Jo det är seriöst. Är väl som nya EU-standarden för släpvagnskontakt. Ingen använder den så alla måste ha "omvandlarpluggar" med sig :cool:

OK, det fanns en länk till ett aprilskämt, på samma sida. Så jag började undra...

Det var flera "1 april" i själva texten också, så visst kan man bli fundersam.

När det gäller lampor så tyckte de att uttagen var det som först måste åtgärdas? För E27 sockeln är det ju inget fel på?!?
Inget fel med att harmonisera, men varför uppfinna hjulet på nytt? Det finns flera befintliga standarder som hade kunna fungera utmärkt. Exempelvis vanliga Europapluggar, som redan är europeisk standard.

Att E27 och E14 sokeln finns fortfarande är verkligen sjukt... men det går väl kanske inte att fastna när det är en sådan liten yta att nudda, utan man får bara en stöt.

//Patrik

Gängan på E27 har rätt stor yta.. Och även om man inte fastnar så kan det ändå vara dödligt.

Allra mest anmärkningsvärt tycker jag det är att det inte ens verkar finnas några alternativ på marknaden. Det är E27/E14 som gäller, och inget annat.

Frågan är om utvecklingen går mot LED-lampor av det slag, som är fast sammanhängande med armaturen?

ampz skrev:
När det gäller lampor så tyckte de att uttagen var det som först måste åtgärdas? För E27 sockeln är det ju inget fel på?!?
Inget fel med att harmonisera, men varför uppfinna hjulet på nytt? Det finns flera befintliga standarder som hade kunna fungera utmärkt. Exempelvis vanliga Europapluggar, som redan är europeisk standard.
En brist med Europapluggen är väl, i och för sig, den att sådana saknar skyddsjord. Och det finns väl en och annan armatur i omlopp, som inte är dubbelisolerad?

Å andra sidan, så borde man ju kunna ta fram en vidareutveckling utav Europluggen, som även har skyddsjord och som, för dubbelisolerade armaturer, är kompatibel...

305 skrev:
En brist med Europapluggen är väl, i och för sig, den att sådana saknar skyddsjord. Och det finns väl en och annan armatur i omlopp, som inte är dubbelisolerad?
Nja, knappt... Försök hitta en ny armatur idag som inte påstås vara dubbelisolerad.

Å andra sidan, så borde man ju kunna ta fram en vidareutveckling utav Europluggen, som även har skyddsjord och som, för dubbelisolerade armaturer, är kompatibel...
Finns redan. Den heter "CEI 23-16/VII" och används i italien.
L_plug.jpg

ampz skrev:
Gängan på E27 har rätt stor yta.. Och även om man inte fastnar så kan det ändå vara dödligt.

Allra mest anmärkningsvärt tycker jag det är att det inte ens verkar finnas några alternativ på marknaden. Det är E27/E14 som gäller, och inget annat.
GU10 då ?

Platta stift kontra runda a la schuko:

Rent spontant borde väl platta stift vara bättre/ lättare att kontaktera i "honan" än runda....

ampz skrev:
Nja, knappt... Försök hitta en ny armatur idag som inte påstås vara dubbelisolerad.
I BR-föreningen, där jag sitter i styrelse, så står vi inför att byta ut all trapphusbelysning. Och faktum är att el-firman vill ha 15000 kronor extra, för att även dra fram skyddsjord.

Jag ringde och pratade med elektrikern. Fick då till svar att armaturer med de funktioner, som vi önskade, finns tyvärr inte som dubbelisolerade...

Men visst, det kanske är mindre vanligt, ibland armaturer för lägenhetsmontage...

"Riktiga" lysrörsarmaturer brukar kräva jord. Det finns runda med inbyggd rörelsevakt som är dubbelisolerade (lämpliga för trapphus).

Problemet här är att vi behöver en variant med radiofunktion på rörelsevakten, samt ett kontinuerligt svagt ledljus (orsak spiraltrappor). Därtill även ljussensor, på några av dem. Och det kanske är därför det blir svårt att hitta dubbelisolerade?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.