14 092 läst ·
56 svar
14k läst
56 svar
fantasipriser hos Bravida?
Sida 1 av 4
Jag beställde av Bravida ett installation av 8 st vägguttag och 8 st datauttag till två kassadiskar och tycker att priserna på materialet är alldeles för dyra.
Beloppet för materialet gick till 11.200 kr.
Jag har kollat på nedastående artiklar på andra leverantorer och priset är en tredje del av deras. När jag berättade detta för Bravida svarade dem att priserna sätter Ahlsells och inte de själva.
Vill gärna ha kommentarer om detta.
EKKLK 3G1,5 B250/K4 3 m 45,40 kr/m
Uttag 4-V MJ Trend P-V SK 5 st 657 kr/st
Modularjack 1X8 KAT6 STP3 16 st 212 kr/st
LEXCOM Patchpan 24xRJ45 1HE 1 st 1000 kr/st
Beloppet för materialet gick till 11.200 kr.
Jag har kollat på nedastående artiklar på andra leverantorer och priset är en tredje del av deras. När jag berättade detta för Bravida svarade dem att priserna sätter Ahlsells och inte de själva.
Vill gärna ha kommentarer om detta.
EKKLK 3G1,5 B250/K4 3 m 45,40 kr/m
Uttag 4-V MJ Trend P-V SK 5 st 657 kr/st
Modularjack 1X8 KAT6 STP3 16 st 212 kr/st
LEXCOM Patchpan 24xRJ45 1HE 1 st 1000 kr/st
Som skrivit i en tidigare tråd nyligen: De kör med listpriser som inte har någon som helst verklighetsanknytning (elfirmorna får mellan 30..90% rabatt beroende på mtrl.grupp och hur mycket de handlar). Men som vanligt bör man ta in offerter eller åtminstone fråga om priser först. Och gör man inte det, ja då kör dom en fuling.
Tjenis.
Jobbar som elektriker på stor firma, kan ge dig list pris på 4-vägs på solar.
292:- plus moms är list pris sen har dom MINST 50 % rabatt, vår firma har 56% tror jag så visst är deras priser rent åt helvete!
Skulle gissa att deras pris på kablen är ca 15 kr m
Ta in fler offerter och jämför.
Men det är klart att en firma ska tjäna på att dom handlar mycket material men det måste vara rim och ranson på det.
Att lägga på på list priset då skäms man inte men man ska veta att en firma som bravida har stora omkostnader som en liten firma inte har eller skiter i.
Mvh T
Jobbar som elektriker på stor firma, kan ge dig list pris på 4-vägs på solar.
292:- plus moms är list pris sen har dom MINST 50 % rabatt, vår firma har 56% tror jag så visst är deras priser rent åt helvete!
Skulle gissa att deras pris på kablen är ca 15 kr m
Ta in fler offerter och jämför.
Men det är klart att en firma ska tjäna på att dom handlar mycket material men det måste vara rim och ranson på det.
Att lägga på på list priset då skäms man inte men man ska veta att en firma som bravida har stora omkostnader som en liten firma inte har eller skiter i.
Mvh T
Redigerat:
Så kallade producentpriser är inte tillåtet i Sverige enligt den konkurrenslagstiftning vi har. Det är Bravida som sätter priserna på varor de säljer, ingen annan. Sen att de råkar snedla på en lista med priser från Ahlsell, det är en annan sak och fråntar inte Bravida ansvaret för prissättningen.
Ruffel och båg handlar det om och du kan läsa om det i ett flertal trådar här på forumet. Tråkigt att du inte gjorde det innan du anlitade Bravida
Ruffel och båg handlar det om och du kan läsa om det i ett flertal trådar här på forumet. Tråkigt att du inte gjorde det innan du anlitade Bravida
Satan i gatan.. 657kr för ett 4vägs uttag.. Är detta exkl. moms dessutom??
Förr i tiden sålde de flesta elfirmor material efter grossisternas GNP listor.. Men det var mindre rabatter då (även om de var höga så kanske de var 70% på kabel istället för 90%). Trodde inte att det fortfarande fanns någon som gick efter den prislistan..
Vad debiterade de för timpenning då? Och andra tillägg såsom servicebil, resa osv?
Förr i tiden sålde de flesta elfirmor material efter grossisternas GNP listor.. Men det var mindre rabatter då (även om de var höga så kanske de var 70% på kabel istället för 90%). Trodde inte att det fortfarande fanns någon som gick efter den prislistan..
Vad debiterade de för timpenning då? Och andra tillägg såsom servicebil, resa osv?
Mmm...dom var dyra, onödigt dyra.
300% låter förbaskat mycket men egentligen handlar det om att firman tjänar/sparar (hur man nu vill uttrycka det) typ 70% på affären då det är ungefär vad dom har i rabatt på grossens prislista. Men nu ska vi ju inte tjabbla om listor samt in och ut pris för det finns det ju redan i ett antal trådar. Allt beror på vilken ekonom man snackar med, 300% i vinst eller 70% i sparat kapital, same shit but different.
300% låter förbaskat mycket men egentligen handlar det om att firman tjänar/sparar (hur man nu vill uttrycka det) typ 70% på affären då det är ungefär vad dom har i rabatt på grossens prislista. Men nu ska vi ju inte tjabbla om listor samt in och ut pris för det finns det ju redan i ett antal trådar. Allt beror på vilken ekonom man snackar med, 300% i vinst eller 70% i sparat kapital, same shit but different.
Huj, EKLK 3G 1,5mm2 på 250m bobin kostar garanterat under 15:- /M INKLUSIVE MOMS, det kan vilken gröngöling som helst köpa den för ...(Biltema, Clas Ohlsson, Jula, Elbutik.se...etc).. Och etc på de andra prylarna.. Tyvärr ingen konkurrens bland elinstallatörer i det här landet pga att "skråväsendet" som gillas så starkt av elsäk-verket och installationsbolagen.....Med kunskap kan man dock komma undan betydligt billigare än du gjorde...De VET att de blåser kunderna på mtrl kostnader, skulle jag också göra om jag visste att jag kom undan med det år efter år efter år...
Detta gäller inte bara el-prylar, det är samma sak i hela bygg sektorn...
Och allt beror på att alla gnäller men ingen gör nått åt saken.....är det inte lite konstigt ändå att hantverkare lurar er kunder så förbaskat år ut och år in utan att det regleras av myndigheter eller annat? Eller är det så att det inte är tillräckligt många lurade i slutändan för att det är ett väldigt litet antal företag som kör med överpriser? Vad vet jag.PST skrev:Huj, EKLK 3G 1,5mm2 på 250m bobin kostar garanterat under 15:- /M INKLUSIVE MOMS, det kan vilken gröngöling som helst köpa den för ...(Biltema, Clas Ohlsson, Jula, Elbutik.se...etc).. Och etc på de andra prylarna.. Tyvärr ingen konkurrens bland elinstallatörer i det här landet pga att "skråväsendet" som gillas så starkt av elsäk-verket och installationsbolagen.....Med kunskap kan man dock komma undan betydligt billigare än du gjorde...De VET att de blåser kunderna på mtrl kostnader, skulle jag också göra om jag visste att jag kom undan med det år efter år efter år...
Sen ligger konkurrensen i timpriset, inte i materialpriset för just att folk stirrar blint på timpris och skiter totalt i vad dom kommer att få betala grejerna, så de flesta som känner sig lurade kanske borde ha kollat upp mer än vad hantverkaren tar i timmen bara, lite kundansvar så där....jaja, finns väl hundra trådar där detta tas upp.
Tycker inte ni ska hetsa upp er över dessa priser. Är ju marknaden som bestämmer priserna, Kan Bravida köra på med dessa priser så ligger de väl rätt? De är ju inte precis en liten "blocket-firma" som kör i några år och startar om med en konkurs. Bravida har ju dessutom ganska många avtalskunder och projekt som löper över flera år.
När man köper en bil så köper man just den bilen, och då kan man fråga vad just den bilen kostar. Du ser den framför dig i bilhallen och märke och modell framgår tydligt.spik99 skrev:
När man köper något mer diffust, som i det här fallet "installation av ett åtta vägguttag och åtta datauttag" så handikappas den vanligen konsumenten av att han inte vet exakt vilka komponenter som kommer att ingå. Det hade i så fall blivit en frågestund i stil med:
"Vad tar ni för EKKLK 3G1,5 B250/K4?"
"Hur många meter kommer ni att använda?"
"Vilken slags klammer kommer ni att använda"
"Hur många klammer kommer ni att använda"?
"Vad kostar de styck?"
"Vilken slags skruv kommer ni att använda till klammern?"
"Vad kostar de styck?"
etc etc etc...
Så för att kunna ställa rätt frågor måste kunden vara så väl insatt i arbetet att han egentligen lika gärna kan göra det själv. Den enda lösningen är i så fall att begära in ett fast pris. Annars får man en situation där din leverantör står och ljuger dig rakt upp i ansiktet: "priserna sätter Ahlsells och inte de själva".
Jag tror knappast att man vill veta vad förgasaren, bromskivorna, lyktorna, sätet mm kostar när man köper bilen, man köper en hel produkt. Lika kan man enkelt göra med sina uttag man köper en färdig produkt och funktion tex tex 4 uttag som ska styras över en brytareoch begär ett pris på just det som man vill ha. Du behöver lika lite veta dom specifika komponenterna när du ska ha en elinstallation som när du ska köpa en bil eller en TV.
Varför krångla till det och detaljstyra jobbet om man inte har kompetensen?? Är man det minsta tveksam beställer man den "fuktion" man vill ha till ett fast pris och låter en fackman lösa ev problem.
Varför krångla till det och detaljstyra jobbet om man inte har kompetensen?? Är man det minsta tveksam beställer man den "fuktion" man vill ha till ett fast pris och låter en fackman lösa ev problem.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Om man jämt ska kräva offert på småsaker så kommer man nog oftast få betala mer än om man haft på löpande (hos en normal firma med normala priser). Man vet ju vad det kommer kosta, om det går precis som avtalat, men problem och det blir kanske dyrare.
//Patrik
//Patrik