Patrik_Hed skrev:
Du kommer bli frälst och sedan vilja berätta för alla om vilken underbar kabel du stött på! ;)

Jag är inte riktigt lika imponerad av den som du måste jag säga...... :)

Att avmantla en meter t.ex. är inga problem. Bara att vrida med kabelsaxen och sedan dra av manteln. Inte joxa och dra med biledaren, skala flera korta bitar osv.

Beror på fabrikat, kommer inte ihåg vilket det nu var men det satt som sten, kändes som att alla lager blivit ihopsmälta under tillverkning, fick av 5-10 cm i taget...men sen har andra fabrikat funkat smärtfritt.

Den veckar sig inte om man böjer för hårt, som med en EKLK, fast å andra sidan så kan den bli platt i böjen.

Handhavande Patrik...handhavande... :) ;)

Biledaren är även halvtvinnad.

//Patrik
Det är däremot ett stort plus då biledaren inte "spretar" iväg direkt.

Glufsglufs skrev:
Du kommer bli frälst och sedan vilja berätta för alla om vilken underbar kabel du stött på! ;)

Jag är inte riktigt lika imponerad av den som du måste jag säga...... :)
Snackar vi om samma kabel verkligen? :rolleyes: Nexans EQLQ easy (ej EQLQ)

Att avmantla en meter t.ex. är inga problem. Bara att vrida med kabelsaxen och sedan dra av manteln. Inte joxa och dra med biledaren, skala flera korta bitar osv.

Beror på fabrikat, kommer inte ihåg vilket det nu var men det satt som sten, kändes som att alla lager blivit ihopsmälta under tillverkning, fick av 5-10 cm i taget...men sen har andra fabrikat funkat smärtfritt.

Som sagt, STOOOR skillnad på EQLQ och EQLQ easy!

Den veckar sig inte om man böjer för hårt, som med en EKLK, fast å andra sidan så kan den bli platt i böjen.

Handhavande Patrik...handhavande... :) ;)
Jo, precis! Därför är väl denna fördel inte livsviktig, but still...

Biledaren är även halvtvinnad.

Det är däremot ett stort plus då biledaren inte "spretar" iväg direkt.
Ja, det är ett grymt stort plus! (Läs skala in massa kablar i en stor central).

//Patrik

Jo, vi snackar samma kabel men jag är inte så impad av den som du....det är en kabel i mängden typ med för och nackdelar som det mesta andra i min mening.

Glufsglufs skrev:
Jo, vi snackar samma kabel men jag är inte så impad av den som du....det är en kabel i mängden typ med för och nackdelar som det mesta andra i min mening.
Glufsen, du är en väldigt händig människa... ;):rolleyes: Det är liksom Easy:n vi snackar om.

//Patrik

Nja...mera det att man efter många år är så van vid vissa saker så att man hanterar dom snabbare och bättre än nytt om man inte blir tvungen att använda det nya pga att det tidigare försvunnit ur sortimenten men sen är man ju van med det nya också, jag är inte löntagare som så många andra så all tid är pengar :)

Vilken av kablarna eklk resp eqlq easy blir enklast att dra genom 15m rör inkl en 90 böj?

Är det enbart avskalningen som gör eqlq bättre?

• Gilla
Ronnyp72
  • Laddar…
EQLQ'n är lättare att skala upp 15m och bara dra ledarna i röret iaf, men ska du dra kabeln i grövre rör så spelar det ingen roll vilken. EQLQ easy är billigare än EKLK för oss iaf, men dyrare än EKRK.

Det går att handla som privatperson med kort hos de flesta grossister i Sthlm iaf.

Är det ok att bara dra ledarna i ett vprör utomhus?

Nimajneb skrev:
Är det ok att bara dra ledarna i ett vprör utomhus?
Nej, nej, nej.. Icke. :)

//Patrik

Nej, det förläggningssättet "finns inte".

Med utomhus menar vi oftast i eller ovan mark, och där är det kabel som gäller, eventuellt lagd i ett skyddsrör.

Ett gränsfall är när ett VP-rör t.ex matar en armatur på husväggen. Ledare får inte utsättas för fukt/kondens så egentligen skulle det krävas en kabel där också. Detsamma gäller VP-rör som går mellan kall och varm del av huset - där får inte FK användas om det finns risk för kondens.

Skalningsbehovet går ju bort då det bara handlar om två ändar à 1 dm.

Så vilken av dessa kablar är smidigast, eg minst lik ett 15mm prisolrör att dra genom ett 15m långt 16mm vp rör

Patrik_Hed skrev:
Ja, det är ett grymt stort plus! (Läs skala in massa kablar i en stor central).

//Patrik
Om man bara är ute efter en lättskalad kabel ja!
Ska man försöka sig på snygga böjar kan man försöka i en evighet iom att höljet ej "fylls ut" så blir det ju veck m.m. Men en jättebra kabel på stegar och ställen där utseende inte är så viktigt. men ej synlig på fasad/längst lister. Det är iaf min erfarenhet/uppfattning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.