Blå FK 1,5 är slut. Är det galet att ersätta den med blå FK 2,5?

Grejen är att brun o jord är 1,5.
Gäller 10A.

Nej det är inte direkt fel, bara lite besvärligare att hantera.

Tackar elmont för tredje gången ;)

Tack.

Har gjort så jag med en gång.
Var en ytterst besvärlig installation som skulle göras om lite, så det fick bli så + att blå 1,5 va slut en lördag eftermiddag.
Satte även en liten fin skylt på berörd propp i centralen " Grupp X Ventagg Max 10 A"

Jag hade en praktikant med mig vid en köksrenovering som fick jorda två stycken uttag. Han fick springa ut och hämta en av mina FK-väskor och jag berättade hur han skulle göra genom att använda blå som dragtråd och dra i bå och gul/grön. När han var färdig och jag plockade undan FK-väskan så märkte jag att han inte hade tagit den med 1,5 mm2 i utan den med 2,5 mm2.

En sak jag lärt mig efter att ha haft några praktikanter från gymnasiet är att man ska inte ta för givet att de kan, vad man själv tycker är, enkla saker. Extrakolla att de kan, som i detta fallet se skillnad mellan 1.5 mm2 och 2.5 mm2.

//Patrik

En sak jag lärt mig efter att ha haft några praktikanter från gymnasiet är att man ska inte ta för givet att de kan, vad man själv tycker är, enkla saker. Extrakolla att de kan, som i detta fallet se skillnad mellan 1.5 mm2 och 2.5 mm2.

//Patrik[/QUOTE]

Ja de är ju tur att du har Så mycket mera erfarenhet än en praktikant då! Typ 1.5- 2 år som elektriker?

Det är få som kan något om det praktiska från gymnasiet. Vi hade väldigt lite av den biten, utan det var sådan vi skulle lära oss på just praktiken

danbanan2 skrev:

//Patrik

Ja de är ju tur att du har Så mycket mera erfarenhet än en praktikant då! Typ 1.5- 2 år som elektriker?[/QUOTE]
Ja, visst är det fantastiskt! :cool:

//Patrik

Patrik

Tur det blev 2.5 i stället för 1.5.
Vad hade hänt om praktikanten skulle dra 1.5 i stället för 2.5?! :/

kamilenski skrev:
Patrik

Tur det blev 2.5 i stället för 1.5.
Vad hade hänt om praktikanten skulle dra 1.5 i stället för 2.5?! :/
Ja, precis. Det var ju ingen jättestor skada skedd, så vi lät det vara. Debitera för 1.5 mm2.
Ja, då hade det blivit till att dra om, vilket kanske är det värsta som finns. Att göra om något.

//Patrik

danbanan2 skrev:

//Patrik

Ja de är ju tur att du har Så mycket mera erfarenhet än en praktikant då! Typ 1.5- 2 år som elektriker?[/QUOTE]

typ så är typ 1.5-2 år som arbetande elektriker väldigt stor skillnad mot en praktikant typ, typ så är Patrik Fullbetalt typ typ så kan tänka själv oxå typ.

MatteFalun skrev:
Ja de är ju tur att du har Så mycket mera erfarenhet än en praktikant då! Typ 1.5- 2 år som elektriker?

typ så är typ 1.5-2 år som arbetande elektriker väldigt stor skillnad mot en praktikant typ, typ så är Patrik Fullbetalt typ typ så kan tänka själv oxå typ.[/QUOTE]

Om du skriver typ sju gånger till i en mening så kanske det är lättare att förstå dig.....;)

MatteFalun skrev:
typ så är typ 1.5-2 år som arbetande elektriker väldigt stor skillnad mot en praktikant typ, typ så är Patrik Fullbetalt typ typ så kan tänka själv oxå typ.
Tack.

Jag har jobbat i lite mer än drygt 2 år. Först installation och sedan oktober 2010 på service.
Det i kombination med att suttit bänkad framför byggahus i princip varje kväll sedan 2008 har gett lite kunskap på hjärnbalken.

Inte riktigt fullbetald ännu, men saken ska diskuteras i höst redan pga jag sköter mig själv med mina egna jobb, precis som en fullbetald.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Tack.

Jag har jobbat i lite mer än drygt 2 år. Först installation och sedan oktober 2010 på service.
Det i kombination med att suttit bänkad framför byggahus i princip varje kväll sedan 2008 har gett lite kunskap på hjärnbalken.

Inte riktigt fullbetald ännu, men saken ska diskuteras i höst redan pga jag sköter mig själv med mina egna jobb, precis som en fullbetald.

//Patrik
du är en riktigt skärp elektriker Patrik, å att du så snabbt hamnade på service tyder på att även dina chefer vet det.
Jag ursäktar mitt överdrivna användande av "typ" i svaret med att skribenten använde "typ" på ett sådant nedlåtande sätt så jag bara inte kunde motstå frästelsen.....att "typ" överdriva det

Hoppas din chef inser dina kunskaper å höjer dig lönemässigt i förtid//Mats

Redigerat:
Man lär sig förmodligen mer av att läsa här (och andra forum.. "blink blink") än vad man gör i gymnasiet :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.