Så är det, två av husets tre halogenbelysningar har betett sig lite knäppt. De är tända hela dan, eller rättare var det i våras. Jag stängde ner dem men tänkte ta tag i det igen. Vet bara inte hur? Kan väl knappast vara något med eldragningen, för den har inte gjorts nåt med.

Kan det vara själva sensorn i lampan som gett sig? I så fall är det väl bara att byta armatur?

Kjell G

Kan du testa att lysa med en starkare ficklampa på sensorn och se om något händer.
Om du har tur kan det vara ett fabrikationsfel som du kan reklamera.

Testat med ficklampa - belysningen fortsätter. Den är några år så garantin har nog gått ut. Billig variant men det blir nog nåt liknande? Verkar inte som det finns så mycket annat att välja på?

Kjell G

Det är rätt vanligt att "billigare" armaturer med ljusrelä har en begränsad livslängd. Vill man ha nått som fungerar lite längre blir det till att skaffa "riktigt" ljusrelä och styra belysningen med. Har man tur kan dom "billiga fungera rätt bra men det är lite av ett lotteri.

Jag har slutat köpa armatur med inbyggd sensor för de håller så dåligt plus att de är helt värdelösa när det blåser. De senaste vi köpte var med GU-sockel och 1,8 w LED, då behöver man inte ha dåligt samvete om man tänt dygnet runt på vintern.

Tune skrev:
Jag har slutat köpa armatur med inbyggd sensor för de håller så dåligt plus att de är helt värdelösa när det blåser. De senaste vi köpte var med GU-sockel och 1,8 w LED, då behöver man inte ha dåligt samvete om man tänt dygnet runt på vintern.
Hmm, min sitter under carporten och skyddad från blåst. Tänkte byta den nu eftersom sensorn gett sig.

Märkligt nog gav min badrumsplafond upp idag, också rörelsesensor. Tänds visserligen men bara för några sekunder? Har en likadan på övervåning men där tog vi bort sensorn (efter önskemål :)

Tune; vilket fabrikat har du?

Kjell G

OK, ser att den saknar sensor. Tyckte det var bra när man kom hem o körde in under carporten och ljuset tändes:P

men det går förmodligen att koppla till. Som du säger drar den väl inte så mycket så det skräms heller. Fast länken visar ju 35W Halogen?

Kjell G

kan vara så att den måste ha glödljus effekt för att kunna fungera.
Vissa lågenergilampor kan bete sig underligt.

...och takplafonden "rättade" till sig bara jag skruvade lite på sensorns tidskruv, knepigt. Får se hur länge det håller.

Kjell G

Som du säger drar den väl inte så mycket så det skräms heller. Fast länken visar ju 35W Halogen?
Jag köpte inte den på den webbsidan. Letade upp en länk till den armatur jag nyss köpt för att visa vilken modell det blev. Lampval var valfritt där jag köpte min över disk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.