Rrrrr skrev:
Man lär sig förmodligen mer av att läsa här (och andra forum.. "blink blink") än vad man gör i gymnasiet :cool:[/QU

önskar det fans en "gilla" knapp som på FB, skulle trycka på den för detta inlägg.

MatteFalun skrev:
du är en riktigt skärp elektriker Patrik, å att du så snabbt hamnade på service tyder på att även dina chefer vet det.
Jag ursäktar mitt överdrivna användande av "typ" i svaret med att skribenten använde "typ" på ett sådant nedlåtande sätt så jag bara inte kunde motstå frästelsen.....att "typ" överdriva det

Hoppas din chef inser dina kunskaper å höjer dig lönemässigt i förtid//Mats
Tack ska du ha! d^_^b

//Patrik

Mjo, två månader på fältet gav mer än två år i skolan i det stora hela men utan grunderna från skolan så hade det nog tagit hela fyra månader på fältet kanske för att komma ikapp....och nu snackar vi om det praktiska, det teoretiska är en helt annan sak och där är man aldrig färdig...

O
Menar du inte tvärt om? På den praktiska delen blir man aldrig fullärd. Det går alltid att lära sig nya knep, förfina sin teknik och lära sig nya smartare lösningar. Det kommer nytt material och nya regler hela tiden. Den teoretiska delen däremot, bortsett från evigt uppdaterade föreskrifter, är väl ändå högst begränsad och mig veterligen ändras inte naturlagarna särskilt ofta. Den ellära som krävs för att förstå elinstallationer har knappast ändrats de senaste 50 åren. Jag är övertygad om att oavsett vilken installation du än pekar på så är det relativt enkelt att härleda den tillbaks till enkla matematiska samband. I extremfallet kanske man måste gå så långt som Maxwells ekvationer men det känns som det mesta går att förklara med enkel gymnasiefysik.

Steamboy skrev:
Menar du inte tvärt om? På den praktiska delen blir man aldrig fullärd. Det går alltid att lära sig nya knep, förfina sin teknik och lära sig nya smartare lösningar. Det kommer nytt material och nya regler hela tiden. Den teoretiska delen däremot, bortsett från evigt uppdaterade föreskrifter, är väl ändå högst begränsad och mig veterligen ändras inte naturlagarna särskilt ofta. Den ellära som krävs för att förstå elinstallationer har knappast ändrats de senaste 50 åren. Jag är övertygad om att oavsett vilken installation du än pekar på så är det relativt enkelt att härleda den tillbaks till enkla matematiska samband. I extremfallet kanske man måste gå så långt som Maxwells ekvationer men det känns som det mesta går att förklara med enkel gymnasiefysik.
Jag menade för att vara en fungerande elektriker på fältet i grunden bara....resten är som du säger, vi elektriker blir aldrig fullärda, det är bara lekmän som anser sig klara av det mesta ;)
Elläran är som den är men den används så sällan på fältet så man får "börja om" varje gång man ska använda den delen av hjärnan...typ....

Glufsglufs skrev:
Elläran är som den är men den används så sällan på fältet så man får "börja om" varje gång man ska använda den delen av hjärnan...typ....
Amen. :blushing:

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.