För ca 1 år sen rev jag bort typ 30m telekabel i hela lägenheten och knökade in det i dosan och skruvade igen locket.

Nu är det emellertid så att jag pga puckad försäljare på Bredbandsbolaget blivit tvungen att plocka fram kabeln igen, montera på ett telejack, och sätta upp detta i närheten av ström.

Kabeln som gick där innan var en sån tunn tvådelad historia med en enda ganska stel kardel, visst heter det "ringledning"?

Tycker personligen de ser grymt fula ut (och det finns dessutom inte några rör el dyl att dra någonting i), och jag tänkte därför försöka kolla vad jag kan göra för att få det lite bättre.

I hallen där telekabeln kommer in håller jag nu på och lägger golv ("klickparkett"), och tänkte därför peta in det längs golvet (marginalen mot väggen) under listerna. Det är en liten försänkning längst in mot väggen där underliggande plastmattan slutar före väggen.Golvet är bara ca 1.5 m brett (så det varierar nog inte speciellt mycket i bredd pga fukt/värme), tror ni att jag kan lägga kabeln där utan några ytterligare skydd? Kan lägga upp bild om det hjälper.

Sen kommer den hur som helst komma upp och vara synlig lite grann på andra ställen. Finns det något snyggare alternativ än den tvådelade grejen? Kan man ta en flertrådig istället? Finns det motsvarande det jag har rivit bort, men som ser ut som en enda bred utifrån?
Hur skarvar man lämpligast - vanliga såna "wago", eller är de för stora?

Vet att många elektriker inte gillar kabelkanaler, men jag tycker nog att det kan bli schysst om jag väljer den allra minsta och sätter rakt på listerna, så längre sträckor gör jag nog så. För det ska man väl ändå få rent juridiskt?

(PS. Tveksam om något annat delforum vore lämpligare?)

Redigerat:
Det finns ihåliga golvlister. Eller så kan du fräsa ett spår på baksidan av vanliga trälister.
Eller så använder du en DECT-telefon och sätter basstationen vid befintligt telefonuttag.

Yes, det känner jag till. Kanallisten är bara så brutalt dyr. Om jag bara täljer av underkanten på listen, kanske det räcker? Ska ändå ta mig förbi en eller två trösklar som jag bygger nya. DECT-telefon hjälper nog inte så mycket för bredbandet. (och även om det hade rört sig om telefon hade jag ju ändå behövt få dit el - samma problem, förutom att jag inte får dra kablarna själv...)

Niklas_x skrev:
Hur skarvar man lämpligast - vanliga såna "wago", eller är de för stora?

För det ska man väl ändå få rent juridiskt?
Idag använder man oftast en ganska tunn rund kabel med två par, dvs fyra trådar. Vet inte korrekt beteckning men det kan nog någon annan fylla på med. Kabeln brukar finnas mer eller mindre överallt.

Du kan nog utan problem klämma in den där den får plats. Vid sidan av golvet eller kanske till och med inklämd under golvlisten om den är lite kupad. Annars kan du fräsa ur baksidan av listen lite om du har tillgång till en fräs.

Skarva skulle jag göra antingen med "fiskögon", speciella klämskarvar för exempelvis teletråd eller en vanlig sockerbit. Tror inte Wago funkar på denna tunna tråd,

Rent juridiskt finns inga problem.

Fräsa ur måste jag ändå göra en liten bit tvärsöver, för att få ner kabeln bakom, men det känns som ett väldigt jobb att göra det längs med (det är inte bara rakt). Kan man sammanfatta det med att om jag får dit kabeln och den inte ser klämd ut, så kommer det förmodligen att funka?

Fiskögonen hörde jag om någon annan gång, så det blir ju enkelt. En kabelbeteckning bara så är jag helnöjd!

Niklas_x skrev:
Fräsa ur måste jag ändå göra en liten bit tvärsöver, för att få ner kabeln bakom, men det känns som ett väldigt jobb att göra det längs med (det är inte bara rakt). Kan man sammanfatta det med att om jag får dit kabeln och den inte ser klämd ut, så kommer det förmodligen att funka?
Jag skulle till och med säga att det inte är hela världen om den är lite klämd så länge den inte är typ sönderklämd. Men naturligtvis, ju mindre klämd ju bättre.

Har du bara tillgång till en handöverfräs är det en baggis att fräsa ur några meter list några mm djupt. Städningen däremot...

Kabeln du söker heter EKKX 1x4x0.5 alt ELQXB 1x4x0.5.. Wago 773 klarar inte dessa kablar.. Men Wago 222 klarar det utan problem. Men bäst är att skarva med scotchlok (Fiskögon, Myror osv)

Grymt, tack alla.

Och det finns ingen med bara två, förresten? Ju mindre, desto bättre...

EDIT: Nä, nu känner jag ju igen dem. Har varit i kontakt med dem innan.
Då ska vi bara få till minimal mängd synlig kabel också.

Redigerat:
Niklas_x skrev:
Och det finns ingen med bara två, förresten? Ju mindre, desto bättre...
Det finns säkert någon sådan kabel, men jag har aldrig sett den användas i praktiken. Om det inte handlar om alltför lång bit kanske det går att dra ut ett av paren och "minska" tjockleken något. Har aldrig provat detta dock....

E 4803003 EKU 2x0,7 är tvåledartelefonkabel

Yes, fast eku:n var ju tvådelad, det var det jag började med att jag inte ville ha. Det får bli den andra, det funkar nog.

Tackar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.