Hejsan!

Idag åskade jävligt mycket här, jag var inte hemma när det skedde, men när jag kom hem kikade jag till gruppcentralen och såg att tre säkringar var trasiga. Jag misstänker starkt att dessa tre hör till mitt 3-fas uttag som jag har på verandan men är inte helt säker.

Läste nånstans att elen kan ha tagit skada och att man bör kolla upp det så det inte börjar brinna osv, nån som vet hur allvarligt detta är? Jag använder nästan aldrig uttaget, för utom en gång om året till vedklyv/vedkap. Är det nån panik att kika på detta? (Ska ändå försöka fixa till ett nytt uttag där istället för den gamla handsken till våren) Ska jag se till att vara säker på att det är uttaget som blev utsatt? Just nu har jag bara ersatt säkringarna.

mvh Niklas

Har man haft in åska i huset bör man "megga" anläggningen, åskan kan ha gjort skador på ledningarnas isolering och anslutningar. Små microhål som kommer att "läcka" lite ström, och så småningom bränns det upp en lite större "kanal" som strömmen letar sig ut genom och det kan till slut orsaka en olycka. Utan att megga kan det ta flera år innan skadan visar sig. Att megga ett vanligt bostadshus tar kanske nån timma, hur lång tid det tar att åtgärda ev fel vet man tyvärr aldrig.

De flesta åskskador är inte "direktträffar" utan sker pga överspänningar som induceras i ledningsnätet, eller kommer från en träff längre upp i distributionskedjan.. sen kan diverse överslag och överspänningar uppstå, genom luft eller i värsta fall igenom en isolering. (Vanligast är dock att man "bara" blåser elektronik av olika slag, telefonmodem är nog allra vanligast....)

Satt det ngn förbrukare ansluten på det där uttaget som säkringarna blåstes på ???

Om det INTE gjorde det har anläggningen troligen utsatts för en hyfsad överspänning..en oansluten trefashandske som blåser säkringar tyder på att det kan ha skett överslag av en allvarligare sort, som kan ha sabbat isoleringen nånstans, dessvärre inte då begränsat till just den gruppen...även om det "bara" hoppade en ljusbåge i luften mellan ledarna i uttaget

Vill man ha både hängslen och livrem så får man göra som elmont skrev... Sen är det iofs inget ovanligt att säkringar ryker när det åskar "på landet". Och det är nog många "omeggade" anläggningar där ute som varit med om en hel del genom åren och fortfarande är i drift...

Följ elmonts råd och ta dit en elektriker för att isolationsprova din anläggning, så fort som möjligt.

Okej, får ta och göra det då! Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.