det heller.
Nej då vill man stänga tråden och det är väl lika bra att den stängs eftersom det som sagts talar för sig sjävt.
Jag kan bara tacka dom som har lyckats låta bli att tappa humöret och önska lycka till.
Själv så kommer jag att anlita en bra elektriker om jag får tag i någon efter detta för ryktena går heta och ve den som inte bockar sig djupt för dom höga herrarna.
Pratar man om att man vill höja el-standarden så ja då får man inte hjälp med det heller.
Nej då vill man stänga tråden och det är väl lika bra att den stängs eftersom det som sagts talar för sig sjävt.
Jag kan bara tacka dom som har lyckats låta bli att tappa humöret och önska lycka till.
Själv så kommer jag att anlita en bra elektriker om jag får tag i någon efter detta för ryktena går heta och ve den som inte bockar sig djupt för dom höga herrarna.
Det är egentligen enkelt att svara på varför man inte vill montera mtrl de köpt själva.
* Mtrl kan vara undermåligt
* Vi betalar försäkringar och ansvarar för det vi monterar, händer något för vår förs, ersätta och bonusen sänks=högre försäkr, avgift. har vi då inte fått inkomst som täcker den utgiften går vi med förlust....
* Alternativet är att vi tar högre timpenning och monterar, vi är ALLTID ansvarig för det vi installerar...
* Tar vi inte ut så vi går med vinst för utgifter vi har finns det snart inga elfirmor kvar då alla gått i Kk
* Mtrl kan vara undermåligt
* Vi betalar försäkringar och ansvarar för det vi monterar, händer något för vår förs, ersätta och bonusen sänks=högre försäkr, avgift. har vi då inte fått inkomst som täcker den utgiften går vi med förlust....
* Alternativet är att vi tar högre timpenning och monterar, vi är ALLTID ansvarig för det vi installerar...
* Tar vi inte ut så vi går med vinst för utgifter vi har finns det snart inga elfirmor kvar då alla gått i Kk
Ok förvånad
Jag kan bara undra varför trådstartaren fick hjälp då och även andra i tråden .
Jag kan hålla med om att det kan var omöjligt att använda material från konstiga källor.
Konstiga kunder kan alltså inte köpa sig en el-anläggning det är slutsatsen jag kan dra!
Jag kan bara undra varför trådstartaren fick hjälp då och även andra i tråden .
Jag kan hålla med om att det kan var omöjligt att använda material från konstiga källor.
Konstiga kunder kan alltså inte köpa sig en el-anläggning det är slutsatsen jag kan dra!
Jag tror inte det finns någon i tråden som inte vet att fast installerad utrustning måste installeras av elektriker som har egen eller annans behörighet.förvanad skrev:
Jag ställer mig frågan om inte CE märkningen av en el anläggning ytterligare kommer att försvåra för en kund som vill rensa upp i en dålig anläggning.
Ingen elektriker kommer att kunna ge ett rimligt pris på ett sådant jobb utan att byta all tidigare infrastruktur..för Häger kommer inte att låta en central vara CE märkt om inte Centralen innehåller Häger och så vidare in absurdum.
Jag och andra med mig behöver inte en elektriker för att ansluta en förlängningsdosa utan i mitt fall montera befintliga inköpta delar.
Jag har fått råd och positiv energi från deltagare i tråden så jag kan bara hålla med dessa och trådstartaren att hitta en fungerande elektriker och stå ut med hur dåligt marknaden fungerar i sverige.
Det kan säkert vara ännu värre på annat håll.
Hejsan Tille1
Jag gillar Svenska elfirmor men jag tycker inte att den svenska elmarknaden fungerar så bra som den borde..
Alla hantverkare är olika bra på olika saker och jag gillar elektriker som är duktiga på hantverket..
Att det vore kul att elstandarden höjdes så att man höjer verkningsgraden på el-anläggningarna vore väl också kul?
Om jag får hjälp med att sätta upp mina KNX saker så kommer jag att spara rejält med el- men knappast några pengar..resultat bättre miljö och mer arbete till elektrikerna ..är inte det bar?
Om du tycker att det låter gnälligt att jag tycker att det är trist att jag inte kan ha finare brytare än vad min elektriker har.
Han vägrade sätta upp sådana åt mig eftersom han hade sämre själv och i sin iver att spara pengar åt mig så vägrade han..därför fick han respass mitt i anläggningen...
Jag gillar Svenska elfirmor men jag tycker inte att den svenska elmarknaden fungerar så bra som den borde..
Alla hantverkare är olika bra på olika saker och jag gillar elektriker som är duktiga på hantverket..
Att det vore kul att elstandarden höjdes så att man höjer verkningsgraden på el-anläggningarna vore väl också kul?
Om jag får hjälp med att sätta upp mina KNX saker så kommer jag att spara rejält med el- men knappast några pengar..resultat bättre miljö och mer arbete till elektrikerna ..är inte det bar?
Om du tycker att det låter gnälligt att jag tycker att det är trist att jag inte kan ha finare brytare än vad min elektriker har.
Han vägrade sätta upp sådana åt mig eftersom han hade sämre själv och i sin iver att spara pengar åt mig så vägrade han..därför fick han respass mitt i anläggningen...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Byggarätt, jag kan tro att den låga hjälpsamheten kan bero lite på att du kanske inte hade den absolut bästa starten i tråden. Var kanske lite väl mycket "spark i pungen" mot elbranschen.
Men jag kan tycka att du kanske fått mottagit lite väl mycket hugg. Men det är väl bra om du monterar KNX i ditt hus. Du är ju förmodligen ganska teknikintresserad och betalar säkert delvis den extra summan för KNX därför. D.v.s. tänker inte enbart på att spara pengar.
Jag tror att den låga utvecklingen av KNX beror dels på priset, men även att det inte direkt finns någon efterfrågan från kunderna. Lika lite som vi yrkesmän är pålästa om systemets fördelar. Vårt intresse är kanske för svalt. Och när vi inte kan något om KNX direkt så säljer vi inte in det till kunder heller och då är det väl inte så många kunder som ens vet om att KNX finns som ett alternativ.
Första steget måste nog vara att utbilda elektrikerkåren i systemet. För det är ju först när det börjar säljas en hel del KNX som priset kommer sjunka.
När det gäller ditt problem med att hitta elektriker, så känner jag att jag får känslan av att du vet precis vad du vill ha. Kanske lite för mycket t.o.m. Känns lite som att du vill att din elektriker ska vara dina händer. D.v.s. du bedriver allt tankearbete, medans han utför. De flesta elektriker brukar vilja använda hjärnan lite också. Det är väl delvis därför man blivit elektriker, annars hade man vill blivit snickare. ( Haha)
Jag kan tro att det spelar in lite.
Jag vill i alla fall be om ursäkt lite för tonen som hållits i tråden, vanligtvis är det mysig stämning här. Men som sagt, läs dina första inlägg så förstår du.
Ha det bra och lycka till med din KNX-anläggning.
//Patrik
Men jag kan tycka att du kanske fått mottagit lite väl mycket hugg. Men det är väl bra om du monterar KNX i ditt hus. Du är ju förmodligen ganska teknikintresserad och betalar säkert delvis den extra summan för KNX därför. D.v.s. tänker inte enbart på att spara pengar.
Jag tror att den låga utvecklingen av KNX beror dels på priset, men även att det inte direkt finns någon efterfrågan från kunderna. Lika lite som vi yrkesmän är pålästa om systemets fördelar. Vårt intresse är kanske för svalt. Och när vi inte kan något om KNX direkt så säljer vi inte in det till kunder heller och då är det väl inte så många kunder som ens vet om att KNX finns som ett alternativ.
Första steget måste nog vara att utbilda elektrikerkåren i systemet. För det är ju först när det börjar säljas en hel del KNX som priset kommer sjunka.
När det gäller ditt problem med att hitta elektriker, så känner jag att jag får känslan av att du vet precis vad du vill ha. Kanske lite för mycket t.o.m. Känns lite som att du vill att din elektriker ska vara dina händer. D.v.s. du bedriver allt tankearbete, medans han utför. De flesta elektriker brukar vilja använda hjärnan lite också. Det är väl delvis därför man blivit elektriker, annars hade man vill blivit snickare. ( Haha)
Jag kan tro att det spelar in lite.
Jag vill i alla fall be om ursäkt lite för tonen som hållits i tråden, vanligtvis är det mysig stämning här. Men som sagt, läs dina första inlägg så förstår du.
//Patrik
Redigerat:
Som jag sa så kan du inte döma en hel kår för vad din gammla elis tyckte sen snackar du konstigt igen du skall spara energi men inga pengar ?
Håll dig till det du kan bevisligen är du kompetent i vissa frågor
mvh Tille
Håll dig till det du kan bevisligen är du kompetent i vissa frågor
mvh Tille
Hej
Patrik...tack för lyckönskningen och sorry om jag gjorde annat än belyste att el-marknaden inte fungerar så bra och det är inte elektrikernas fel..men som det fungerar nu så inte jobbar man aktivt för att ändra heller...
Snickarna och elektrikerna har ju olika åsikter och rörisar..bygga balkonger lär vara det värsta....
Tille1 du vill inte att jag ska trampa in på ditt revir och det ska jag inte göra heller men om vi tittar på hur vi ska få bättre elstandard så måste alla vi dra vårt strå till stacken.
Standardiserade prylar måste gå att få uppsatta och priserna måste vara sådana att elkillar och kunder går runt.
Min kompetens är det mest skit med eftersom jag fastnar i sådana här diskussioner i stället för att politikerna gör något åt saken. mvh
Patrik...tack för lyckönskningen och sorry om jag gjorde annat än belyste att el-marknaden inte fungerar så bra och det är inte elektrikernas fel..men som det fungerar nu så inte jobbar man aktivt för att ändra heller...
Snickarna och elektrikerna har ju olika åsikter och rörisar..bygga balkonger lär vara det värsta....
Tille1 du vill inte att jag ska trampa in på ditt revir och det ska jag inte göra heller men om vi tittar på hur vi ska få bättre elstandard så måste alla vi dra vårt strå till stacken.
Standardiserade prylar måste gå att få uppsatta och priserna måste vara sådana att elkillar och kunder går runt.
Min kompetens är det mest skit med eftersom jag fastnar i sådana här diskussioner i stället för att politikerna gör något åt saken. mvh
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden