Hej.
Jag ska dra ut en EKLK kabel genom källarväggen ( lecablock).
Måste kabeln dras i vp rör eller kan man dra utan?
 
Det krävs inget rör, men det brukar vara att föredra.
 
Ja, Jag hade tänkt dra i ett rör men jag hade ingen borr som var nog lång och grov...

Finns det något bra ställe där man kan hitta vad som gäller för bestämmelser?
 
Äh, om det är krångel så kan du ju köra utan rör. Det är lecablock, vad skulle kunna hända med den lilla stumpen? Dessutom är det en EKLK med jordad aluminiummantel.

Men det är bra att du vill göra helt korrekt. :)

//Patrik
 
Det är ju tur att det är så dyrt, så att man inte kan ta reda på hur man gör, så att man istället anlitar en elektriker.... ;)
 
Ja billigt var det inte....
Synd att det inte finns tydliga regler/bestämmelser som är tillgängliga för alla...
Fast det kanske finns en anledning till det....??
 
46cm långt betongborr med 12mm diameter kostar annars 169:- på Jula... Billigare än regelboken. :-)
 
Och borra gärna lite i vinkel uppåt, så att eventuellt regnvatten rinner ut, inte in...
 
I leca kan man borra med träborr! 18mm! Sen stoppar man in vp röret.
 
Ja då kommer du undan för 39:- på Jula...
 
De blev en sats långa borrar på jula:) 400:-
Det kan vara bra att ha....;)
 
Om du använder "typ irwing" så är det inget att ha efter du kört i lecan ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.