2 523 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Elektrisk handdukstork
Jag håller på med ettt badrumsprojekt och funderar lite kring installation av handdukstork. Enligt zonindelningar så får jag inte ha eluttag med 220 volt närmare än 120 cm från duschmunstycket (zon3). Gäller det även placeringen av själva handdukstorken om den har IP44? Eller får den sitta i zon2, med elanslutning i zon3? Om jag istället kommer ut med rörstuss och har fast anslutning till torken, vilka regler gäller då (förutom att elektriker ska göra inkopplingen...)? De zonindelningar jag sett i alla frågot här på forumet har bara nämnt kopplingsdosor, men inte fast montage.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Jag har sett en elektrisk handdukstork tjuvkopplad till radiator i badrummet. Regeln om avstånd till duschmunstycke uppfylls, men får man göra en sådan elektrisk inkoppling?
Jag förstår inte kopplingen mellan min fråga och det du skriver. Hade jag velat fulkoppla, så hade jag inte ställt frågan här. Jag kommer ta in elektriker, dels för att huvudmatningen till gruppen behöver dras om då kablar inte räcker pga en dörrflytt, dels pga att golvvärme skall in. Men för att planera placering av handdukstork så behöver jag förstå vad man får och inte får. Dessutom har jag inga elradiatorer att kopppla ifrån...Fixartanten skrev:
Kan någon som håller sig till ämnet svara?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 963 inlägg
Till att börja med så har områdesindelningen ändrats för några år sedan, se den nya områdesindelningen här. Något område 3 finns inte längre, utan allting utanför område 2 är oklassat - där får man göra en normal bedömning av kapslingsklass etc.
I område 1 ska elapparater vara fast anslutna, dvs det gäller när handdukstorken befinner sig i område 1.
I område 2 får den vara ansluten via stickpropp, med uttaget utanför område 2.
Kapslingsklassen för torken ska va IPX4 i både område 1 och 2. Utanför område 2 beror det på hur man bedömer risken för överspolning.
Hur står det till med resten av elinstallationen i badrummet? Finns det ledande delar som har kontakt med sann jord? Kommer det att bli skyddsutjämnat tillräckligt bra? JFB?
I område 1 ska elapparater vara fast anslutna, dvs det gäller när handdukstorken befinner sig i område 1.
I område 2 får den vara ansluten via stickpropp, med uttaget utanför område 2.
Kapslingsklassen för torken ska va IPX4 i både område 1 och 2. Utanför område 2 beror det på hur man bedömer risken för överspolning.
Hur står det till med resten av elinstallationen i badrummet? Finns det ledande delar som har kontakt med sann jord? Kommer det att bli skyddsutjämnat tillräckligt bra? JFB?
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Visst håller sig inlägget till ämnet, även om du inte gillar rådet. Det får man tåla här. Och någon annan kanske har nytta av synpunkterna.Grop skrev:
Klicka här för att svara